Wat is er nieuw

Hoe lang groen water bij opstart?

Paultje

Member
Lid geworden
5 februari 2025
Leeftijd
65
De vijver bij ons nieuwe huis was door de vorige eigenaar verwaarloosd en lek. De vijver geheel vernieuwd en op 21-3 gevuld met leidingwater en relatief kleine hoeveelheid oud vijverwater. Op 2-4 begonnen met Colombo Filterstart met later ook nog de Activator erbij volgens voorschrift. Vanaf die tijd werd het water steeds groener wat normaal lijkt te zijn. Vanzelfsprekend heb ik een filter draaiend en niet schoongemaakt zodat de bacteriën zich kunnen nestelen. Tevens een beekloopje en zuurstofpompje erbij. Wanneer kan ik verwachten dat het water weer helder wordt? Ik denk niet dat het verstandig is tijdens de opstart andere middelen of "cleaners" toe te voegen.
Alvast bedankt!

Bijlagen

• Vijver_groen.jpg
    Vijver_groen.jpg
    3.6 MB · Weergaven: 18
  • Vijver_helder.jpg
    Vijver_helder.jpg
    4.1 MB · Weergaven: 16
Je hebt de vijver onder een boom staan, daar komt zeker in deze tijd van het jaar veel stuifmeel (=vervuiling) vanaf, maar ook in andere delen van het jaar komt er vervuiling op de oppervlakte. Een vijverskimmer zou daar verschil kunnen maken.
Verder worden er door je bacteriën stoffen geproduceerd, die als plantenvoeding werken. Als er geen planten zijn, eten algen het wel op: vandaar het groene water. Bovendien is de oppervlakte van je vijver volledig open, en kan dus de zon volledig doordringen in het water: ook weer voeding voor algen.
Nu is dat in deze tijd van het jaar bijna niet te voorkomen, aangezien de planten moeten gaan groeien, maar ik begrijp uit jouw woorden, dat ze er ook allemaal uit gehaald zijn. Zorg dus voor voldoende snelgroeiende (= veel plantenvoeding etende) planten en ook voor planten die ongeveer 1/3e van het oppervlak 'afdekken'.
Dus niet alleen een waterlelie!
Kijk ook eens op deze site: https://www.schonevijver.nl/ en dan vooral bij de bibliotheek. Daar staat veel nuttige info.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan