Hoe kan ik mijn verwarming het best plaatsen?


Hidde06

Well-known member
Lid geworden
31 juli 2023
Berichten
181
Leeftijd
19
Hoihoi, ik heb mijn aquariumverwarming eigenlijk altijd al rechtop staan, maar die tegenwoordig ook vaak dat mensen die horizontaal ophangen. Wat is de beste manier en wat is dan eventueel het verschil?
 
Ik denk niet dat daar een verschil in is. Maar wellicht weet iemand hier mee van. Bij de verwarming is het belangrijk om deze ergens te hangen waar ook stroming is, dan wordt het water gelijkmatig verwarmt.
 
ik zal hem in de bij de kant van je pomp waar die zuigt neer zetten dan neemt ie de warmte goed mee door de bak
 
Of juist bij de uitlaat, zodat het warme water wordt rond geblazen in plaats van het filter ingezogen.
 
Beter bij de uitlaat, als je hem bij de inlaat zet, is ie je filter aan het verwarmen.

Aangezien je beginnend aquariaan bent: ZET JE VERWARMING UIT VÓÓRDAT JE JE WATER WISSELT!
 
Uit ervaring weet ik dat dat inderdaad heel belangrijk is.🫣
Dat doe ik nou nooit al die jaren. Wat ik wel doe is de pomp uitschakelen, waarom? Omdat ik een cm of 2 onder de waterlijn een klein gaatje in de aanzuigbuis heb geboort. Mocht de pomp lek raken om wat voor reden dan ook, de bak niet helemaal leeg loopt.
 
Dat doe ik nou nooit al die jaren. Wat ik wel doe is de pomp uitschakelen, waarom? Omdat ik een cm of 2 onder de waterlijn een klein gaatje in de aanzuigbuis heb geboort. Mocht de pomp lek raken om wat voor reden dan ook, de bak niet helemaal leeg loopt.
Dat is wat ik ook nog moet doen maar ja ik vergeet het telkens weer.
 
Beter bij de uitlaat, als je hem bij de inlaat zet, is ie je filter aan het verwarmen.

Aangezien je beginnend aquariaan bent: ZET JE VERWARMING UIT VÓÓRDAT JE JE WATER WISSELT!
Ik zet hem ook altijd uit gelijk met de filter en de co2 als ik ga verversen.
 
Beter bij de uitlaat, als je hem bij de inlaat zet, is ie je filter aan het verwarmen.

Aangezien je beginnend aquariaan bent: ZET JE VERWARMING UIT VÓÓRDAT JE JE WATER WISSELT!
Oke, kan iemand mij vertellen waarom?
 
je kan ook voor een verwarming gaan die aan de slang van je pomp vast zit zie je dat lelijke ding ook niet en werkt het best vind ik. ja ze zijn wat duurder maar er is marktplaats. meet ook altijd met een thermometer het water meestal wijken die dingen af...
 
Floris TS heeft zeer beperkt budget. Dat is iets voor de (wat verdere) toekomst vermoed ik.

Verwarming bij de uitlaat, je vissen hebben een bepaalde temperatuur nodig, je filter doet het ook zonder dat het op precies de temperatuur is die jij ingesteld hebt. Sterken nog, als de verwarming een keertje harder moet werken, dan komt er pas opgewarmd water in het filter en dat kan je bacteriën beschadigen.

Verwarming uit bij ww: veel verwarmingen zijn van glas en zonder water kunnen ze hun water niet kwijt, en dan zijn ze dus kapot. Dat is niet alleen vervelend, maar levert ook nog glasscherven in je bak op.
 
Of, als de lengte van je bak en verwarming het toelaten, hang m zo lang dat ie onder water blijft als je water vervangt. Hier blijft alles draaien tijdens waterwissel, hoe minder er fout kan gaan, hoe minder er fout gaat.
 
Let wel op dat niet elke verwarming gemaakt is om helemaal onder gedompeld te worden. Bij sommige staat er op de verwarming wel aangegeven hoe ver het Water level mag/moet komen

IMG_4217.jpeg
 
Op de mijne van SF staat ip68 en zover ik weet zijn die waterdicht en kunnen ze onderwater. Er staat ook een pijltje naar beneden bij met 80cm dus ik neem aan dat ze zover maximaal onderwater moeten kunnen.
Ik heb alle SF buizen hier dan ook al jaren helemaal onderwater zitten. Maar goed je moet het per verwarming wel goed bekijken natuurlijk.
Dit lees ik op pocket-lint.com erover:

Als het om vaste stoffen gaat, zijn apparaten getest op stof en stofdicht bevonden. Alles met een "6" als eerste cijfer is zo ondoordringbaar voor stof als getest en gecertificeerd kan worden op deze specifieke schaal. Voor het tweede cijfer geeft de 8 aan dat het beschermd is tegen onderdompeling in water tot een bepaalde diepte en tijdsduur.


  • IP = Ingress Protection
  • 6 = stofdicht
  • 8 = Overleeft onderdompeling in water
 
Sommige zijn zo groot die moeten wel schuin bij lagere bakken. Eheim jäger is bijvoorbeeld best lang.
 
Hoihoi, ik heb mijn aquariumverwarming eigenlijk altijd al rechtop staan, maar die tegenwoordig ook vaak dat mensen die horizontaal ophangen. Wat is de beste manier en wat is dan eventueel het verschil?
Het hangt dus ook samen met de soort verwarming. Zo zijn er heaters waarbij de instel mogelijkheid beslist boven water moet blijven. Verder bestaan er geheel gesloten metalen heaters die je met een externe instelmogelijkheid kan aansturen en die dan ook meerdere mogelijkheden kennen. Maar bij elke gekochte heater wordt altijd aan gegeven hoe met deze om te gaan.
 

Terug
Bovenaan