hoe lang licht aan en is een middag pauze met licht handig?

B

Bordewolf

Guest
Ik vraag me af hoe lang ik het licht aan moet doen ik doe nu 10 uur van 13:00 tot 23:00 ik geef ook maar 1 keer perdag voer maar wil eigenlijk twee keer perdag voeren dus mischien een middag pauze ? Met licht zodat ik sochtens ook licht heb om ze te voeren is dit verstandig of nog andere tips?
 
Waarom wil je 2 keer per dag voeren ?? Door de bank genomen is 1 keer voldoende (behalve bij zeer jonge vis) Bovendien heeft voeren niets te maken met zo'n eventuele pauze.
Ik heb ook nooit op dezelfde tijd gevoerd, in de natuur komt het voer ook niet op uur en tijd langs gedreven. Een keertje niet voeren kan ook geen kwaad
 
hier krijgen ze ook maar ��n keer per dag voer
en een middag pauze zie ik ook het nut niet van in
 
middagpauze kan dienen voor het co2 peil terug wat op te krikken als ik het goed begrepen had.

Uit mijn ervaring zou ik zeggen 8 uur licht, en dan lichtjes opbouwen.
Mijn eerste jaar altijd last van algen gehad, op advies mijn licht naar 8h laten dalen, algvrij toen.
Heb hem echter nooit meer terug willen opbouwen omdat ik toch een avond/nachtverlichting heb.
 
Zoals L3ct3r al aangeeft.
Dit is voor het op natuurlijke wijze terug brengen van C02.

je geschakeld via tijdklok, de verlichting 4 uur aan, 3-4 uur uit, 5 uur aan.
Dat maakt 9 uur totale verlichting.

In de natuur is het ook niet de hele dag licht.
Je hebt te maken met weersomstandigheden, bewolking ect

Tot op heden gebruik ik deze methode ook, en het werkt perfect.

Lees bijv hier,
http://www.easylife.eu/pg.html?id=57

Zoals de rest aangeeft, 1x per dag voeren is genoeg!
 
Ik voer ook max 1 keer per dag, op niet vaste tijden.. En regelmatig voer ik een dag niet.
En ook een lichtpauze van 3 uurtjes, al is er dan nog aardig wat indirect zonlicht.
 
Ok ik ga er is lezen uit proberen ik heb namelijk best wel last van baardalg maar andere algen zijn er totaal niet dus mijn algen eters zitten een beetje zonder mischien? Maakt het eigenlijk uit hoe groot je aquarium qua licht gebruik? ik heb maar en 54 liter aquarium met 1 tl.
 
Ik las een pauze in zodat ik niet al om 6 uur tegen een donkere bak aankijk. Van 12 -2 is het donker en daardoor kan het in de avond langer blijven branden en zo brandt het licht toch niet te lang.
 
Io heb mijn licht nu ingrstelt op 11 uur aan tot 15 uur dan 3 uurtjes uit to 18 uur en dan tot 23 uur aan is 9 uur licht.
 
Ja dat is op zich prima lijkt me hoor. Ik start iets eerder en stop dan ook weer eerder met het licht maar ik zit ook op zn kleine 9 uur in totaal.
 
Zoals al is uitgelegd door anderen kan tijdens de lichtpauze je co2-gehalte weer op pijl komen en zou het zomaar kunnen dat je minder of geen algprobleem meer zult hebben.
Wel is het zinnig om handmatig je alg te verwijderen zover als mogelijk.
 
Bordewolf zei:
Maakt het eigenlijk uit hoe groot je aquarium qua licht gebruik? ik heb maar en 54 liter aquarium met 1 tl.

Jazeker maakt dat uit. Hoe groter je aquarium, des te meer lampen zal je erboven moeten hebben. Je zou dit artikel eens moeten lezen
 
Ok ja dat snap ik alleen hebk ook algen eters maar die lusten geen baard alg volgens mij ik heb voor hun echter geen voer..
 
Terug
Bovenaan