Wat is er nieuw

Hoe lang kan een Appelslak onderwater blijven?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Zora
  • Startdatum Startdatum
Z

Zora

Guest
Twee van mijn Appelslakken zijn al dagen met elkaar aan het paren.
Elke dag wel een paar keer.

Soms duurt dat best lang.

Mijn vraag is hoe lang een Appelslak maximaal onder water kan blijven voordat ze toch echt even naar boven moeten.

Red dat zichzelf wel, of moet ik ingrijpen als het echt te lang duurt?

En wanneer kan ik het eerste trosje met eitjes verwachten?

Wanneer komt die meestal uit?
Met enkele weken of al eerder?

Waarom zouden ze naar boven moeten.
Zijn geen mensen,hoor,die zoder zuurstof komen te zitten, dus, afblijven.

Wanneer er eitjes komen, ? Als het zover is, 1 week, 2 weken. of langer.

Het uitkomen duurt uit mn hoofd 21 of 28 dagen en dus best lang.
Ze redden zich prima zoals Bertus ook al zegt en je hoeft echt niet in te grijpen hoor.
Wanneer je eitjes krijgt durf ik niet te zeggen.
In mijn meterbak had ik destijds iedere keer trossen terwijl in de 80cm er niks van trossen was waar te nemen.
Ik denk dat je gewoon even moet afwachten 😉

Dus dat ze nu al uren op de bodem liggen te paren is niet erg?

Ik dacht dat Appelslakken meerdere malen per dag naar boven moesten om hun huisje met lucht/zuurstof te vullen, om adem te halen.

Ze kunnen dus erg lang onderwater blijven zonder dat ze adem moeten halen aan de oppervlakte?

Nog een ander stukje van internet waar men over de kieuwen spreekt:

Ook kunnen ze ademhalen op twee verschillende manieren; via een soort kieuwen en een long.
Is in het water voldoende zuurstof, dan hoeven ze zelden naar het oppervlak om hun longinhoud te verversen.
Voor ademhalen boven het wateroppervlak gebruiken ze een soort ademhalingsbuis van enkele centimeters lang

Dus je hoeft je geen zorgen te maken hoor 😉

jessicapilon zei:
Nog een ander stukje van internet waar men over de kieuwen spreekt:

Ook kunnen ze ademhalen op twee verschillende manieren; via een soort kieuwen en een long.
Is in het water voldoende zuurstof, dan hoeven ze zelden naar het oppervlak om hun longinhoud te verversen.
Voor ademhalen boven het wateroppervlak gebruiken ze een soort ademhalingsbuis van enkele centimeters lang

Dus je hoeft je geen zorgen te maken hoor 😉

Ok, gelukkig 🙂

Dat van die kieuwen wist ik niet.
Dacht dat ze alleen adem haalden via de buis,.. vandaar dat ik me dus zorgen maakte.

Maar hebben alle Appelslakken die kieuwen of alleen bepaalde geslachten/soorten Appelslakken?
Want uit de link die je gaf kan ik dat niet opmaken namelijk.

En nog een vraagje:

Hoe lang kunnen ze maximaal uit het water blijven?
Is dat een uur of doen ze het ook wel eens langer?

Ik was gisteren bezig met het nieuwe stuk hout en ��n van de Appelslakken was op een snoer gekropen die deels even in het water hing.
Maar hij kon niet weer terug, want zat vast in de snoeren ( had daar tijdelijk even twee snoeren hangen).
Heb de slak terug in het water gelegd.

Maar stel nu, dat een Appelslak dus echt eens vast komt te zitten of uit de bak weet te komen,... hoe lang overleven ze dan op het droge?

Vrij lang. Sluiten het deksel. Tot jij ze weer vind.
Of niet, dan ga je het wel ruiken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan