Hoe krijg ik onze vijver schoon?

  • Onderwerp starter vriend van de cory
  • Startdatum

V

vriend van de cory

Guest
Beste forumleden,

Hier thuis hebben wij ook nog een grote vijver liggen :D .

17858632_10209043178223077_1309732882_o.jpg
is onze vijver .

Zoals jullie op de foto kunnen zien , zie je geen steek in de vijver . Ik denk dat je zo een 20 cm diep kan zien .
Er drijft ook vuil op maar dat komt doordat het hier een tijdje gelden hard gewaaid had, normaal is dit niet zo.

Over de afmetingen heb ik geen flauw idee , ik schat zo een 20 bij 10 m (ik kan er ook helemaal naast zitten).
Hij is 2 m diep op het diepste punt en aan de randen 1m diep. Het is een natuurvijver, dat wil dus zeggen dat er niets op de bodem ligt behalve klei rotte planten stenen en grond . En Dit is ook de grootste reden dat hij zo bruin ziet denk ik .

Over de flora, nu zie je niet zoveel planten omdat die in de winter allemaal kapot gaan. Maar in de zomer is 1/2de bedekt met leliebladeren. Er zitten ook allemaal zuurstofplanten in waar ik de naam niet van ken . En links zie je ook de bruine lisodde (ben niet zeker van de naam) .

Over de fauna, ik heb geen idee wat er allemaal in zit .
We hebben er eens 100goudvissen in gestoken waar er geen enkele meer van overblijft .
Er zitten verder nog een stuk of 10 koi's in , een aantal zonnebaarsjes , ruisvoorn of winde (geen idee welke van de 2) en kleine karpers (verschillende soorten in alle maten :D )
Over de hoeveelheden heb ik geen flauw idee. Ik kan alleen zeggen : heel erg veel . We hebben 2jaar geleden 800 vissen uit de vijver gevist , en nog steeds zitten er enorm veel in.

We doen niets van producten in de vijver, en ook niets van eten. We laten hem gewoon zoals hij is .

De vijver ligt hier ook al enorm lang ,ik kan er geen aantal jaren op kleven maar toch al een aantal decennia.



Alvast bedankt om me te helpen !
 
En wat is nu percies je vraag , natturvijver en koi en dat moet glashelder worden .
Lastig laten we het zo zeggen
 
Als je niet bijvoerd, sterven er dan niet veel vissen? Dat geeft ook enorme rommel......
 
Een mooi formaat vijver zeg!
Zijn er genoeg jaloers op denk ik.

Maar je kan niet zo maar een paar kilo vis in een vijver gooien en dan 10 jaar later jezelf afvragen waarom deze niet zo schoon is.

Het beste is en dit doe ik zelf elk jaar bij de vijvers van het Kasteel waar ik werk.

Half leeg pompen. Grote vissen en/of ongewenste vissen uitvissen. En verkopen of gratis weggeven. Staan veel oproepen op marktplaats van mensen die gratis vissen zoeken voor in de vijver.

Bodem gedeeltelijk schoonmaken.

Als het om stilstaand water gaat dan is het altijd lastig. Vooral met een vijver die geen beschutting heeft van bomen etc. Neem een stromingspomp om je water in beweging te houden. Of een mooie fontijn.
Een natuurvijver moet wel de middelen hebben om te filteren doormiddel van planten. Maak 1 gedeelte ondieper en leg een substraat aan met veel planten. En laat de stroming hier langs gaan.

Een pomphuis maken is nog beter. Maar erg kostbaar. Dus vissen verwijderen en schoonmaken is denk ik de beste oplossing.

Succes, deze vijver kan zoveel potentie hebben in de juiste handen.
 
Wat daniel zegt lijkt me goed plan en daarbij lijkt het me super om aan de kant van het hek die gehele kant met riet te beplanten.
 
Als je niet bijvoerd, sterven er dan niet veel vissen? Dat geeft ook enorme rommel......

De vijver gaat zo al zeker 30 jaar mee , dus dit zal het wel niet zijn denk ik .
En wat is nu percies je vraag , natturvijver en koi en dat moet glashelder worden .
Lastig laten we het zo zeggen
Ik dacht al dat het lastig ging worden ja :D .

Een mooi formaat vijver zeg!
Zijn er genoeg jaloers op denk ik.

Maar je kan niet zo maar een paar kilo vis in een vijver gooien en dan 10 jaar later jezelf afvragen waarom deze niet zo schoon is.

Het beste is en dit doe ik zelf elk jaar bij de vijvers van het Kasteel waar ik werk.

Half leeg pompen. Grote vissen en/of ongewenste vissen uitvissen. En verkopen of gratis weggeven. Staan veel oproepen op marktplaats van mensen die gratis vissen zoeken voor in de vijver.

Bodem gedeeltelijk schoonmaken.

Als het om stilstaand water gaat dan is het altijd lastig. Vooral met een vijver die geen beschutting heeft van bomen etc. Neem een stromingspomp om je water in beweging te houden. Of een mooie fontijn.
Een natuurvijver moet wel de middelen hebben om te filteren doormiddel van planten. Maak 1 gedeelte ondieper en leg een substraat aan met veel planten. En laat de stroming hier langs gaan.

Een pomphuis maken is nog beter. Maar erg kostbaar. Dus vissen verwijderen en schoonmaken is denk ik de beste oplossing.

Succes, deze vijver kan zoveel potentie hebben in de juiste handen.

Wij hebben er nooit vissen in gestoken , behalve de koi's :) . De vissen zitten er al lang in en ze houden gewoon hun eigen populatie in stand .
Ik denk dat een stromingspomp en een filterhuis op lange termijn handiger gaan zijn denk ik . Maar dit zal ik moeten bespreken met mijn vader.

Maar bedankt om me te helpen hoe ik het kan doen !

Ik ga de vijver niet leegpompen maar de natuur gewoon zijn gang laten gaan. In de zomer bij warme dagen verdampt er altijd een groot deel water.
Dan ga ik de bodem is kuisen . Verder ga ik samen met mijn vrienden lekker veel gaan vissen .

Ik wil wel nog zeggen dat er echt wel veel planten in staan hoor. In de winter vriest de vijver gewoon dicht en gaat alles kapot.
Als ik binnen 2 maand nog een foto stuur ziet hij er al meteen heel anders uit.

Ik ga het is voorstellen aan mijn vader en hopelijk wil hij wat "investeren" :D .

Wat daniel zegt lijkt me goed plan en daarbij lijkt het me super om aan de kant van het hek die gehele kant met riet te beplanten.

Lijkt me wel leuk !
Als het waterpijl laag staat ga ik het eens proberen planten .
 
Koi's verwoesten alle planten, ik zal er een filter indoen, met zoveel vissen.
Als je geen filter wilt, dan zal ik de koi's eruit halen, en ook veel goudvissen.;)
 
nou ja en nee, de planten groeien elk jaar mooi terug hoor ruben :) . Het is een zelfvoorzienende vijver.
Welke filter zou ik dan nodig hebben? ik ben echt niet thuis in de vijverwereld.
 
nou ja en nee, de planten groeien elk jaar mooi terug hoor ruben :) . Het is een zelfvoorzienende vijver.
Welke filter zou ik dan nodig hebben? ik ben echt niet thuis in de vijverwereld.
Je kunt er ook een zelf maken, is goedkoper. Een grote bak halen, aansluitingen maken, en opvullen met filtermateriaal. Heb ik ook gedaan, met €50,00 was ik klaar.;)
 
Je kunt er ook een zelf maken, is goedkoper. Een grote bak halen, aansluitingen maken, en opvullen met filtermateriaal. Heb ik ook gedaan, met €50,00 was ik klaar.;)

Ik moet de filter toch niet betalen hoor dusja :p
 
Grote bak met grind erinzetten. Gele lis erop groeien en van onderaf water doorheen pompen. En de lis geregeld snoeien. Op een vijver van 15m3 had ik 0,5m3. Maar bij een vijver van ca 400m3? Voordeel was dat je gewoon een pomp nodig hebt. Verder geen filter etc. Google eens op de zgn rietfilter.
 
kan allemaal veel eenvoudiger en goedkoper! Hier volgen de stappen:
1) verzamel je vrienden en laat ze allemaal een schep meebrengen en een kruiwagen.
2) graaf paralel LANGS de vijver ( op 1 meter afstand) een sloot van minimaal 1,50 meter breed en zeker 1 meter diep.
3) hoog met de uitgegraven grond de bodem van de gegraven sloot dus danig op, dat het begin stuk ( het verste van de vijver af 2 cm per meter hoger komt te liggen dan de waterstand van de vijver op het hoogste punt. Bekleed nu de gegraven sloot ( mits deze niet al volgelopen is, dan kun je deze stap overslaan) met een laag van minimaal 5 cm klei, om hem waterdicht te krijgen.
4) Poot nu de hele sloot vol met gewoon simpel riet, of nog beter een niet woekerend soort ( ook te verkrijgen en wel zo handig)
5) koop een pomp met een heel erg groot debiet ( minimaal 3-10 kuub per uur) en laat die uitstromen in een zo breed mogelijke monding ( = minder krachtige stroming bij dezelfde waterhoeveelheid. aan het begin + = hoogste deel van de sloot). sluit nu de sloot aan met een heel flauwe bocht op je vijver.
6) Laat deze pomp het hele jaar lopen, het riet maakt je vijver werkelijk glashelder, en nu ga je met je vrienden de koi's en grote goudvissen en karpers vangen. Ook zet je er een paar snoekbaarzen in, die decimeren het jongbroed.
7) als je het zo doet dan hen je een week werk en tientallen jaren plezier van je vijver!
 
Waarom kois en karpers eruit vangen?

Klinkt wel als een geweldig plan, alleen weet ik dat mijn vader nooit akkoord zou gaan met een sloot de gelijk loopt naast de vijver.
Maar ik kan het misschien wel achter de vijver doen?
 
Koi en karpers woelen alles om vreten de planten aan krijg je het nooit helder.
 
De sloot mag overal liggen maar dient eigenlijk over de hele lengte en breedte als filter massa, ik ken boeren in het buitengebied die alle afvalwater via een soortgelijke (wel langere en bredere) constructie laten lopen, het eindproduct gaat superschoon en glashelder de ( natuurlijke) beek in. Is werkelijk ongelofelijk wat riet aankan op schoonmaak gebied!
MauriceB heeft antwoord al gegeven. Deze vissen maken een grote janboel van je vijver, niet voor niks dat Koihouders deze in plantenloze bakken houden met zeer grote filters erop....Zijn de varkens van het water!! Maar wel mooi natuurlijk.
 
Precies wat BigSmoke al zegt. Karpers zijn echte varkens. Wel nog één puntje, Waarom zou je er snoekbaars in doen? Snoekbaars pakt echt nog grote vissen. Baars wordt niet extreem groot in zo'n vijver en ik denk dat een school baarzen veel beter zijn taak doet om jongbroed te eten dan een paar snoekbaarzen.
 
Ik zie het riet idee wel zitten , leuk werkje voor in de zomer !
Maar euhh, er zitten echt honderden karpers in.
Een klein blijvende soort, als een kenner mij kan helpen met de identificatie ?
Het zijn kleine karpers van 10-15 cm en zijn een bruine zwarte kleur .
 
Hoornblad ingooien is de makkelijkste oplossing , echter dien je dan wel het zuurstofgehalte in de gaten te houden en indien nodig aan te vullen .
Hoornblad vestigd zich een stuk in de modder , en legt er ook een dekentje overheen .
Het effect van woelende vissen wordt hier veel mee opgelost . Vuil blijft in de onderste regionen van het hoornblad vastgelegd .
Mijn nonkel had ook steeds een troebele en groene vijver , tot het jaar nadat ik er eens een takje hoornblad inzwierde .
Het jaar erop was ie kraakhelder en nog steeds een proper putje na 10 jaar .
Elk jaar in de zomer offeren we een dag op om zoveel mogelijk hoornblad te ruimen (dat zijn werkelijk gigantische hopen) , de vijver is flink groter dan de jouwe .
Maar die hopen slinken flink na een tijdje en worden dan als mest voor de moestuin gebruikt (een toppertje)
 
Enkele foto's van een karper ( liefst ff in een glazen bak) en dan zal determinatie wel mogelijk zijn. Het kunnen ook onvolwassen goudjes zijn.
 
Ik denk dat het boerenkarpers zijn , maar dat ze om de een of andere reden gewoon klein blijven.
Sommigen zijn wel een stuk groter. Ze variëren nogal in grootte.

Enkele foto's van een karper ( liefst ff in een glazen bak) en dan zal determinatie wel mogelijk zijn. Het kunnen ook onvolwassen goudjes zijn.
Ik wil wel een foto nemen maar dan ga ik eerst mijn lijn moeten bovenhalen en oplappen , en daar heb ik geen tijd voor .

Hoornblad ingooien is de makkelijkste oplossing , echter dien je dan wel het zuurstofgehalte in de gaten te houden en indien nodig aan te vullen .
Hoornblad vestigd zich een stuk in de modder , en legt er ook een dekentje overheen .
Het effect van woelende vissen wordt hier veel mee opgelost . Vuil blijft in de onderste regionen van het hoornblad vastgelegd .
Mijn nonkel had ook steeds een troebele en groene vijver , tot het jaar nadat ik er eens een takje hoornblad inzwierde .
Het jaar erop was ie kraakhelder en nog steeds een proper putje na 10 jaar .
Elk jaar in de zomer offeren we een dag op om zoveel mogelijk hoornblad te ruimen (dat zijn werkelijk gigantische hopen) , de vijver is flink groter dan de jouwe .
Maar die hopen slinken flink na een tijdje en worden dan als mest voor de moestuin gebruikt (een toppertje)

Wil ik ook wel proberen ! Maar gaan de vissen het niet opeten ? En neemt het na een tijdje de vijver niet over ?
 
I

Wil ik ook wel proberen ! Maar gaan de vissen het niet opeten ? En neemt het na een tijdje de vijver niet over ?

Vissen eten dat niet op , enkel graskarpers misschien .
Maar dat gaat zeker je vijver voor een stuk overnemen c.q. reguleren = de bedoeling .
Maar als een visje gaan vangen teveel inspanning vraagt , begin dan zeker niet aan hoornblad of andere snelgroeiende planten .
In mijn vijver snoei en dun ik uit 2 tot 3 keer per jaar . En dat is een veel kleiner putje met folie .
In een kleigrondvijver gaat dat nog sneller ...
Mijn oom dunt tussendoor ook zelf meermaals flink uit aan de kanten (tot een meterke of 4 uit de kant )
Voor het diepe gedeelte samen 1 dag per jaar .
 

Terug
Bovenaan