Wat is er nieuw

Hoe kom je van kroos af ?

Nekko

Well-known member
Lid geworden
26 oktober 2015
Heeft iemand een idee hoe ik van kroos kan af komen?
(Ik wil geen vissen die kroos op eten maar slakken vind ik prima.)
Maar het liefst een andere optie.

Het is monnikenwerk. Dagelijks afzuigen of met een netje wegschoppen. Voor kleine blaadjes op lastige plekjes kan je een breinaald gebruiken en daarmee het kroos uit het aquarium halen. Een emmer of ander ding met water erin om het netje of breinaald af te spoelen helpt.

Dit moet je lange tijd volhouden anders heb je zo weer kroos.
Meststoffen als Profito zorgen ervoor dat kroos heel erg goed wil groeien.

In een aquariumwinkel waar kroos in de bakken zit koop ik niets uit die aquaria.
Nieuw gekochte planten spoel in voorzichtig af zodat eventuele kroos wordt weggespoeld.

Voorkomen is namelijk beter dan genezen.

Hobbygroet,
Jos Hut

Ja het is een vervelend plantje als je hem eenmaal hebt maar als je een week echt gericht gaat uitscheppen en de drijvers afspoelt dan ben je vaak wel er al van verlost. Ligt er natuurlijk ook aan hoe precies je dit plantje gaat verwijderen.

Je hoeft er helemaal niks voor te doen hoor 😉. Koop de Eheim Skim 350, laat deze ff een uurtje draaien en al je kroos is verleden tijd. Met dit apparaatje heb ik al mijn bakken kroosvrij gekregen 🙂

heb die hier in 1x weg gekregen door eens goed te scheppen en wel een half uur zitten staren naar kroos.

jessicapilon zei:
Moet je me toch even uitleggen wat geduld is hoor 😀 😉.
Geduld hebben is aanvaarden dat iets langer kan duren en niet altijd in jouw tempo gaat, of op de manier die je zou willen.
Als je dit onder ogen kunt zien en begrijpen dat sommige zaken niet te bespoedigen zijn, ben je al een heel eind in het aanleren van geduld.
Maar het is niet voor niets een hele schone zaak.
🙂

Dus uitscheppen is de enige optie ? Het probleem is: ik heb geen geduld is er niet een andere optie ?

ja een eend zou kunnen maar die beesten poepen zoveel. En dan moet ik me bak weer schoon maken.
En mijn andere waterplanten zouden ook opgegeten worden.

nekoneko zei:
ja een eend zou kunnen maar die beesten poepen zoveel. En dan moet ik me bak weer schoon maken.
En mijn andere waterplanten zouden ook opgegeten worden.

Dus linksom of rechtsom heb je er werk van ;-)

Misschien kan je Hans Klok bellen ?

Sorry, bijna weekend....

Kroos groeit als kool, heb vorig jaar 2 vissen gekocht daar zat kroos bij.
Ik dacht dacht het geen kwaad kon het waren niet meer dan 10.
Nou een paar weken later had ik een dikke laag.
Sindsdien heb ik al een aantal kilo's verwijderd.
Afgelopen weekend hele bak schoon gemaakt, nu zijn er een paar stukjes kroos hier en daar.
Ik zal niet rusten voordat ik het uitgeroeid heb!

Dus ik snap je frustratie heel goed :stom:

sigpro zei:
Kroos groeit als kool, heb vorig jaar 2 vissen gekocht daar zat kroos bij.
Ik dacht dacht het geen kwaad kon het waren niet meer dan 10.
Nou een paar weken later had ik een dikke laag.
Sindsdien heb ik al een aantal kilo's verwijderd.
Afgelopen weekend hele bak schoon gemaakt, nu zijn er een paar stukjes kroos hier en daar.
Ik zal niet rusten voordat ik het uitgeroeid heb!

Dus ik snap je frustratie heel goed :stom:

Alleen met deze instelling is het kwijt te raken, voorkomen is alles wat je in de bak zet, spoelen spoelen en nog eens spoelen.

nekoneko zei:
Dus uitscheppen is de enige optie ? Het probleem is: ik heb geen geduld is er niet een andere optie ?

Als je geen geduld hebt is een aquarium volgens mij al een verkeerde hobby voor je...

uitscheppen is de oplossing.

Ik heb dit jaren geleden ook gehad! iedere dag of om de 2 dagen uitscheppen en ja GEDULD hebben.

1 keer je best doen. Dan elke dag, bij het voeren bijvoorbeeld, even goed kijken of je ergens wat spot. Dan is het wel te overzien hoor. Na een weekje ofzo heb je een goede kans er vanaf te zijn. (in de tweede fase hanteer ik de eetlepeltechniek)

Na een paar dagen associ�ren de vissen de lepel met eten, en dan is het hartstikke gezellig.

Het is 1 van die dingetjes waar je toe bereid moet zijn als je een aquarium houdt. Er zijn ergere dingen.

Dagelijks bijhouden met verwijderen, kwestie van een wat langere adem.

Want als je er dan een vergeet en je kijkt 2 weken niet 😉

[video]https://www.youtube.com/watch?v=DdzyzhTBoXs[/video]

God straft onmiddellijk. Heb er eerst hierboven grapjes over gemaakt maar inmiddels heb ik ook kroos in m'n bak. :stom:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan