Hoe kom ik van mijn algen af?

blablabla

Well-known member
Lid geworden
12 oktober 2009
Berichten
1,127
Mijn opa heeft een juwel Rio 125. De laatste tijd heeft hij erg veel last van algen (zie ook de foto's). Hij heeft mij gevraagd het water te testen, maar ik zie niets wat de algen zou kunnen veroorzaken. Daarom schakel ik nu jullie expertise in.

Wat informatie: mijn opa heeft het standaard Juwel filter erin zitten, verlicht het aquarium voor 8 uur. Hij voegt elke dag Easy Carbo toe. Plantenvoeding niet, dus dat heb ik hem aangeraden te gaan doen. Dit gaat hij dan ook halen. Hij heeft vrij veel vissen, voornamelijk veel guppen.

De waterwaarden zijn:

pH : 8
kH : 7 dkH
NH4/NH3: 0 mg/L
PO4: 0.5 mg/L

232399blablabla_0_82_dscn7350.jpg


539725blablabla_0_82_dscn7351.jpg


722346blablabla_0_82_dscn7352.jpg


869411blablabla_0_82_dscn7353.jpg
 
Zeker plantenvoeding gaan gebruiken en hoe is de stroming??
Dit is een voedingstekort (co2).
 
Maar CO2 is het enigste wat hij w�l toevoegt... De stroming is gemiddeld
 
Ja maar je kunt wel co2 in de bak hebben maar als de stroming niet goed is dan bereikt het de planten niet.

Wat is een gemiddelde stroming vraag ik me af :).
bewegen de plantjes wel een beetje door de stroming allemaal??
Draadalg is normaal een co2 tekort en dat kan komen door te weinig co2 of teveel licht of te weinig stroming.

Ik heb in de rio125 ook een stromingsprobleem gehad vroeger en kreeg daardoor penseelalg.
 
De plantjes bewegen wel een beetje. Hoe zou hij de stroming kunnen verbeteren? Het filter is niet verstelbaar. Of gewoon het uitstroommondje verdraaien natuurlijk :p

Dankjewel voor de tips! Ik geef ze door. Hopelijk helpt het :D
 
Volgend de tabel heb je met de waarden die je noemt bijna geen co2. dat moet dus veranderen en dan kun je denken aan bio co2 of carbo.
Zoveel mogelijk algen blijven weghalen.
 
Nu voegt hij 2 mL per dag toe. Hoeveel raad jij aan?
 
Ik heb zoals ik al zei ook die bak gehad en met alleen carbo redde ik het niet en heb er bio co2 opgezet.
Dat zou eens te proberen zijn.
De T5 geeft gewoon vrij veel licht namelijk.
Carbo is wel iets wat de alg niet fijn vind dus dat zou ik even blijven geven zoals wordt geadviseerd en dan als het kan bio co2.
 
Ik heb een test om de co2 te meten, die zal ik morgen even doen voor de zekerheid. Mocht het co2 idd te laag zijn, dan ga ik hem bio-co2 aanpraten :p
 
Hij moet eens stoppen met die carbo.
Wordt dan te weinig opgenomen.

Dan beter profito 2 ml in 3 dagen.
Als de planten weinig opnemen,gaat de draadalg groeien.
En dan elke dag 2 ml ,1ml opgenomen, 2e dag 2 ml. enz.

Wat is de nitraatwaarde?
 
Een overschot aan voeding geeft geen algen ;) .
Plantenvoeding is ook zeker nodig ja zoals ik al zei maar soms kan carbo co2 vervangen.

Algen hebben zo weinig voeding nodig dat die ook wel groeien als je niks toevoegd.
Maar gelet op het co2 gehalte lijkt me de oorzaak wel duidelijk. Volgens de tabel zit er zo goed als geen co2 in namelijk.
En dan krijg je draadalg.

Btw, verder moeten natuurlijk alle benodigde voedingsstoffen aanwezig zijn.
 
Is het een optie om het licht wat te minderen? Misschien uurtje minder en plaatselijk verduisteren... (icm co2 + plantenvoeding)
 
Soms kan minderen zinvol zijn omdat de vraag naar voedingsstoffen dan minder wordt maar ik zou niet onder de 8 uur gaan.
Planten hebben ook het licht weer nodig aan de andere kant.
In dit geval is het m.i. duidelijk een tekort en moet je dat dus aanpakken.
 
Profito laat ik hem sowieso halen. Hij gaat de uitstroom draaien voor meer circulatie. Met de carbo gaat hij nog even door (mocht de circulatie t probleem zijn).

Het licht verminderen.. 8 uur is wel een minimum dacht ik. Als niks werkt zou het licht smiddags even uit kunnen en twee uur later weer aan (heb gelezen dat algen daar niet tegen kunnen), maar t lijkt me voor de planten ook niet goed. Dat is het laatste redmiddel :p

Bedankt voor alle reacties! Super dat jullie zo willen helpen.
 
@bertus: nitraat is 10 mg/L. Was ik vergeten te melden :p
 
Ik heb 11 bakken en al jaren gaat daat om 12 uur het licht uit en om 2 uur weer aan. Geeft geen problemen verder hoor en in mn FA kun je zien hoe goed ze eigenlijk al jaren het doen.

Co2 moet flink omhoog en ik zou de no3 en po4 rond de 15/1,5 zien te houden.
 
@jessicapilon: waarom doe je dat?
 
Om zo wat langer de bak te kunnen zien in de avond en ik niet meer dan 8 uur wil belichten (hooguit 9).
 
Ik had ook begrepen dat als je je verl. tussentijds uitdoet dat je co2 ook de kans krijgt om bij te komen.
 
Ja dat is ook waar hoor. maar ik doe het om 9 uur aan en dan zou het betekenen dat om goed 5 uur het al uit zou gaan.
Vandaar de pauze hier dus.
 
Bij mij ook en dan zie je je bak alleen in de weekend ;)
Had het eerst ook gedaan ivm alg en nu alles goed is heb ik de pauze in mijn verl ook laten staan.
 
Dat is dan ook nog wel een idee :D
 
Tja zo kun je wat langer van de bak genieten in de avond zonder echt weer lang het licht te moeten laten branden.
 
Precies :D
 
Terug
Bovenaan