Hoe kom ik definitief van Helena's af?


BigSmoke †

Well-known member
Erelid
Lid geworden
4 november 2003
Berichten
7,647
Locatie
Reuver Limburg
Ik heb, ter bestrijding van een teveel aan torenslakken, de fout gemaakt om ook Helena's in te zetten.
Zou ik nooit meer doen. Ik zie er nooit niet geen een meer, maar elke keer als ik een paar mooie slakken op de kop tik, zijn deze in no time weer weg en leeg gegeten. Er zitten geen slaketende vissen in mijn bak, dus dat moeten dan Helena's zijn. Hoe krijg ik die voorgoed uit mijn bak? Met de door mij reeds ingezette slakken val lukt het in elk geval niet. Ook zie ik er nooit geen op komkommer of alg tableltten.

Die het weet, die mag het zeggen, graag zelfs!
 
Je bak behandelen met Flubenol 5%? Volgens mij moet dit middel in een aantal behandelingen alle slakken doden. Ik heb zelf geen ervaring met het middel. Ook heb ik geen idee hoe vaak je je water moet wisselen voordat je weer slakken toe zou kunnen voegen. Misschien dat je hier verder naar kan kijken? Geen idee of dit de oplossing zou kunnen zijn maar dit is het eerste wat mij te binnen schiet.
 
Helenás eten ook geen algen/komkommer of andere troep, eten alleen levende dieren (het is dan ook een hardnekkige fabel dat als je slakjes op zijn de helena's bijgevoerd kunnen worden met vlokvoer)
Enigste wat ik kan bedenken is je bak leeghalen en je bodem zeven, flubenol zou ik niet doen, krijg je een no2-piek van dode slakken.
 
Gewoon er uit blijven vissen. stopt vanzelf.
 
Helenás eten ook geen algen/komkommer of andere troep, eten alleen levende dieren (het is dan ook een hardnekkige fabel dat als je slakjes op zijn de helena's bijgevoerd kunnen worden met vlokvoer)
Enigste wat ik kan bedenken is je bak leeghalen en je bodem zeven, flubenol zou ik niet doen, krijg je een no2-piek van dode slakken.
Dit is niet helemaal waar. Wanneer ik voor, bijvoorbeeld, Corydorassen voedsel in mijn bak werp komen er binnen de korst mogelijke tiid én garnalen maar ook de Helena's op af. Met name Spirulina Wafers schijnen ze een lekkernij te vinden. Trouwens wanneer er voedsel in de voedselring aan wezig is klimmen ze zelfs omhoog! Dit komt met name doordat erin mijn bak geen overige slakken meer zitten. In dat geval wordt er over gegaan naar kannibalisme maar ook voedsel voor andere dieren komen ze dus op af. Op zo'n moment kun je ze er gewoon uitvissen.
 
Hierboven maakte ik eerder een opmerking aangaande Helena's. Misschien is het leuk om dit te illustreren met een paar plaatjes:

Helena's.png
IMG_20181007_131358.jpg
 
Dit is niet helemaal waar. Wanneer ik voor, bijvoorbeeld, Corydorassen voedsel in mijn bak werp komen er binnen de korst mogelijke tiid én garnalen maar ook de Helena's op af. Met name Spirulina Wafers schijnen ze een lekkernij te vinden. Trouwens wanneer er voedsel in de voedselring aan wezig is klimmen ze zelfs omhoog! Dit komt met name doordat erin mijn bak geen overige slakken meer zitten. In dat geval wordt er over gegaan naar kannibalisme maar ook voedsel voor andere dieren komen ze dus op af. Op zo'n moment kun je ze er gewoon uitvissen.

Ik heb dezelfde ervaring met Helena’s, bij gebrek aan slakken eten ze gewoon met de vissen mee.
Het wordt idd wel een “plaag” , bij het voeren tel ik er zo 50-60 van groot tot klein.
 
Het is niet voor niets dat ze in aantal toenemen als je veel voert.
 
Ik zou er op tegen zien om de bak leeg te halen en al het zand te zeven maar ik zou het toch doen om er voorgoed vanaf te zijn van die krengen.
 
Gekke is dat de mensen hier aangeven dat ze deze dieren steeds ZIEN...Ik zie nooit geen een...! zal eens proberen met bevroren mossel in de slakken val.....!
 
Gekke is dat de mensen hier aangeven dat ze deze dieren steeds ZIEN...Ik zie nooit geen een...! zal eens proberen met bevroren mossel in de slakken val.....!
Heb je dat ook al eens een paar nachten opgevolgd ?
 
Helena's zijn dikwijls te zien. Zeker als ik voer. Omdat ik niet de wens heb om overige slakken te bezitten in de bak waar de Helena's huizen ben ik op zich wel blij met hun aanwezigheid. Ze zitten graag, soms best redelijk diep, in de bodem waardoor ze deze ook meer open houden.
 
Heb mosselen gevoerd, niks in de val...ja een jonge cory en heel wat garnalen...! He bzelfs een deel van de bodem afgegraven en gespoeld daarna gezeefd, niks geen Helena's, geen toremntjes, wel huisjes maar leeg. OOk een paar renslakken huisjes, leeg...!
Heb een koppel Trichogaster trichopteres, maar deze verdenk ik er toch niet van....!
 
Dit is inderdaad wel een heel vreemde zoektocht! Mijn helenas komen ook tevoorschijn met voeren, en ook als ik niet voer zie ik ze regelmatig. En ik heb er maar 4..

Als je heel graag sierslakken wilt houden als laatste redmiddel de bodem zeven. Al weet ik niet hoe groot je bak is en wat je er allemaal uit moet halen eerst. :juggle:
 
Ik denk ook dat zeven de beste methode is. Heb ik ook gedaan en ik heb nu bijna een jaar appelslakken in de bak zitten. Let wel op baby helena's die zijn echt heeel klein.
 
Blijft een raadsel zo..

Nou ja als ze echt weg zijn (lees:leeg) dan ben je wellicht al verlost van deze slakken en is het opgelost al blijft het natuurlijk wel de vraag hoe dat kan.
 
Ben er denk ik achter...….Ik heb in 2007 een 7 tal B.sidhimuncki aangeschaft om de torentjes uit te dunnen.. en dat deden die dus NIET. Daarna allerlei methoden uitgeprobeerd en uiteindelijk een 5 tal Helenas en de slakkenval ingezet. Bleven alleen een paar Septaria porcelana en een paar Helena's over. Heb laatst laatste restje mosselvlees gevoerd, en raad eens....Juist ja de B. Sidhimucki's ( ik heb er nog 4) als een paar idioten op het mosselvlees af en het was in no time in ALLEEN hun magen verdwenen...Dus ik heb eindelijk verdachten en sterke aanwijzingen voor wie hier de (ren) slakken moordenaars zijn.....!
 
Heb er 2 uit de 80 cm genomen, en in de 1.60 m gedaan.
Stikt van de kleine posthoorm.
 
Geef eens resultaat door Bertus, Krijgen we zekerheid!!
 
Haha, jammer dat je er pas achter komt nu er al zoveel slakjes gesneuveld zijn maar de botia's staan inderdaad algemeen bekend om hun eigenschap dat ze graag op slakjes jagen.
 
Ja dat zijn rovers want mn vader heeft de Clownbotia s maar daar overleven de puntslakken het dus niet.
 
Ik heb veel slakken in twee bakken. Expres om hun positieve bijdrage. Zelfs voeg ik ze toe in de opkweekbak. Kunnen ze mij mooi helpen met rommel opruimen.
Die vang ik regelmatig om de clown botia's in de 1,20 te voeren. Daar heb ik geen Helena's voor nodig.
De appelslakken zitten veilig en de gevoerde slakken komen de nacht niet door.
 
Euhm,

MIschien een ideetje om je visbestand even over te zetten in een quarantainebak en de slakken tegengaan met "pulsvissen"
Weet niet zeker of dat werkt hoor maar kan een optie zijn om ze tegen te gaan. Je kan dan nog de bodem na filteren maar de plantjes zijn dan behoorlijk "ontsmet".

Zit hier zelf over te denken een poging te wagen met wat plantjes die besmet zijn.
Gastropex werkt niet helemaal goed bij mij na 2 behandelingen a 2 weken kwam ik ze nog steeds tegen.

mvg, Erik
 
Mag ESHA Gastropex nog wel effectief genoemd worden als ik steeds weer lees dat oa ESHA 2000 al zo'n verouderde receptuur heeft dat veel ziekteverwekkers resistent geworden zijn?
 

Terug
Bovenaan