Wat is er nieuw

Hoe lang aquarium zonder filter?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Fishy303
  • Startdatum Startdatum
F

Fishy303

Guest
Morgen ( uiterlijk overmorgen) komt als het goed is mijn externe filter.

Vandaag wou ik eigenlijk het interne filter er alvast uithalen, zodat ik alles alvast zo kan inrichten dat het aquarium al af is en ik morgen alleen nog maar het nieuwe filter hoef te installeren.

Kan een aquarium met alleen planten er in, een volle dag zonder filter staan?
Blijven de planten wel goed?

Ik ga morgen opnieuw beginnen met indraaien, en ik ga ook gelijk een grote waterverversing doen dan.

Voor de bodem is het ook net erg dat er even geen stroming in de bak is?

Zitten er geen bewoners in dan? Ik zou zelf de nieuwe indraaien en zolang de oude dan wel laten meedraaien. Tenij je geen bewoners hebt natuurlijk. Maar zover ik weet is het een al draaien de bak.

Wat Jessicapilon zegt. Als er vissen in zitten, niet doen.

Ik snap je enthousiasme, maar wat is het probleem om even een paar dagen te wachten tot je je filter binnen hebt 🙂?
Straks komt hij toch na het weekend omdat iets fout is gegaan.

En ff samen laten indraaien zou ik je ook aanraden, altijd, ongeacht bewoners of niet.

jessicapilon zei:
Zitten er geen bewoners in dan? Ik zou zelf de nieuwe indraaien en zolang de oude dan wel laten meedraaien. Tenij je geen bewoners hebt natuurlijk. Maar zover ik weet is het een al draaien de bak.

Het is een nieuwe bak, zonder bewoners ( alleen wat slakjes).

Wel al volledig ingericht met planten.

Maar vanwege komst extern filter begin ik opnieuw met indraaien ( was net ��n week op weg namelijk met indraaien met het oude filter).

Ik zou in basis de beide filters een poosje laten draaien, dan kan de (reeds) opgebouwde cultuur zich ook vestigen. Maar omdat je nog zo vers bent is het weg halen en opnieuw beginnen ook te doen. Alleen wel rekening houden met de 4 weken nadat je de nieuwe filter hebt geinstalleerd. Je plantenbak zal niet direct schade ondervinden. Mocht het toch wat langer duren, dan kan je dit op deze korte termijn ondervangen met iedere dag een kleine waterverversing is mijn persoonlijke idee hierbij

Fishy303 zei:
Het is een nieuwe bak, zonder bewoners ( alleen wat slakjes).

Het is wat je wilt. Als je de interne er nu uit haalt, heb je een beetje voor niets deze week ingedraaid. Als je ze samen nog een week laat draaien dan zal je nieuwe filter iets sneller ingedraaid zijn.

Eventueel doe je wat van je vulling uit je interne, en doe je dan in je JBL.

Maar als je geen haast hebt kan je hem er wel uit halen en gewoon 4 weken wachten, dan is hij wel ingedraaid 🙂!

Zonder bewoners zou het dan wel moeten lukken.

Met bewoners zou het niet gelukt hebben, omdat de bak dan nog zou moeten indraaien.

Ik heb geen haast wat betreft indraaien 🙂

Ik moest toch nog naar de supermarkt voor boodschappen en heb toch maar even een Superfish filter gekocht ( Aquaflow 100 ).
Dan kan ik die mooi als reserve houden, is altijd wel makkelijk een klein filtertje erbij voor het geval dat.

Dit filtertje draait nu in de bak totdat het externe filter er is.
Dan is er in elk geval wat stroming in de bak.

Er zat een koolstofsponsje in de Aquaflow 100, deze heb ik vervangen voor witte watten.

Als je geen bewoners hebt kan die filter er idd uit.
Zonder waterbelasting kan je toch niet indraaien.
Dus verlies zal je er niet mee maken. 🙂

Mijn advies?
Filter mag er nu al uit.

Wanneer je de nieuwe filter aan sluit, een bacteriepreparaat in het filter gieten.
Denk aan JBL denitrol ov velde bacterial of zo.
De dag nadien nog een dosering in het water, daarna mogen de eerste bewoners er in samen met nog een dosis.
Daarna om de twee dagen nog een dosis tot de 7de dag na het inzetten van de eerste bewoners.(of tot het flesje leeg is)

Zo heb je van dag 3 vissen en hoeft dat nodeloos wachten niet. 🙂

Zet wel niet alle vissen in ��n keer in.
Begin met een schooltje en bouw maandelijks of tweewekelijks op.

Ik draai gewoon vier weken in en dan pas doe ik de eerste bewoners er in.

Ik gebruik bij de opstart EasyLife EasyStart en dat gebruik ik volgens de gebruiksaanwijzing.
Wel doe ik een extra portie in het filter bij in gebruikname van het nieuwe filter.

Dan komt het helemaal goed. Beetje voer verkruimelen is ook een goed plan hoor.

jessicapilon zei:
Dan komt het helemaal goed. Beetje voer verkruimelen is ook een goed plan hoor.

Dat had ik al gedaan, maar dat ga ik zodra het externe filter vandaag aankomt en aangesloten is ( en water heb ververst), opnieuw doen.

Ik doe het maar 1x want zo hebben de bacteri�n te eten. Teveel is ook niet nodig. Iedereen heeft zo zn eigen methode denk ik.

Het filter is binnengekomen en draait inmiddels.

Ben super blij met dit filter.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan