Wat is er nieuw

Hoe kom ik van planaria af?

• Onderwerp starter Onderwerp starter blupjes
  • Startdatum Startdatum
B

blupjes

Guest
Ik heb vanaf het begin al planaria in mijn garnalenbakje, toen was het er maar 1 dus ik had er geen problemen mee. Sinds ik laatst nieuwe plantjes heb geplaatst, heb ik 3 volwassen exemplaren tegelijk gespot. Vandaag ontdekte ik een heleboel kleintjes op de ramen. Ik wil voorkomen dat het een plaag wordt, hoe kan ik dit doen?

Je kan ze proberen af te zuigen met een luchtslangetje of anders Flubenol in te zetten of No Planaria.

is flubenol en no planaria ook schadelijk voor de garnalen of voor mijn appelslak?

Normaal niet voor garnalen wel voor slakken (beiden).
Misschien zijn paar kleine visjes een goede (blijvende) oplossing ? (groepje kleine corydoras is altijd leuk om te zien ook (pygmaeus,habrosus,hastatus)

Is ook een goed idee Mark! Ik zal kijken of ik een geschikt bakje heb.

@blupgup, mijn bak is wat te klein voor visjes eigenlijk. En ben bang dat de garnalen dan schuw worden en dat wil ik niet.

Heb hier 15 corydora pygmaeus bij tw.bees in een juwel rekord 600 en de garnalen verstoppen zich niet 🙂 (pygmaeus zelf verstoppen zich eerder)

Nouja, niet alle garnalen zijn hetzelfde natuurlijk. Ik heb wel galaxytjes bij mijn vorige garnalen gehad, en die garnalen verstopten zich wel. Heb ook een kubus bakje van 40L dus vind het wat krapjes worden dan.

Zou het niet met visjes doen nee.. is toch een drastische verandering waar je achter moet staan, en nogmaals.. planaria is prima uit te dunnen met zo'n val, en prima te bestrijden met flubenol.
Heb het toevallig net gedaan en dat spul werkt prima, is onschadelijke voor garnalen.
Je moet alleen wel even een andere behuizing zoeken voor je appelslak, dat spul is net zo schadelijk voor slakken namelijk. Verder kan het zijn dat je appelslak planaria met zich meedraagt, krijg je het later misschien weer, maar dat zie je dan wel weer. 😉

Edit: Kan nooit kwaad het spul in huis te hebben.. kocht ik via Marktplaats..
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-toebehoren/vissen-aquaria-en-toebehoren/m944979618-flubenol-5-per-gram-veilig-voor-garnalen.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Bedankt voor het linkje 🙂 als het met het uitvangen niet goed lukt zal ik flubenol proberen. ik kan mijn slak niet echt op een andere plek huisvesten (behalve in een emmer, maar dat vind ik wat sneu) dus probeer eerst het uitvangen wel. 🙂

blupjes zei:
Ik heb vanaf het begin al planaria in mijn garnalenbakje, toen was het er maar 1 dus ik had er geen problemen mee. Sinds ik laatst nieuwe plantjes heb geplaatst, heb ik 3 volwassen exemplaren tegelijk gespot. Vandaag ontdekte ik een heleboel kleintjes op de ramen. Ik wil voorkomen dat het een plaag wordt, hoe kan ik dit doen?

Probeer eerst van ze te vangen, maar als ze zich al hebben voortgeplant ziet het er natuurlijk niet goed uit...
Dan moet je natuurlijk wel een bestrijdingsmiddel hiervoor tegen bestrijden, zoals John ook al heeft gezegd.

Ik had na de zomervakantie (buren zorgden voor de vissen en wrs veel te veel gevoerd) ook planaria, de bodem zat er vol mee.

Ivm de garnalen aan het zoeken geweest en op no-planaria uitgekomen.

Dit heeft prima gewerkt! Alle planaria weg en geen merkbare uitval bij de garnalen (mix japonica en vuur)

Ben wel benieuwd of Blub nu van de planaria af is. No planaria kan ook prima werken weet ik van een goede kennis.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan