Wat is er nieuw

hoe kom ik van me draadalg af?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter jenee98
  • Startdatum Startdatum
J

jenee98

Guest
Hallo,

Ik heb al een maand of 3 last van draad alg.
Het heeft geen invloed op me planten of vissen maar vind het er erg onverzorgt uitzien terwijl ik er vrijweinig aan kan doen want het komt echt heel snel terug.
Nu zag ik op internet dat de siamensis een goede draadalgen eter is.
Het gaat om me rio 125 ik kan nog geen foto's plaatsten ivm met pc die ff niet meewerkt.
Kan het ook aan me co2 liggen heb test liggen dus kan het wel is meten.
Licht brand zo'n 9 uur per dag.
 
In de regel is het een co2 tekort of bv een slechte stroming of teveel licht.
Post je waarden als het kan maar zodat we iets meer info hebben.

Reflectoren verwijderen kan ook helpen al.
 
Hej john,
Stroming staat laatste tijd best flink en het word alleen maar erger het zit nu overal van links naar rechts van voor naar achter.
Het licht werd erg gedempt wand heel het oppervlak lag vol met drijvers.
En reflectoren zitten er niet in.
Zal even kijken of ik vandaag nog tijd heb anders meet ik morgen de waterwaarden en zal ook de co2 test er even in hangen.
 
Ik denk dat je dan erg weinig co2 in je bak hebt.
Teveel licht zal het niet zijn met 9 uur en zonder reflectoren. En ook de stroming is goed zeg je.
Dus ik denk aan de co2.
 
Oke hang ik de meter er nu ff in en stuur ik vanavond het resultaat.
 
Idd john co2 is te laag.......
Zal wel nog zo een bruisttablet systeempje halen.
 
Ken iemand die dat had maar die vond het maar niks.
Omdat je de bellen enz niet kon regelen?
En met de bruistablet dat dingetje kost �20 dus valt ook mee en weet dat het werkt dus ga er nog een bijhalen.
Wel bedankt voor de tip.
 
Of die tabletten wat is weet ik niet hoor. ik ken het zelf niet en volgens mij is het zo dat dit ook na enkele tijd is uitgerust en dan gaat de ph weer oplopen. Maar zoals ik al zei ken ik het verder zelf niet.
 
Gebruik dit al 3 weken in de rekord ofzo en aan dat gaat goed co2 is goed zal waardes binnekort is meten ik vind het een erg goed iets in iedergeval.
Maar nog een vraag over die bio co2 die lex aangaf kan je hier zo een belle regelaar tussen zetten en werkt het wel echt en is een complete co2 instalatie niet goedkoper na verloop van tijd?
 
Een echte co2 set zal altijd duurder zijn omdat je de fles moet bijvullen steeds.
Bio co2 regel je eigenlijk door de grote van het bakje desgewenst aan te passen.
 
Je geeft aan dat je bruis systeem werkt maar je moet nog wel eerst meten?

Hoe weet je nu dan dat het werkt, is dat gewoon een aanname?

Ik denk dat je dit systeem bedoeld: CO2 reactor

De CO2 reactor in de vorm van een paddenstoel is een makkelijke manier van CO2 toevoegen maar slecht te controleren. Het is meer een basis systeem en levert erg weinig CO2, maar voor een klein aquarium is het beter dan niks. Via een reactie van 2 ingredi�nten in de paddenstoel wordt er CO2 geproduceerd wat in de bovenkant van de paddenstoel blijft hangen in direct contact met het water. Dit product heeft de naam 'S�chting Carbonator'. Een verder nadeel is dat door de grootte het apparaat lastig te verbergen is.
 
Mijn vader heeft een keer co2 gehad dat moest je in een (spray)buis spuiten en zo kwam dat in je bak.
Dat was dus niet de bekende paddestoel.
Persoonlijk vind ik al die vormen van co2 niet denderend en al helemaal niet bij een wat grotere bak.
 
Persoonlijk geef ikzelf de voorkeur aan een losse co2 fles.
Ik heb al diverse methodes geprobeerd, maar deze vind ik nog altijd de beste.
Gebruik deze zelf met een losse atomizer buiten de bak. Zo heb ik voor 99% een goede co2 oplossing.

Dit is inderdaad best duur, maar meestal koop je het ook allemaal maar 1 keer 😉
 
In de bak beneden van me pa gaat het allemaal goed met dat dingetje.
Heb hem vanmiddag gehaald en zal kijken wat het doet bij de bak van me pa bleef de waarde goed dus hoop hetzelfde bij mij.
Ga eerst sparen voor een extern filter en dan misschien een co2 installatie.
Is het wijzer een nieuwe te kopen of kan 2e hands ook goed?
 
Ik heb beide nieuw en ook 2e hands gekocht. Bij de 2e handse gaat het goed en zijn er geen mankementen.
Voordeel is dat die goedkoper zijn maar je mist vaak de garantie.
Er is dan een risico aanwezig natuurlijk.
 
Algen zijn meestal een gevolg van slechte plantengroei.

Zolang je overal genoeg voeding voor de planten voorziet kunnen algen niet bloeien.
Dit betekent niet alleen CO2 maar ook macro's (NPK bv. Nitraat, Fosfaat, Kalium) en micro's (vooral in plantenvoeding).

Het licht bepaalt eigenlijk hoeveel vraag er is naar deze voeding.
Meer licht -> Meer vraag naar voeding.
Minder licht -> Minder vraag naar voeding.

Dan loop je al gauw tegen het probleem van moderne bakken aan;
High Lite, de moderne T5-lichttechnologie van JUWEL, biedt een briljante verlichting en een uitstekende plantengroei.
De 'moderne' T5 geeft simpelweg al (te) veel licht, dus veel vraag naar voeding.
Bij veel licht icm weinig voeding groeien de planten slecht en bloeien de algen.


hoe kom ik van me draadalg af?
Zorg voor voeding die bij de lichtsituatie past. Dit kan je op 2 manieren doen.

1) Bemestingsschema aanpassen;
Omdat er veel licht is zou je dit dus kunnen compenseren met veel voeding.
Je zou CO2 moeten gaan toevoegen, macro's & micro's.

2) Verlichtingsintensiteit aanpassen;
Omdat er weinig voeding is zou je dit kunnen compenseren met weinig verlichting.
CO2 & macro's toevoegingen zijn overbodig of minimaal. Minimale plantenvoeding (micro).
 
Ja, helemaal mee eens, ik had ook last van wat draadalg ondanks ik verlichting verminderde en voeding opvoerde, planten groeien de pan uit, en toch draadalg.
Ik ben nu een aantal dagen behalve co2 ook een beetje carbo aan het toevoegen, en ja hoor, verdwenen.
Ik geef nu om de dag een halve dop en draadalg blijft weg, Langzaam de co2 opgevoerd, dus straks hoop ik weer te kunnen stoppen met carbo, niet met de rest van de plantenvoeding..
Alles heeft te maken met balans tussen licht en voeding. Ook de soorten planten spelen een rol, de ene zal meer licht en plantenvoeding nodig hebben dan de ander, maar dat is uitvogelen hoe de planten het gaan doen. Dus je ogen spelen ook een hele grote rol, en weten welke planten je waar plaatst in je bak, de ene wil meer licht dan de ander.
Succes!!
 
Ja de balans is erg belangrijk Astrid. Beter gezegd als er maar voldoende aanwezig is dus.
Ik hoop dat je er straks weer van verlost zult zijn hoor.
 
Oke dan kan ik dit misschien gaan proberen want mijn idee nu was om het aquarium goed leeg te halen alle planten goed schoonmaken en met een borstel op me hout.
En dan met een clean aquarium verder gaan.
Ik wil ook nog een co2 installatie maar daar is simpelweg het geld er even niet voor,dus die moet nog wachten zijn ook erg duur.
 
Je hebt 1 negatieve ervaring gehoord maar ik ken tientallen voorbeelden van mensen waar de bio co2 wel goed heeft gewerkt.
Je kunt het misschien eens proberen??
Geld ben je eigenlijk niet kwijt voor het materiaal dus dat is het punt niet denk ik.
Als je van de algen af wilt dan zal er waarschijnlijk toch meer co2 toegediend moeten worden.
Eventueel icm dempen van het licht.
Je kan ook het licht alleen flink dimmen en kijken of dat voldoende effect heeft en het licht niet langer dan 8 a 9 uur aan laten.

Je hoeft bio co2 ook niet te kunnen regelen want dat bepaal je ahw met de oppervlakte van het bakje al.
Je neemt eerst een bakje met een oppervlak van zo n 1%. Die kun je later altijd aanpassen.
Zo heb je goedkope co2 en waarschijnlijk geen algen meer in de vorm van draadalg.
Weet je de overige waarden ook al??
Misschien die ook even aten meten als je in de gelegenheid bent en dan vragen of ze die willen opschrijven.
Succes.
 
Heb zelf meet set doe ik vanavond en dan stuur ik die wel door denk toch dat ik hem leeghaal en helemaal goed begin probeer ik die bio co2 wand wil toch een extern filter.
 
Ik ken de rio125 omdat ik die zelf ook heb gehad.
Ik kreeg destijds last van het broertje de penseelalg.
Ook een co2 tekort dus maar dat omdat de stroming met de interne filter niet goed was.
Ik heb nu de Ferplast 80 met een buitenfilter en dat gaat prima.

Je kunt opnieuw beginnen maar je kan ook het proberen te bestrijden hoor.
Zonder de oorzaak aan te pakken kan het net zo snel terug komen namelijk.
Bio co2 is heel eenvoudig en als je vragen hebt kun je die gewoon stellen of je stuurt me een pb als je dat wilt.
Succes.
 
Oke dat onthoud ik.
Nou wil dus ook extern filter dan moet dus ook me bak leeg dacht dan kan ik mooi alles goed schoonmaken en start ik opnieuw met wel het juiste apperatuur.
Maar het word eigenlijk veel erger met die bruistableten terwijl het in de rekord juist super werkt dusja ???
 
Tja zonder de waterwaarden durf ik weinig over het erger worden te zeggen. dat kan meer oorzaken hebben.
Ja als je ook het huis eruit wil hebben dan zal de bak wel deels leeg moeten denk ik.
Ik heb dat niet willen doen en ben dus overgestapt op de Ferplast.
Kun je niet met een lang mes of plamuurmes de behuizing eruit krijgen zonder de bak leeg te halen??
voordeel is aan de andere kant wel dat je opnieuw kan beginnen en het goed kan doen.

Ik heb al mijn co2 sets via MP gekocht voor onder de 100 euro en dat voldoet prima, dus nieuw hoeft niet echt zoals je zal begrijpen.
 
Ik wil idd wel opnieuw beginnen weer een schoon begin en het dan beter gaan doen.
Eerst bio co2 proberen en dan sparen voor co2 systeem.
Kan je voor de rio ook andere verlichting kopen zonder alles aan te passen op gebied van electra kan ik de lampen vervangen en de vsa maar dat is het wel.
 
Nou in die Juwel bakken passen niet de goedkope bouwmarktbuizen jammer genoeg.
 
In de rekord past dat wel maar is t8 en dit t5 de rio's.
Zijn de gaten die erin zitten voor kabels etc aan de achterkant groot genoeg voor de slangen of moet je dat aanpassen?
 
Ja dat klopt.
Ik heb verder niet echt gaten moeten aanpassen in de grote bak, maar dat kan wel makkelijk omdat het kunsttof daar wat dunner is.
Maar voor bv bio co heb je maar een heel dun luchtslangetje hoor.
 
De gaten achter op de aquarium zijn groot genoeg hoor.
Hoeft niet aangepast te worden hoor.
 
Dat verwacht ik ook niet voor zo n dun slangetje.
 
Oke maar van een filter zijn dikker toch?
 
AquaCafe
Help Users
      nilo1804: Morguh
      Terug
      Bovenaan