Hoe krijg ik meer aufwuchs op mijn stenen?

Corydorasfan

Well-known member
Lid geworden
25 december 2012
Berichten
1,396
Locatie
Urk, Flevoland
Hallo forumleden, in mijn hillstream bak zou ik graag wat meer aufwuchs op mijn stenen willen, de laatste tijd is er helemaal niks meer bijgekomen. Aan de stroming zal het in deze bak zeker niet liggen ;), er wordt meer dan 19 x de bakinhoud per uur rondgepompt :p.

Wel had ik hiervoor een draadalg 'plaag', die heb ik gestopt door een pvc buis met wat gaatjes over de voorste tl buis te schuiven zodat er wat minder licht in de bak komt. Heeft dat hier iets mee te maken of moet ik misschien iets van sporenelementen of iets dergelijks toevoegen?

Mijn verlichting bestaat uit twee t8 tl buizen :
Achterin de JBL SOLAR COLOR
Voorin een MASSIVE 06 40 Warm white (zat er al in toen ik de bak overgenomen heb)

Ik hoop dat iemand mij kan helpen ;).
 
ja in een hillstream ontstaat er vaak mer alg dan je wil hebben, eigenlijk zit je altijd een beetje op het randje van het toelaatbare..
ik zou zeggen meer licht in de bak is meer alg en meer aufwuchs, en zonder licht of minder licht heb je veel minder in je bak dan je nodig hebt voor jou vissen.
ik geef wel eens wat sporen hoor maar me licht staat ook ruim twaalf uur aan dus alg genoeg.
Je stroming is helemaal goed maar die geeft geen alg of aufwuchs in je bak.
succes!
 
Ik heb er niet zo heel veel verstand van, maar je zou wat van die stenen + aquariumwater in een emmer op een zeer zonnige plek kunnen zetten, in de tuin of op balkon. Met dit weer moet het dan vanzelf gaan.
 
De draadalg had je waarschijnlijk door een co2 tekort en door een buis over de tl te schuiven heb je de vraag naar co2 beperkt. Bij minder licht is de vraag naar voeding kleiner.
 
Jacobus zei:
Ik heb er niet zo heel veel verstand van, maar je zou wat van die stenen + aquariumwater in een emmer op een zeer zonnige plek kunnen zetten, in de tuin of op balkon. Met dit weer moet het dan vanzelf gaan.

:thumbs: :D
 
Ja dat is op dit moment niet zo.n probleem stenen in het raam leggen in een laag water als de zon daar tenminste lekker op staat maar van de winter moeten de dieren ook eten he
 
Zoals immixronnie al zei, blijft het moeilijk om in een hillstream alleen "aufwuchs" te kweken zonder dat er ook minder wenselijke algen gaan groeien.
Ik ben er de laatste jaren al heel wat tegengekomen. :juggle:
 
Gewoon buiten de bak doen.

Heb je geen narigheid ook.
 
Heb de verlichting er weer op gegooid. Hopen dat ik niet weer zo'n oerwoud krijg van draadalg, anders misschien Japonica's nemen :p. Buiten de bak is in de winter weer lastig ;).

Ook moet ik dan elke keer mijn complete kap van de rekord 160 eraf halen als ik 1 steen eruit wil halen, passen net niet door die spleten :p
 
Terug
Bovenaan