Wat is er nieuw

Hoe krijg ik mijn interne filter eruit?

• Onderwerp starter Onderwerp starter GompieNeo
  • Startdatum Startdatum
G

GompieNeo

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb op internet al opgezocht hoe ik een interne filter uit een aquarium kan halen (dmv een stanleymes e.d.) maar dit gaat meestal om de juwel binnenfilter die maar 4 ronde kitplekken heeft.

Maar het probleem is dat ik een Ciano Aqua 80 heb.
Daar zit er een filter in die helemaal rondom en in het midden gekit is...

Iemand die mij kan helpen?

Alvast bedankt!

Hoe bedoel je rondom? Als het het standaard binnenfilter is heb je van de zijkanten ruimte toch?

Het makkelijkst is dan om een lang plamuurmes te nemen en die er van beide kanten beetje achter te steken. Dan een beetje wrikken en dan zou hij wel los moeten komen.

Hoe bedoel je rondom? Als het het standaard binnenfilter is heb je van de zijkanten ruimte toch?

Het makkelijkst is dan om een lang plamuurmes te nemen en die er van beide kanten beetje achter te steken. Dan een beetje wrikken en dan zou hij wel los moeten komen.

Nee... er zit geen ruimte aan de zijkanten... t is een soort interne bioloog..

kan je er is een paar goede foto´s van maken van hoe het precies zit?

is het een filter die over de hele achterwand zit? Als je er niet van een zijkant of bovenkant achter kunt wordt het een lastig verhaal. Heb je anders een paar foto's? edit: Richard was me voor😉

Het gaat om deze aquarium... in het midden zit er een zwarte kastje (filter)

search

Daar kan je in elk geval links aan de zijkant toch bij? links aan plamuurmes erachter steken dan zou het moeten lukken.

Ik kan slecht inschatten hoe groot dat filter is in de breedte, als het breed is kan een paletmes ook uitkomst bieden. Daarmee de meeste kit lossteken vanaf links en dan met een duits plamuurmes de boel loswrikken.

Je foto is hier niet direct zichtbaar😉. Zelf ben ik altijd huiverig om filters eruit te breken maar het zou inderdaad moeten kunnen.

Dit is het aquarium..
7LgUXLBu16GQCuhtx4I3pQkSbY4mC__Y.jpeg

Ik hoop dat jullie nu een beetje een idee hebben hoe het in elkaar zit.

Heb je een totaal overzicht van je eigen bak? dus even 'uitgezoomd' zeg maar.

Is je aquarium gevuld? Ik heb bij mijn juwel toen het interne filter eruit gehaald, maar dan toen het aquarium nog nieuw/leeg was. Dat was een behoorlijk gedoe en zelf zou ik het daarom nooit in een gevuld aquarium proberen.
Bij mij heeft een dun lang fileermes goed geholpen om het los te krijgen. Ik weet niet precies hoe bij jou de kit van de filter zit? Ik zou wel oppassen dat de kit van je filter niet vastzit aan de kit die de ruiten bij elkaar houdt. Let er bij het lossnijden ook op dat je niet je mes in die kit steekt, daar kan je aquarium van gaan lekken. Klinkt logisch, maar als je wat kracht zet schiet je gemakkelijk door.

Ik was sowieso wel van plan om mijn aquarium eerst leeg te halen voordat ik eraan zou beginnen... wil geen risico nemen dat de ruit opeens barst met vissen en al erin.. 😱

En over de kitranden... volgens mij zit het kit aan de onderkant niet vast aan het kit van de aquarium zelf...

Ik ga een van deze dagen eraan beginnen.. en hoop dat het gaat lukken.. ik hou jullie op de hoogte :daisy:

Succes ermee en ik ben benieuwd of dat makkelijk zal gaan.

ojee dit zit behoorlijk vast is wat anders als de juwel filters die over het algemeen met wat dotten kit vast zitten
lijkt er hier op dat het filter ook gekit zit in de kit rand van de bak zelf
zou toch behoorlijk voorzichtig zijn daar mee
mischien een idee om het filter in stukken te verwijderen
bedoel om het filter huis zelf door te halen met bv een dremel en dan voorzichtig de achterplaat van het filter los te snijden

Ik heb mijn Juwel filter verwijderd met een dun brood mes. Maar deze zit inderdaad over de gehele rand vast waar bij Juwel het filter alleen vast zat met een paar kitten. Ik heb toen zoveel mogelijk water uit het aquarium gehaald.

Hopelijk lukt het, succes!

ojee dit zit behoorlijk vast is wat anders als de juwel filters die over het algemeen met wat dotten kit vast zitten
lijkt er hier op dat het filter ook gekit zit in de kit rand van de bak zelf
zou toch behoorlijk voorzichtig zijn daar mee
mischien een idee om het filter in stukken te verwijderen
bedoel om het filter huis zelf door te halen met bv een dremel en dan voorzichtig de achterplaat van het filter los te snijden

Gelukkig zit de filter niet op de bodem aan de kitrand vast.... er zit zo een 3 a 4 cm tussen de bodem en de onderkant van de filter... (dat scheelt we weer)
K heb verschillende tools gehaald om het voor elkaar te krijgen... kijken welke het beste werkt.. (visdraad, stanleymes, glaskrabber, lange mes...)

Gelukkig zit de filter niet op de bodem aan de kitrand vast.... er zit zo een 3 a 4 cm tussen de bodem en de onderkant van de filter... (dat scheelt we weer)
K heb verschillende tools gehaald om het voor elkaar te krijgen... kijken welke het beste werkt.. (visdraad, stanleymes, glaskrabber, lange mes...)
das fijn kon even niet een duidelijk foto vinden van de bak leek op de foto´s die ik vond dat het filter tot op de bodem zat
als het niet lukt met de opgesomde tools kun je ook nog snijdraad proberen vermoed dat de schilder of een autoruiten vervanger je wel aan een stuk kan helpen

succes

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan