Hoe kan ik het efficiënter co2 toevoegen?


B

bart12345

Guest
Beste lezers,

Recent ben ik, lees 3 dagen geleden, overgestapt van een kale bak met overwegend hout naar een plantenbak. Daardoor heb ik mijn oude co2 systeem maar weer eens uit de kast getrokken om mijn nieuwe plantjes van mest te voorzien! Nu heb ik het volgende geïntroduceerd, ik heb een sera co2 systeem met inwendig ventiel, zie foto hieronder van de drukverminderaar, op een bellenteller aangesloten.
Bekijk media item 156Als iemand mij zou kunnen vertellen waar het bovenste deel van de drukverminderaar voor is graag, ik heb geen flauw idee namelijk.

De bellenteller staat direct in verbinding met een extra stromingspompje in het aquarium waar je lucht zou kunnen toevoegen op de uitstroom. Zie hiervan ook de ietwat onduidelijke foto hieronder.
Bekijk media item 155
Het werkt op zich wel oke denk ik, de belletjes worden klein uitgespuwd en de helft verdwijnt voordat de bellen aan de oppervlakte komen. Dit moet natuurlijk slimmer en beter kunnen. De bak is een Rio240 die wordt gefilterd door een JBL e901. Ik begrijp dat dit wat weinig filtering is (misschien echt veel te weinig voor een plantenbak?), dus ik wil liever niet aan de uitstroom tappen. Ik heb van de week eens gekeken hoeveel hij uitstroomt per minuut, en dit is ongeveer 5 liter, dus de doorstroom is slechts 300l/u. Het lijkt me niet verstandig die doorstroom te verminderen.

Ik heb van die diffusors gezien die je op de uitstroom zet, zoals de proflora van jbl. Geeft mijn systeem daar echter wel genoeg druk voor? En is dit uberhaupt een goed idee? Tevens, heb ik een terugslagventiel en een magneetventiel nodig? Om een idee te krijgen van de nieuw aangeplante bak, een foto van vandaag hieronder. Alvast bedankt voor eventuele reacties!
Bekijk media item 151
Oh ja! Het bestand is:
8x cory panda
1x ancistrus gold man
2x aequidens curviceps
15x neontetra
12x nannostomus beckfordi
 
Plantenbak heeft eigenlijk nagenoeg geen filtering nodig. Is zelf een filter. Kijk maar eens bij helofytenfilter

Planten bak heeft wel stroming nodig.

Je kunt beter een diffuser in de bak hangen. Bijv een flipper, taifun, microperler of bazooka.
De bazooka kun je ook onder de aanzuig hangen. Werkt je hele filter als oplosser. En heb je 100% opgeloste CO2 bij al je planten.
Inline diffuser kan ook.

Bovenste deel is volgens mij een werkdruk verhoger. Dus voor inline diffusers.

Maar ik zou een compleet nieuwe kopen incl magneetventiel. Welke geschikt is voor hervulbare flessen.
 
Bedankt voor uw reactie. Goed idee om de diffusor bij de aanzuig te plaatsen! Zo'n bazooka ziet er goed uit. Heeft u enig idee of die werkt met de druk van 1 bar. Ik snap zelf niet echt hoe ik de druk zou moeten verhogen, bovenop de meter zit een soort kleine schroefdraad maar wat ik hiermee aanmoet? geen idee! Misschien weet iemand anders dit?

Een nieuwe kopen is wellicht makkelijker, maar een compleet nieuwe set gaat aardig in de papieren lopen en ik ben ook maar een arme student;) als ik voor +- 40 een magneetventiel en voor +- 20 een diffuser kan krijgen ben ik mooi voor 60 piek klaar. Is een magneetventiel trouwens echt nodig? Kan ik de bpm niet gewoon ietwat laag zetten?

Bedankt alvast aan eenieder!
 
Ik heb zelf een HS Aqua Max Mix reactor tussen mijn externe filter en bak staan. Deze werkt perfect en zorgt voor 100% oplossing van het CO2. Aangezien je niks tussen je filter en bak wilt plaatsen kan je deze ook rechtstreeks in je bak hangen met een losse powerhead/pompje er op en een hoekstukje op de uitstroom. Daarmee heb je een betere opname van je Co2 en extra stroming in je bak.
 

Terug
Bovenaan