Wat is er nieuw

Hoe lang mag een extern filter uit staan?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Fishy303
  • Startdatum Startdatum
F

Fishy303

Guest
Ik krijg een groter aquarium deze week.
Nu draait er op mijn huidige een extern filter en die moet dan gelijk over naar het nieuwe aquarium.

Maar tussentijds moet hij wel even uit staan omdat het nieuwe aquarium op de plek van het oude aquarium komt te staan.
Gelijk overzetten kan dus helaas niet.
De pomp zal wel even uit moeten staan.

Maar hoe lang mag een ingedraaid extern filter maximaal uit staan, zonder dat de bacteri�n afsterven?

Ik laat het water wat in het filter zelf zit er gewoon in.
Ook probeer ik zoveel mogelijk aquariumwater mee te nemen naar het nieuwe aquarium.
Bodem meenemen ga ik proberen, maar of dat lukt is even afwachten.
Er zitten namelijk veel tabs tussen die poederig/kleverig worden als ze in aanraking komen met water.
Ook omdat het oude aquarium in de weg staat tijdens het overgaan is het maar de vraag of de bodem er al eerder uit moet omdat ik het anders niet kan tillen.
 
Hier in de winkel word gezecht dat het maximaal 24 uit kan, of dat klopt weet ik niet.

Ik ben vaak genoeg vergeten om de pomp weer aan te zetten na het verversen, stond het wel 2 uur uit, geen problemen mee gehad.
 
er word gezegd dat na een half uur de bacterieen gaan afsterven, weet niet waar dit op gebaseerd is maar ben van mening dat dat voor geen meter klopt.

zijn mensen die hun filter de hele nacht per ongeluk uit hebben gehad en er was niks aan de hand.

dus gewoon filter uitzetten, water in het filter laten staan.

je ding doen, filter weer plaatsen en gewoon weer aanzetten.

zou wel het eerste water wat uit het filter komt even opvangen in een emmer want dat kan nog wel is stinken omdat het "lang" stil heeft gestaan in je filter.
 
Zoals met alles wordt er op internet heel veel gezegd maar of dat allemaal klopt is iets anders.
Ook mijn ervaring is dat je na enkele uren nog geen last hebt.
 
Kan wel een paar uren. Je kunt hem ook op een emmer laten draaien met aquarium water.
 
Canon zei:
Kan wel een paar uren. Je kunt hem ook op een emmer laten draaien met aquarium water.

Ik probeer toch om mijn filter draaiende te houden, je weet maar nooit.

Laatste keer een bak met oud aquariumwater gezet met daarin het filter laten draaien( moest het langer duren dan een paar uur.
 
Ik zat ook al te denken of laten draaien in een bak met aquariumwater, of gewoon snel werken.
Dus de nieuwe bak vullen tot niveau aanzuig extern filter.
Filter aansluiten en dan rustig aan de rest doen.

De bedoeling is wel om z.s.m. de bak draaiende te hebben, zodat de vissen direct over kunnen.

Normaliter had ik de tijd wel genomen om de nieuwe bak in te draaien, maar omdat de oude bak in de weg staat ( nieuwe bak komt op hetzelfde meubel), moet ik ze dus wel direct overzetten.
 
zou me er toch niet "te" druk over maken hoor.

vissen kunnen gerust een half dagje in een emmer vertoeven, misschien wel een zuurstof pompje erin hangen.

filter dan gewoon in een andere emmer verder laten draaien en op een normaal tempo je bak neerzetten.

haastige spoed is zelden goed 😛
 
Ik zou het ook doen zoals Richard zegt. Een zuurstofpompje is wel noodzakelijk in stilstaand water met veel vissen. De emmer met visjes zou ik dan donker weg zetten, zodat ze minder stress hebben.
 
Zuurstof is wel noodzakelijk, donker wegzetten is inderdaad ook verstandig.
Een externe filter kan volgens mij makkelijk 5 uur uitstaan, dit betekend niet leeg staan.
 
Dan komt het allemaal wel goed.

Heb bij de Act*on drie van die grote plastic manden gekocht waar per mand 40 liter water in kan.

De vissen, luchtpompje en een gedeelte aquariumwater gaan in ��n zo'n mand.

De planten, het filter en gedeelte aquariumwater gaan in de tweede mand.

In de derde mand komt ook nog aquariumwater met eventueel wat extra planten en het hout.

Ik probeer zoveel mogelijk aquariumwater mee te nemen in het nieuwe aquarium.
Het externe filter gaat op ��n van de manden draaien en uiteraard komt het filter niet leeg te staan.
Ik heb een druppel-testset thuis van Sera, dus ik kan ten alle tijden de waterkwaliteit in de gaten houden als de nieuwe bak eenmaal draait.

Dan heb ik verder nog wat emmers om het grind te spoelen.

Gaat vast goed komen.

Zoals het nu lijkt ga ik er zaterdag mee beginnen.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan