Hoe krijg ik mijn vijver helder?


A

Arnoud1921

Guest
Hoi iedereen,

bij ons nieuwe huis zat een vijver van ongeveer 4 bij 4 meter en met een inhoud van 8 kuub (zie foto)
6fwged.jpg


één probleem: ik krijg de vijver niet helder. Er zitten ongeveer 40 vissen in (windes, goudvissen en shubunkins).

dingen die ik al heb geprobeerd:
tot twee keer toe waterpest erin gegooid, deze zijn helaas weer dood gegaan.
al het water eruit en de hele vijverbodem schoongemaakt, maar na drie dagen was de vijver weer groen.
Sinds drie weken zitten er twee filters op, een Aquaking UV Filter PF60 waarvan de lamp kapot is (dus geen UV filter meer), en een extra filter waar wel een UV Lamp van 9 watt in zit.

Heeft iemand tips hoe ik mijn vijver helder krijg?

Groetjes!
 
Leuke bijkomstigheid bij zo'n nieuw huis :)

Staat de vijver vol in de zon???

Zeker leuk! Heb jaren lang een aquarium gehad dus ben niet nieuw in de vissen-hobby.

Helaas staat de vijver vol in de zon en dit is dus ook gelijk het probleem. Dit, omdat de vijver bij aanleg niet heel diep is gegraven. Ik denk dat hij gemiddeld zo'n 40 cm diep is. (30 cm aan de kant en 65 cm in het midden)

Waterluizen en goed veel. Heb je gelijk een bron van levend voer.

Watervlooien? Kun je me hier meer over vertellen? Worden deze niet gelijk opgegeten?

Heel erg bedankt voor jullie reacties
 
Of zorgen voor meer schaduw, of toch een nog sterkere UV lamp erop plaatsen.

Denk niet dat er veel anders opzit, alhoewel je de watervlooien methode uiteraard kan proberen.
 
Veel meer oeverbeplanting. En zorgen voor schaduw dus. Bijv. Waterlelies of andere oppervlakteplanten.
 
Water testen zijn je waterwaardes in orde anders kan je doen wat je wil werkt het nooit.
Je zou je filter kunnen helpen door middel tegen groen water te gebruiken
 
Volgooien met zuurstofplanten (bijv. hoornblad) en aan de rand (gele) lissen.

Wil je dit niet dan rest niets anders dan investeren in een fatsoenlijk filter met uv-c. Die tonnetjes die er nu naast staan lijken mij iets te klein voor je vijver.
 

Terug
Bovenaan