Wat is er nieuw

Hoe kan ik het beste meer stroming creëren

• Onderwerp starter Onderwerp starter MarlonnekeW
  • Startdatum Startdatum
M

MarlonnekeW

Guest
Ik heb een Juwel rekord600 met daarin het standaard filter (met een pomp van 300 liter per uur). De uitstroom staat op het oppervlak gericht. Daar is best wat stroming, maar in de rest van het aquarium is deze maar heel zachtjes. Er zitten alleen bodembewoners in (2 Ancistrus claro, 1 P. maccus en garnalen) en die zouden wat stroming best fijn vinden, dus ik wil kijken of het me lukt om dat voor elkaar te krijgen. Ik weet alleen niet hoe ik dat het beste kan doen.

Zou ik er b.v. een extra filter in kunnen hangen (ik heb nog een sf Aquaflow 100 en 200, die ik niet gebruik), hiervan de uitstroom op het oppervlak richten en dan de uitstroom van het grote filter naar beneden zetten, kan ik beter een sterkere pomp voor het Juwel filter kopen of heb ik echt een aparte stromingspomp nodig?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Alle opties kunnen, ik zou kiezen voor een buitenpomp met voldoende capaciteit, heb je gelijk weer een paarliter pomp volume extra.

In feite zou de 300L/h voldoende moeten zijn. Je zit op ca. 2,5 x de bakinhoud / uur.

Probeer eens de uitstroom meer naar beneden te richten?

Ik heb dat gelijk even geprobeerd. De uitstroom staat bijna recht naar beneden. De plantjes langs de achterwand bewegen nu een heel klein beetje, maar de rest niet. Ik zou de stroming nog iets harder kunnen maken door de pomp heel goed met het bijbehorende borsteltje schoon te maken, maar echt super veel zal dat niet schelen.

Een buitenfilter wil ik eigenlijk liever niet. Er is onder het aquarium geen plek om een filter neer te zetten en ik zie het al helemaal voor me dat ik per ongeluk iets vergeet aan te sluiten/open te zetten/ dicht te draaien enz. en vervolgens de hele kamer blank staat 😉.

Nou dat laatste zal wel meevallen, de meeste filters zijn super gemakkelijk.

Ik denk ook niet dat ze heel lastig zijn, maar ik vind het een geruststellende gedachte dat het water (als het goed is) in het aquarium blijft 😉.
Buiten dat blijft het probleem dat rondom het aquarium nergens plek is om het filter neer te zetten.

Er zitten alleen bodembewoners in (2 Ancistrus claro, 1 P. maccus en garnalen) en die zouden wat stroming best fijn vinden

Is dit zo? en wil je dat dan in heel je bak of op verschillende plaatsen.
Vergeet niet dat vissen ook moeten kunnen uitrusten

Dit is wat planet catfish over de Claro zegt:
Its natural habitat consists of fast flowing waters over a rocky bottom. Likes also to stay in quiet zones of these same river rapids.
Bij sugested tankmates staat: Riverine species are ideal as they will share enjoyment in a current.

Ook in het L-nummer boek van Back to Nature staat dat beide soorten van wat meer stroming houden.

Het is niet de bedoeling om er een wildwaterbaan van te maken, maar op dit moment zie ik de plantjes totaal niet bewegen, dus er is nauwelijks stroming.

Kan het ook zijn dat je filter wat verstopt is?

Er stond toch onderhoud op het programma, dus ik heb net de filterpomp schoongemaakt met het bijbehorende borsteltje en de sponzen en watten even licht uitgeknepen in aquarium water (deze waren trouwens niet erg vies). Hierdoor is de stroming wel wat toegenomen.
Wat ik me nu afvraag; hoe gaat dat nu met de zuurstof nu de uitstroom van het filter niet meer naar het wateroppervlak gericht is? Het aquarium is behoorlijk donker (zeker aan de achterkant) dus er staan voornamelijk langzaam groeiende planten in (Echinodorus, Anubias en crypto's), en weinig tot geen zuurstofplanten.

Ik heb nog even op internet naar stromingspompen gekeken en die zijn meestal behoorlijk sterk (de kleinste, die ik heb kunnen ontdekken is 900 liter per uur). Nu bestaan er ook opvoerpompjes met een capaciteit van b.v. 200-300 liter per uur (waarvan sommige zelfs instelbaar zijn vanaf 150 liter per uur). Zou dat nog een oplossing zijn?

Ik heb zelf een bruissteen in mijn lido gedaan en dat cre�ert best veel stroming op het oppervlak. Het is wel een uitdaging om hem netjes weg te werken. Zelf merk ik ook dat de filtersponzen van de Rekord 600 niet ideaal is.

Mvg
Rennie

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan