Wat is er nieuw

Hoe lang kunnen vissen in een te klein aquarium ?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mieka
  • Startdatum Startdatum
M

Mieka

Guest
Via internet wat gekocht en die mensen hadden in de huiskamer een een Juwel Rekord 800 met 6 jonge Maanvissen ( kleintjes van 8 tot 10 cm hoog, incl. rugvin).
Daarnaast nog wat Kardinaaltjes erbij.

Ik vroeg of ze wisten dat ze eigenlijk te klein zaten.
Daar waren ze al van op de hoogte.
Ze waren vanplan om eind juli een groter aquarium draaiend te hebben voor de vissen.
Als de aankomende verbouwing klaar zou zijn.

Ze verversen 2 tot 3x in de week 50% water.
Qua voeding afwisselend en zo minimaal mogelijk.
Maar omdat het jonge Maanvissen zijn, voeren ze wel meerdere keren per dag.

Nu vraag ik me het volgende af:

Is het schadelijk voor de vissen om tot die tijd eigenlijk te klein gehuisvest te zitten?

Waar moeten ze rekening mee houden?

Zitten ze zo wel goed met het verversbeleid wat ze nu hanteren?

Ik heb hun mail en ik zou hier even voor ze vragen om tips enz.
Zelf zijn ze niet zo van forums, dus vandaar dat ik het even voor ze vraag op het forum.

Dag Mieka,

de minimale maten van aqua's voor vissen, daarbij wordt meestal uitgegaan van de maat van de VOLWASSEN vis.

Als je een paar vissen houdt die te hoog worden op latere leeftijd, dan doe je doe gewoon dan weg of plaats je ze in een grotere bak. anders is het als je bv je bak zwaar overbevolkt, met weliswaar de goede maat vis, maar gewoonte veel visjes voor de inhoud. dat is altijd uit den boze.

2 tot 3 x per week 50% wisselen is erg veel. Beter is 1 x per week niet meer dan 30%.
Zo krijgt het water meer de kans om zich te stabiliseren, je bezorgt de vissen immers elke keer weer een behoorlijke opdonder als je 50% van het water, wat net een beetje in evenwicht begint te komen, zo 2- 3 x per week vervangt door (leiding?)water.

Voeren doe je 2 -3 x per dag en niet meer dan de vissen in 10 minuten op hebben, en 1 dag per week voer je helemaal niet.

Hoop je zo een beetje te hebben geholpen.

Greetzz BigSmoke

de minimale maten van aqua's voor vissen, daarbij wordt meestal uitgegaan van de maat van de VOLWASSEN vis.
Als je een paar vissen houdt die te hoog worden op latere leeftijd, dan doe je doe gewoon dan weg of plaats je ze in een grotere bak. anders is het als je bv je bak zwaar overbevolkt, met weliswaar de goede maat vis, maar gewoonte veel visjes voor de inhoud. dat is altijd uit den boze.

Ga hier helemaal in mee.

Ze verversen 2 tot 3x in de week 50% water.
Qua voeding afwisselend en zo minimaal mogelijk.
Maar omdat het jonge Maanvissen zijn, voeren ze wel meerdere keren per dag.

Persoonlijk ben ik wel voor zoveel te verversen, zeker als men jonge vissen heeft en deze normaal te klein zitten.

Wel zou ik het eten afmeten aan de tijd, dwz. wat ze in 3 minuten op krijgen en dit 5 tot 7 keer per dag(als men kan)

en 1 dag per week voer je helemaal niet.

Voor volwassen vissen kan dit, voorjonge vissen vind ik dit uit den boze, al wat je hebt opgebouwd in 6 dagen doe je bij jonge vissen teniet met ze de 7de dag niet te voeren.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan