Wat is er nieuw

Hoe kweek je ancistrussen?(borstelneus vis)

• Onderwerp starter Onderwerp starter T.l
  • Startdatum Startdatum
T

T.l

Guest
Hallo,
Ik heb eigenlijk een paar vragen over het beginnen met kweken van de ancistrus borstelneus vis misschien is hier iemand die mij hiermee kan helpen.

ik zou dus graag nakomelingen willen hebben van mijn mooie ancistrussen, maar weet niet hoe ik moet beginnen en wat ik allemaal nodig heb om van start te gaan.

Ik zou ook graag willen weten wanneer ik met de vissen kan kweken, wanneer zijn de vissen geslachtsrijp? Bij hoeveel weken of misschien wel maanden?

Ik hoop dat iemand de antwoorden op deze vragen voor mij kunnen beantwoorden op dit fantastische forum!

groet,

T.L

Ancistrus kweken is vrij makkelijk, ze zijn kweekrijp vanaf 12 maanden, moeten dan wel legholen hebben om in te kweken, dat leghol moet een doorsneediameter hebben van 4 cm, de temperatuur van het aquarium moet 24 graden zijn. Een stevige waterwissel met koud leidingwater terwil het buiten regent (lagedrukgebied) bevorderd de kweek. Uitleg: dat lagedrukgebied dat voelen d evissen op de 1 of andere manier en in de natuur betekend regen de start van het regenseizoen waarin alles en iedereen gaat kweken en bloeien en groeien

Wel een waarschuwing, als ze beginnen te kweken kan dat hard gaan, en er vanaf geraken is niet altijd evident juist omdat ze zo gemakkelijk kweken.

Als ze echt wil kweken, hou de ouders (en de jongen) dan ook in een bakje met enkel ancistrussen (of enkel met hele kleine visjes of garnalen)

Als ze echt wil kweken, hou de ouders (en de jongen) dan ook in een bakje met enkel ancistrussen (of enkel met hele kleine visjes of garnalen)
Ik kijk wel eens naar Michael's Fish Room op Youtube, die man kweekt veel ancistussen en guppies. Hij geeft altijd als tip om vooral wel andere vissen bij de anci's te houden, als "dither fish", om ze meer het gevoel te geven dat het veilig is buiten hun verstopplaatsen. Dan planten ze zich schijnbaar makkelijker voort.

Maar dan zou ik inderdaad aan kleinere vissen denken. Minder risico en je houdt ruimte voor de vis waar het je om gaat.

Die Michael is overigens een apart ventje.

Ik kijk wel eens naar Michael's Fish Room op Youtube, die man kweekt veel ancistussen en guppies. Hij geeft altijd als tip om vooral wel andere vissen bij de anci's te houden, als "dither fish", om ze meer het gevoel te geven dat het veilig is buiten hun verstopplaatsen. Dan planten ze zich schijnbaar makkelijker voort.

Maar dan zou ik inderdaad aan kleinere vissen denken. Minder risico en je houdt ruimte voor de vis waar het je om gaat.

Die Michael is overigens een apart ventje.
Guppen zou ik als randgeval aanzien. Een beetje deftige gup(vrouw) kan vlotjes een pasgeboren Ancistrus oppeuzelen

Wij gebruiken corydoras pygmaeus en habrosus als bijvis, grotere corydorassoorten eten je nakweek op dus niet aan te raden

Boeiende vissen he. Ik heb ool een koppel in mijn rio 125. Mijn man ancistrus lag net bovenop de vrouw ancistrus. Wilde een foto maken, maar toen ze mij zagen zwommen ze gauw weg. Paargedrag misschien?

Flikflooiende algen eters :DD

Vrouwtje zet eieren af in een schuilhol of ander veilig plekje. Het mannetje zie je dan liggen waaieren met zijn vinnen. Dus het is niet nodig om op elkaar te liggen. Misschien lag er een stukje voer op haar kop.

Waaierend mannetje gegarandeerd wat later baby s, baby s, baby s en baby s 😱

Ik heb mijn golden ancistrus aan de kweek gekregen, nu voor de tweede maal. De eitjes zijn afgezet in een leghol en worden bewakt door het mannetje net als vorige keer.

De eerste keer zijn die ook uitgezwommen, maar na een paar dagen waren ze waarschijnlijk opgegeten. Ik zag ze eerst een paar dagen rondzwemmen in het leghol.

Nu wil ik proberen er te redden, maar ik heb geen apart kweekaquarium.

Heeft het zin om een ziss kweekbakje aan te kopen, en ze daar in te zetten zodra de eitjes uit komen? Of is dit verloren geld?

https://www.aquastorexl.nl/ziss-aqua-europe-ez-breeder-bl-3.html
Zou het voldoende zijn als ik zorg dat de uitstroom van de pomp tegen het gaas komt, of moet er echt een luchtpomp aan?

Ik heb mijn golden ancistrus aan de kweek gekregen, nu voor de tweede maal. De eitjes zijn afgezet in een leghol en worden bewakt door het mannetje net als vorige keer.

De eerste keer zijn die ook uitgezwommen, maar na een paar dagen waren ze waarschijnlijk opgegeten. Ik zag ze eerst een paar dagen rondzwemmen in het leghol.

Nu wil ik proberen er te redden, maar ik heb geen apart kweekaquarium.

Heeft het zin om een ziss kweekbakje aan te kopen, en ze daar in te zetten zodra de eitjes uit komen? Of is dit verloren geld?

https://www.aquastorexl.nl/ziss-aqua-europe-ez-breeder-bl-3.html
Zou het voldoende zijn als ik zorg dat de uitstroom van de pomp tegen het gaas komt, of moet er echt een luchtpomp aan?
Ik gebruik ook een sizzbreeder als de man de eitjes heeft uitgestoten, ik hang hem dan in het aquarium op zo'n manier dat de uitstroom vaan d epomp in het breederbakje blaast (dus niet ertegenaan) dus heb je constante aanvoer van schoon water. Ertegenaan laten stromen zou ik niet doen dat gaas slibt heel snel dicht door klein vuil

Maar ik neem aan dat je de baby visjes daar toch niet in laat opgroeien? Is wel heel klein hoor 14 cm.

En haal je dan de eitjes uit het leghol, of wacht je tot die uitgekomen zijn?

En haal je dan de eitjes uit het leghol, of wacht je tot die uitgekomen zijn?
Zou het leghol met paps en al in dat breederbakje doen, beste en veiligste manier, paps wappert dan nog een max 2-tal weken de jonkies en dan kan paps uit de breeder gehaald worden

Zou het leghol met paps en al in dat breederbakje doen, beste en veiligste manier, paps wappert dan nog een max 2-tal weken de jonkies en dan kan paps uit de breeder gehaald worden

Bij de vorige kweek zag ik de jonkies nog in het leghol zitten terwijl paps de wacht hield.
Dat gebeurde ca 10-14 dagen nadat ik de activiteit in het leghol zag.

Paps mee in het breederbakje steken lijkt me niet zo handig. Paps is dik 10-12cm, en in een bakje van 2 liter lijkt me dat mishandeling.
Maar ik leer graag bij.

Bakje komt vandaag aan, plan is om elke dag eens goed in het leghol te kijken of de eitjes al uitgekomen zijn, en dan kan ik het leghol met de jonkies in het breederbakje leggen.

Ik ga er dan ook nog wat mos bij doen zodat ze wat algen kunnen snoepen, en af en toe wat spirulina voederen.

Bij de vorige kweek zag ik de jonkies nog in het leghol zitten terwijl paps de wacht hield.
Dat gebeurde ca 10-14 dagen nadat ik de activiteit in het leghol zag.

Paps mee in het breederbakje steken lijkt me niet zo handig. Paps is dik 10-12cm, en in een bakje van 2 liter lijkt me dat mishandeling.
Maar ik leer graag bij.

Bakje komt vandaag aan, plan is om elke dag eens goed in het leghol te kijken of de eitjes al uitgekomen zijn, en dan kan ik het leghol met de jonkies in het breederbakje leggen.

Ik ga er dan ook nog wat mos bij doen zodat ze wat algen kunnen snoepen, en af en toe wat spirulina voederen.
Paps ligt puur alleen in dat leghol en merkt niks van het kleine breederbakje en dat is aanzienlijk minder stresserend voor paps dan de eitjes uitspuiten

Mijn "paps" zwemt toch af en toe een rondje hoor.

Kun je niet wat creatiefs bedenken met hor gaas ofzo. Deel van je slobber terratorium afzetten voor degene die ze op vreten? Dan hoef je ze ook niet te verhuizen

Als je dus die uitstroom er in laat uitkomen kunnen z ebest een aantal weken daarin blijven, zou het niet maanden vol houden nee
Deze snap ik niet.

Gebruik je dan toch een luchtpomp, of hang je het bakje gewoon in de uitstroom ergens van de spraybar.

(heb eigenlijk weinig zin om een luchtpomp aan te sluiten, dat maakt nogal wat lawaai)

Deze snap ik niet.

Gebruik je dan toch een luchtpomp, of hang je het bakje gewoon in de uitstroom ergens van de spraybar.

(heb eigenlijk weinig zin om een luchtpomp aan te sluiten, dat maakt nogal wat lawaai)
Spraybar tijdelijk eraf halen en een stukje rubber slang op zetten en dat in je breeder laten uitkomen

Spraybar tijdelijk eraf halen en een stukje rubber slang op zetten en dat in je breeder laten uitkomen
Dat lijkt me dan weer drastisch, dan krijg ik het volle debiet van de pomp door de breeder box...

Ik ga proberen iets te regelen met de uitlaat, en daar een stukje buis in duwen zodat de flow wat verdeeld wordt.
Of een gaatje in de spraybar, en daar een dunner buisje in steken.

kleine visjes (dus ook ancistrusen) hebben ook nood aan proteinen.
Spirulina vlokken met artemia zijn hier zeer goed voor.

Dat lijkt me dan weer drastisch, dan krijg ik het volle debiet van de pomp door de breeder box...

Ik ga proberen iets te regelen met de uitlaat, en daar een stukje buis in duwen zodat de flow wat verdeeld wordt.
Of een gaatje in de spraybar, en daar een dunner buisje in steken.
Ja ik weet niet hoe sterk jouw pomp is uiteraard, hier werkt het prima met een aardige doorstroom

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan