Wat is er nieuw

Hoe lang quarantaine bahandeling?

Merethe

Well-known member
Lid geworden
23 oktober 2013
Leeftijd
29
Ik ben een visje aan het behandelen voor vermoedelijk flagellaten. Ik gebruik Colombo flagellex en ik behandel de vis apart in quarantaine omdat geen van de andere vissen problemen hebben. In de bijsluiter van Colombo staat niet hoe lang de behandeling moet duren en echt heel duidelijk zijn de symptomen niet. Hoeveel dagen zouden jullie behandelen voordat je de vis terugzet?

Dosering:
1 ml per 5 liter aquariumwater. De benodigde hoeveelheid in de bijgeleverde maatbeker afpassen en over het aquarium verspreiden. In water met lage carbonaathardheid (KH lager dan 4°DH) Flagellex over enkele uren verspreid toedienen om een pH shock te voorkomen.

Het water m.b.v. een luchtpomp goed beluchten. Voor gebruik 25% van het water verversen, en na 48 uur wederom 25% verversen. Niet over kool of zeoliet filteren; UV-lampen en ozonapparaten tot 48 uur na de laatste toediening uitgeschakeld houden. Gedurende de behandeling geen water verversen tenzij een slechte waterkwaliteit hiertoe verplicht; in dat geval 1 ml per 5 ltr toegevoegd leidingwater nadoseren.

Het aquariumfilter dient gewoon aan te blijven gedurende de behandeling. Eén week na de laatste toevoeging kunt u de wekelijkse waterverversingen hervatten (wij adviseren 10-20%).

In principe ben je dus een week bezig ongeveer. Ik heb zelf met de Colombo geen ervaring, maar afhankelijk van de vis kan je ook de temperatuur verhogen naar 34 graden, daar gaan ze ook van dood. Colombo zegt idd niets over het herhalen, omdat de kuur een week duurtt denk ik. Ik zou de vis daarna goed voeren en verversen om aan te sterken, voordat ik hem terug zou plaatsen, maar dat is mijn persoonlijke visie.

Sera spreekt trouwens van een behandelduur van 3 tot 7 dagen afhankelijk van de aard van de besmetting.

Bedankt voor de info en tips. Als dit niet werkt ga ik de temperatuur proberen. Ik geef hem elke dag levend/diepvries voer en daar is hij al een beetje van opgeknapt sinds in hem heb dus daar ga ik gewoon mee door. Gelukkig is hij er nog niet heel beroerd aan toe.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan