Wat is er nieuw

Hoe lang indraaien op deze manier?

Elainetje

Member
Lid geworden
9 juli 2022
Leeftijd
34
Hoi,

Ik heb een 2e 60 l bak aangeschaft van eheim om mijn huidige bak te kunnen scheiden ivm een overschot aan baby's.

Ik heb een deel van het water van mijn 1e bak (zo'n 20l) in de nieuwe bak gedaan waarbij ik middels de stofzuiger tijdens het zuigen flink het grind heb gewoeld in de hoop wat van die bacteriën mee te nemen.

Ook heb ik 1 van de 2 sponzen uit het filter gehaald en in de pomp van de nieuwe bak gedaan.

De rest heb ik dus gewoon aangevuld met water.
Er zit wat haast achter omdat sommige baby's al redelijk groot zijn en ik niet wil dat deze ook bevrucht worden. Het zijn trouwens allemaal guppy's en mollys. ( en 4 japonica garnalen, 2 Helena slakken en 1 kleine algeneter waar ik de naam niet van ken).

Wat is het minimale dat ik aan moet houden op deze manier voor het indraaien?

Die oude spons zal deels wel helpen maar in het water zitten zo goed als geen goede bacterien. Ik zou zelf zeker 4 weken indraaien dan. Of als het haast heeft de waterwaarden goed monitoren en weinig voeren.

Die oude spons zal deels wel helpen maar in het water zitten zo goed als geen goede bacterien. Ik zou zelf zeker 4 weken indraaien dan. Of als het haast heeft de waterwaarden goed monitoren en weinig voeren.
Hoezo weinig voeren?

Hoi @Elainetje .

Een tip van mij. Wees alsjeblieft voortaan voorzichtiger met woelen van de bodem. Je verstoort de bacteriecultuur in de bodem en daarmee het evenwicht van je bak. Beter is een nieuwe bak Indraaien 4 weken. En de oude bak zou ik extra in de gaten houden, waterwaardes , extra waterwissel doen.

Je zou het ook kunnen meten. Beetje voer toevoegen en na een aantal dagen NH4, NO2 en NO3 meten. Als je wel NO3 meet en geen NH4 of NO2 dan zou je in theorie voorzichtig de eerste visjes kunnen toevoegen.

Je kunt ze er eerder in doen, nood breekt wet tenslotte, maar dan zul je er op voorbereid moeten zijn om noodwaterwissels uit te voeren en dus zo vaak mogelijk NH3/4 en NO2 meten. Als die waarden stijgen, minimaal 50% waterwissel doen en zo verder. (Beter nog 75%).
Je zou kunnen beginnen met de grootste baby's erin te doen, dan heb je die alvast apart en zo ze langzaamaan verhuizen.

Houd ook de bak waar je de filterspons uitgehaald goed in de gaten, want je hebt daar het filter gehalveerd. Dat kan ook ontsporingen geven.
Het is de komende tijd vinger aan de pols houden bij beide bakken.

Je kunt ze er eerder in doen, nood breekt wet tenslotte, maar dan zul je er op voorbereid moeten zijn om noodwaterwissels uit te voeren en dus zo vaak mogelijk NH3/4 en NO2 meten. Als die waarden stijgen, minimaal 50% waterwissel doen en zo verder. (Beter nog 75%).
Je zou kunnen beginnen met de grootste baby's erin te doen, dan heb je die alvast apart en zo ze langzaamaan verhuizen.

Houd ook de bak waar je de filterspons uitgehaald goed in de gaten, want je hebt daar het filter gehalveerd. Dat kan ook ontsporingen geven.
Het is de komende tijd vinger aan de pols houden bij beide bakken.
Nou mijn plan was eigenlijk de volwassen mannetjes er uit te halen en in de 2e bak te doen. Bij de oudere jonkies is het geslacht nog niet te zien maar zodra ik die zie wil ik die mannetjes ook over.

Hoi @Elainetje .

Een tip van mij. Wees alsjeblieft voortaan voorzichtiger met woelen van de bodem. Je verstoort de bacteriecultuur in de bodem en daarmee het evenwicht van je bak. Beter is een nieuwe bak Indraaien 4 weken. En de oude bak zou ik extra in de gaten houden, waterwaardes , extra waterwissel doen.
Ohh ik dacht altijd dat je er voor moest zorgen dat die grind niet helemaal dicht ging zitten. Maar ik ben een beginner dus thanks voor de tip.

Je weet dat vrouwtjesguppen het sperma tot een jaar na de laatste paring kunnen opslaan? Het is dus niet zo dat als je de mannen eruit haalt, je dan geen jonkies meer krijgt. Dat kan nog lang duren voordat de dames 'leeg' zijn....

Je weet dat vrouwtjesguppen het sperma tot een jaar na de laatste paring kunnen opslaan? Het is dus niet zo dat als je de mannen eruit haalt, je dan geen jonkies meer krijgt. Dat kan nog lang duren voordat de dames 'leeg' zijn....
Nee weet ik.. ik heb alleen vrouwtjesmollys en ik weet dat dat bij hun ook zo is.. maar ik hoop dan over een jaar klaar te zijn met die babys.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan