Hoe kan ik mijn filter verbeteren / upgraden? JBL CristalProfi i80 greenline intern filter


Stann

Well-known member
Lid geworden
24 maart 2021
Berichten
91
Leeftijd
29
Hallo allemaal!

Komende tijd wil ik mijn aquarium op allerlei vlakken verbeteren. Ten eerste wil ik het filter aanpakken. Ik ben begonnen met een bijgeleverde Juwel Bioflow One filter. Heb toen een extern filter van JBL geprobeerd maar vond deze te veel geluid maken. Ik denk dat het kastje dat vrij open is aan de achterkant hier niet erg bij hielp. Daarom toch weer terug gevallen op een intern filter welke veel stiller is. Ik weet dat velen de voorkeur geven aan een extern filter maar ik wil het voorlopig blijven doen met dit interne filter.

Ik heb momenteel een JBL CristalProfi i80 greenline intern filter in mijn aquarium. Ik heb het standaard meegeleverde filtermateriaal (blauwe sponzen) er nu in zitten en wil dit graag verbeteren.

In ieder geval zit ik er aan te denken om een extra filter module toe te voegen, aangezien het filter bestaat uit losse modules die aan elkaar te koppelen zijn. Er is nog ruimte over aan de onderkant van het filter dus er zou nog een module op passen. Dit is sowieso wel een goed idee toch? Of zijn er ook minpunten hieraan? Voor module zie bijvoorbeeld: https://www.heevis.nl/jbl-cristalprofi-m-greenline-module-1
In principe wordt het dan een i100 in plaats van een i80.

Ten tweede wil ik graag het filtermateriaal verbeteren. Hier kan ik wel wat hulp mee gebruiken qua soort filtermateriaal.
De zorgen die ik daarbij heb is dat het water niet per se via elke module stroomt, doordat het in elke module naar binnen kan stromen. Zie deze video:

In de comments zie ik mensen voorstellen om bepaalde modules dicht te maken of om een gat te maken in de spons en daar ander materiaal in te stoppen. Iemand die hier ervaring mee heeft of een goed idee heeft?

Ter info, mijn aquarium is een Juwel Primo 70 (zie video).
Huidige bezetting:
- Koppel honing gourami
- 6x cory panda
- 2x vuurtetra
- ???x vuurgarnaal (ik denk zo'n 150 - 200)
 

Bijlagen

  • VID_20230211_220207.mp4
    7.3 MB
Er zit nog een klein beetje ruimte aan de zijkanten maar in principe is 1 module vol met 1 spons, die is er echt op maat voor gemaakt. Zou de overige ruimte bijvoorbeeld wat in kunnen vullen met keramische ringen. Ik denk er ook aan om de sponzen deels uit te knippen en aan de binnenkant ander materiaal te stoppen. Dan heb ik alsnog een buitenste/eerste laag spons en daarna ander materiaal, bijvoorbeeld Micromec balletjes?

Dus in elke module: eventueel keramische ringen waar nog ruimte, dan een spons, dan Micromec balletjes. Is dat een idee?

Hoe kijken jullie tegen een 3e module toevoegen aan? Ik heb er nu 2 maar heb nog wel ruimte voor een derde. Betekent wel dat het filter zo'n beetje over de hele hoogte van de bak komt te zitten.
 
Je kan een 3de module er bij aanhangen als je wil, heb je wat meer filtercapaciteit.
Ik zou geen keramisch spul in de vrije ruimte steken waar het water binnenkomt.
Zou ook geen stukken uit de spons knippen om daar dan weer ander materiaal te gaan steken.

Tegenwoordig is men vergeten hoe goed sponzen eigenlijk filteren ,zowel mechanisch als bilologisch.
Eigenlijk heb je genoeg aan sponzen alleen in jouw aquarium , zolang je deze niet gaat overbevolken.
 
Indien het lukt om nog deel bij te steken zou ik het zeker doen.
Zelf zonder filtermateriaal ga je betere doorstroming krijgen over je totale waterkolom en zal die meer vuil aanzuigen die anders neerslaat op de bodem.
Sponzen zijn gemakkelijk maar ook zeer goed als filtermateriaal.
 
Wat ik ervan begrepen heb is dat een spons wat sneller verstopt raakt dan de bolletjes en pijpjes. Ook hebben die bolletjes en pijpjes meer oppervlak voor aanhechting van bacteriën. Het materiaal is vaak ruw en poreus, wat veel oppervlak geeft. Daarentegen is het wel weer makkelijker om het oppervlak van een spons bereikbaar te houden. Die poriën in die buisjes slibben na een tijdje dicht, waarna ze niet meer doorstroomd worden. Bij een spons zal dat minder snel gebeuren doordat de gaten naar verhouding groter zijn.
Als je de kans hebt om een extra spons aan te koppelen is dat altijd mooi meegenomen. Het vuil wordt dan verdeeld over meer oppervlak, waardoor de spons minder snel dicht loopt.
 

Dank allemaal voor de info! Spons hoeft dus niet onderschat te worden, top!

Ik ga een derde module aanschaffen, zodat ik er 3 heb. Is het nog de moeite om verschillend filtermateriaal in de verschillende modules te doen? Standaard is er een spons meegeleverd zoals deze: https://www.aquastorexl.nl/jbl-unibloc-cristalprofi-i60-80-100-200.html?id=29832132

Verder zie ik ook de volgende materialen die specifiek op maat zijn voor de modules:
- ClearMec: https://www.aquastorexl.nl/jbl-clearmec-cristalprofi-i6080100200.html?id=29832140
- Tormec: https://www.aquastorexl.nl/jbl-tormec-mini-cristalprofi-i60-80-100-200-cartri.html?id=86156531
- PhosEx: https://www.aquastorexl.nl/jbl-phosex-ultra-cristalprofi-i6080100200.html?id=29832138
- MicroMec: https://www.aquastorexl.nl/jbl-micromec-cristalprofi-i60-80-100-200.html?id=29832134

Vast nog wel meer wat ik nog niet tegen ben gekomen.

Wat raden jullie aan? 3x een module met spons? Of 1 of 2x spons en 1 of 2x een ander materiaal? Aangezien het water via elke module naar binnen kan en dus niet door het materiaal van elke module komt denk ik dat het niet zo veel uit maakt?
 
ik zou het bij de sponzen houden.
Heb op mijn aquarium ook een binnenfilter met alleen sponzen en werkt prima.
 
Wat ik ervan begrepen heb is dat een spons wat sneller verstopt raakt dan de bolletjes en pijpjes. Ook hebben die bolletjes en pijpjes meer oppervlak voor aanhechting van bacteriën. Het materiaal is vaak ruw en poreus, wat veel oppervlak geeft.
Een spons heeft inderdaad wat meer risico op verstopt raken, maar het hoeft niet; het ligt erg aan de belasting (zowel biologisch als mechanisch) en o.a. het type voer van je vissen. :) Ik heb bijv. de potfilters met sponzen erin al vanaf het moment van opzetten niet meer aan hoeven raken. Is bij alle potten een jaar of langer geleden.

Qua beschikbare oppervlakte is het tegendeel waar van wat vaak wordt aangenomen: niet de "biologsche" media zoals bolletjes en pijpjes bieden de meeste oppervlakte, maar sponzen. (En fijne spons natuurlijk weer meer dan grove.) Die bolletjes en andere brokken gesinterd glas, zoals biohome, hebben een binnenkant die vrijwel onbereikbaar is voor water; laat staan genoeg water en voedingsstoffen om bacteriën te kunnen huisvesten. En in het geval van siporax en andere pijpjes: deze hebben een holle binnenkant die qua afmetingen veel verspilde ruimte geeft. Geweldig voor je waterstroming, maar niet erg efficiënt.

Fabrikanten van filtermedia willen nog wel eens cijfers noemen voor de vierkante centimeters aan oppervlakte. Zo ook bij al die keramische media. Wat ze er niet bij vertellen is dat die oppervlaktes berekend zijn d.m.v. stikstofmoleculen. Dan lijkt het heel wat als bijv. biohome een grof oppervlak aan de buitenkant heeft, en van binnen allemaal kanaaltjes.... maar een bacterie is pak-hem-beet 40.000 keer zo groot als een stikstofmolecuul. En die bacterie moet ook nog om zich heen kunnen bouwen en voldoende wateraanvoer hebben voor z'n voeding. In de praktijk bieden sponzen dan de ideale verhouding tussen oppervlak, doorstroming en ruimte voor biofilm. Ook over het hele volume.

Wat raden jullie aan? 3x een module met spons? Of 1 of 2x spons en 1 of 2x een ander materiaal? Aangezien het water via elke module naar binnen kan en dus niet door het materiaal van elke module komt denk ik dat het niet zo veel uit maakt?
Het is een beetje onhandig van dat systeem dat de onderste gedeeltes minder aan bod komen doordat er bovenin al veel water wordt opgezogen. Maarja, wat doe je eraan... Behalve de hogere verdiepingen aan de zijkanten afdekken. :) Ik zou voor eventuele toevoegingen gewoon spons gebruiken.
 
Ik kan me zo voorstellen dat dit vanzelf beter wordt. als de spons van de bovenste module vol loopt dann wordt daar de doorstroming minder en wordt de twee module vanzelf aantrekkelijker.
 
Zelf heb ik ooit dat filter gebruikt maar dan als een kleiner type. In het begin van de introductie/releasedatum hadden ze de ophanging in de bak magnetisch.

Persoonlijk vind ik Siporax mini beter dan Micromec mini, meer poreus, meer ruimte voor bacteriën.

Alleen met de garnalen ben ik ietwat in dubio.
 
Dank allen voor de informatie! Dan houd ik het gewoon bij de sponzen!

De sponzen knijp ik eigenlijk zeer zelden uit (in aquarium water). Van de 2 die ik nu heb doe ik er 1 na een maand of 3 a 4. Dan 3 a 4 maanden later doe ik de andere spons. Is dat te weinig? Is er een handigheidje om te zien wanneer het tijd is om er 1 (of allemaal tegelijk?) uit te knijpen? Vervangen jullie de sponzen wel eens voor een compleet nieuwe?

Alleen met de garnalen ben ik ietwat in dubio.
Wat bedoel je hier precies mee?
 
Bij een buitenfilter kun je kiezen voor een filterguard op de aanzuig als korf zodat geen garnalen in het filter kunnen komen. Bij dit soort filter wat jij hebt zit geen extra bescherming voor garnalen.

Ter informatie.
 
Bij een buitenfilter kun je kiezen voor een filterguard op de aanzuig als korf zodat geen garnalen in het filter kunnen komen. Bij dit soort filter wat jij hebt zit geen extra bescherming voor garnalen.
Ah op die manier. Naja ik begon met 10 garnalen dus heb zeker geen problemen ondervonden met garnalen die het filter in gaan en er niet meer levend uit komen. Er zitten altijd wel garnalen in het filter, die kom ik altijd tegen als ik het filter/sponzen schoon maak. Kan geen kwaad dus in mijn ervaring. Zal er ongetwijfeld wel eens eentje in duizend stukjes uit het filter komen.. maar dat is heel bot gezegd weer voer voor de vissen?
 
Van de 2 die ik nu heb doe ik er 1 na een maand of 3 a 4. Dan 3 a 4 maanden later doe ik de andere spons. Is dat te weinig? Is er een handigheidje om te zien wanneer het tijd is om er 1 (of allemaal tegelijk?) uit te knijpen? Vervangen jullie de sponzen wel eens voor een compleet nieuwe?
Zolang je filter een redelijke hoeveelheid water blijft rondpompen, hoef je de sponzen in principe niet aan te raken. Zo simpel is het eigenlijk. :) Na verloop van tijd kan een spons wel gaan vervormen of wegteren. Duurt vaak een aantal jaar voor je zover bent. Vervangen wordt een goed idee wanneer de spons door het krimpen ruimte begint over te laten in het filter.
 
Zolang je filter een redelijke hoeveelheid water blijft rondpompen, hoef je de sponzen in principe niet aan te raken. Zo simpel is het eigenlijk. :) Na verloop van tijd kan een spons wel gaan vervormen of wegteren. Duurt vaak een aantal jaar voor je zover bent. Vervangen wordt een goed idee wanneer de spons door het krimpen ruimte begint over te laten in het filter.
Dat vind ik dus nog lastig te bepalen, wanneer de uitstroom van het filter minder wordt. Is een kwestie van ervaring denk ik? Ben sws nog aan het rommelen met de stroming dus dan is het lastig bij te houden. Thanks in ieder geval voor je reactie!
 
Ja snap ik hoor. Het is ook wel een beetje een "dark art". ;) Wat ik zelf doe, is de uitstroom van de filters vlak onder het wateroppervlak plaatsen. Behalve dat dat een goede beluchting geeft, helpt het ook met het inschatten van de hoeveelheid stroming. Verder kun je aan eventuele rondzwevende deeltjes zien hoe het water ongeveer door je bak gaat, en of alle hoeken bereikt worden.
 
Zolang je filter een redelijke hoeveelheid water blijft rondpompen, hoef je de sponzen in principe niet aan te raken. Zo simpel is het eigenlijk. :) Na verloop van tijd kan een spons wel gaan vervormen of wegteren. Duurt vaak een aantal jaar voor je zover bent. Vervangen wordt een goed idee wanneer de spons door het krimpen ruimte begint over te laten in het filter.
Dat klopt idd , ik knip het altijd uit met flinke overwaarde .
 

Terug
Bovenaan