Hoe krijg je microvisjes uit je bak gevist?


mastertaga

Well-known member
Lid geworden
7 september 2012
Berichten
426
Ervaren aquarianen, graag jullie tips en ervaringen.

Net als vorige keer weer het volgende probleem: hoe ga ik het voor elkaar krijgen om jonge Rhinogobius van amper wat mm's gescheiden te krijgen van de rotzooi waartussen ze leven?

Simpel gezegd, ik heb een grote cilinder waarin de Rhino's uitgekomen zijn en langzaam groeien. Toch wil ik ze zsm overzetten naar mijn 60 cm bakje die al keurig staat in te draaien.

Het probleem is alleen dat je die kleine diertjes niet kunt uitvangen zonder ook alg en andere troep over te hevelen. Je kunt kiezen voor een netje, maar dan schep je doodleuk alles op. Je kunt kiezen voor een slangetje, maar idem.

Iemand een gouden tip?
 
Gewoon met de slang eruit zuigen. Water opvangen. De visjes verzamelen zich op de bodem in de emmer. Het teveel aan water en viezigheid afgieten.

Groetjes John.
 
Dank je voor je reactie John, misschien moet ik dan maar wat langer wachten met overplaatsen. Want ze zijn nog niet groot genoeg om zeker op de grond te blijven bij wat grotere waterverplaatsing. Ben bang dat ik er toch een paar meezuig en wegdoe.. en je ziet ze haast niet.
 
Ik kweek veel met mini visjes. Gewoon voorzichtig de emmer leeg gieten in een maatbeker of iets dergelijk. Deze truc werkt zelfs met larven van 2 mm groot ( oppervlakte visjes).

Groetjes John.
 
denk ook dat opzuigen de makkelijkste manier is.

witte emmers is wat dat betreft wel een aanrader, zie je alles een stuk beter in dan in andere kleuren.
 
En dan de emmer leeggieten in een netje (die fijn genoeg is om geen babies door te laten)
 
Ik zou geen netje gebruiken, dan beschadig je de kwetsbare larven.
Gewoon de maatbeker steeds decanteren totdat de larven op een heel klein beetje water zwemmen.
Viezigheid zit er altijd wel bij, ook als je een netje gebruikt.

groetjes John.
 
Als het voor jou werkt moet het hier ook lukken John. Ik ga het vanmiddag proberen, thanks voor de tip!

Witte emmer is hier juist niet zo'n goed plan, want ze zijn zelf spierwit die kleintjes. Zaklampje en zwart is beter, want dan zie je de oogjes oplichten onder de juiste hoek.
 
Update:

zal niet zeggen dat het helemaal niet ging, maar zoals verwacht toch wel wat extra werk aan gehad. Zelfs op jouw manier John. :)

Dat is de pest met 2 verschillende nesten.. waar de oudsten al op de bodem blijven dachten de jongere kleintjes dat ze aan het oppervlak het veiligst waren. Uiteindelijk met 2 emmers en de cilinder zitten kloten en wat door de mazen geglipte kleintjes opnieuw met een spuitje opgezogen en in het goede emmertje terug gezet.

Ben denk ik toch wel een 2-3 kleintjes verloren, maar al met al zijn ze over naar de 60cm bak. Is wat moeilijk tellen maar ik denk er toch zeker 30+ gezien te hebben. Valt zeker niet tegen!
 
Mooi. Gelukkig hebben vissen vaak de neiging tegen de stroom in te zwemmen, dus als je er water uit giet zwemmen ze vaak terug naar het midden van de emmer.
 

Terug
Bovenaan