Wat is er nieuw

Hoe lang mag binnenfilter droog staan?

Aqua Betta

Well-known member
Lid geworden
16 maart 2016
Ik ververs meestal wekelijks 50% water. Zodra het water eruit is zit ik altijd te stressen om de bak zo snel mogelijk weer gevuld te krijgen ivm droogvallen filter (Juwel).
Hoe lang overleven de bacterieen in de sponzen het zonder in het water te zijn? De siporax buisjes zitten onderin en blijft wel onder water.

Nou ik denk dat zo n spons wel een poosje vochtig blijven hoor. Met verversen heb je weinig keus met zo n intern filter.

Ja, ik was aan het stressen over mijn filtermedia tijdens de verhuis, en de filters zijn een uur of 8 (ongeveer?)zonder doorstroming geweest, wel vochtig, en geen opstartproblemen gehad. Nu raad ik een dergelijk lange tijd niet echt aan, maar een uurtje of 2 moet niet echt een probleem zijn.

Er is denk ik ook verschil tussen sponzen die even droog staan bij een binnenfilter of bij een stilstaande buitenfilter. In een buitenfilter zit vaak voor vele uren zuurstof in de pot en dan kunnen die na 12 uur soms nog doorpruttelen zonder problemen.

Ja, ik was aan het stressen over mijn filtermedia tijdens de verhuis, en de filters zijn een uur of 8 (ongeveer?)zonder doorstroming geweest, wel vochtig, en geen opstartproblemen gehad. Nu raad ik een dergelijk lange tijd niet echt aan, maar een uurtje of 2 moet niet echt een probleem zijn.
Maar ook niet onder water al die tijd?

Ik heb jaren met een Juwel binnenfilter gewerkt en ververste de helft en dat duurde laten we zeggen een uur en niks geen problemen hoor.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan