Hoe lang verlichting aan aquarium?

A

Annie

Guest
Ik heb een Juwel Rio 125 met T5 verlichting.

Heb er geen reflectors in hangen omdat de T5 al genoeg licht zou moeten geven van zichzelf als ik het zo lees.

Heb er 1x Dennerle special plant in en 1x Dennerle Amazon day T5 verlichting in.

Beplanting bestaat uit Javavaren, Anubia's, Mos, Cabomba, Cryptocoryne.
Het is ruim beplant, van alle planten heb ik er meerdere en verschillende soorten.

De Crypto's hebben een voedingsbolletje bij de wortels, de overige planten zijn correct geplant en dus niet in de bodem.
De Cabomba gebruik ik als drijfplant.

Verder gebruik ik Profito van Easylife en wil ik aankomende week gaan beginnen met Easylife Carbo.

Nu vroeg ik me af hoe lang de verlichting maximaal aan mag?

Het stond op 12 uren per dag, maar ik merk dat er groene punt algen komen op voornamelijk de Anubia's.
Heb het daarom vandaag teruggebracht naar 10 uren per dag ( achter elkaar).

Nu denk ik dat 10 uren nog best lang is?
Het staat nu aan van 13 uur tot 23 uur.

Min vraag is dus of 10 uren prima kan of dat ik er het beste 8 uurtjes van kan maken?

Is 8 uurtjes dan niet te kort voor de planten?
Krijg ik dan juist algen omdat de duur van de verlichting te kort is?
Krijgen de planten geen tekorten door te weinig/te korte verlichting?
Of moet ik dan meer plantenvoeding gaan geven?
 
De meeste bakken worden tussen de 8 en 10 uur belicht.
Goed kijken wat je planten doen.
 
peterdenhaag53 zei:
De meeste bakken worden tussen de 8 en 10 uur belicht.
Goed kijken wat je planten doen.

Ik vind 8 uurtjes voor mijn gevoel erg kort,... dan zou ik het aquarium een hele week niet zien als de verlichting aan is, vanwege werk.

Ik ben nu dus van 12 naar 10 uurtjes gegaan.

Is het verstandig om naar 9 uren te gaan of eerst de 10 uren aanhouden?

Wanneer kan ik dan het beste van 10 uren naar 9 uren gaan?
Als er meer algen zouden komen?
 
Het zou natuurlijk ook kunnen dat je teveel voeding geeft. Kan je eens een foto plaatsen ? (ik geloof dat dat al meerdere malen is gevraagd)
 
AquaVISie zei:
Het zou natuurlijk ook kunnen dat je teveel voeding geeft. Kan je eens een foto plaatsen ? (ik geloof dat dat al meerdere malen is gevraagd)

En ik heb al meerdere malen uitgelegd dat ik geen foto's kan maken/plaatsen ;)

Hoe kan een plant van te veel voeding nu algen krijgen dan?
 
Omdat ook algen dol zijn op die voeding die jij ze geeft. Als jij dus meer voeding geeft dan je planten aankunnen maken die algen daar een dankbaar gebruik van

Heb je dan waardes NO3 en PO4 ???
 
AquaVISie zei:
Omdat ook algen dol zijn op die voeding die jij ze geeft. Als jij dus meer voeding geeft dan je planten aankunnen maken die algen daar een dankbaar gebruik van

Heb je dan waardes NO3 en PO4 ???

Deze bak draait nog in.

Ik geef qua Profito nu ( uitgaande dat de Rio 125 ook 125 liter is) 2x per week 6ml Profito.
Dus in totaal 12 ml Profito ( 120 liter).

Is dat te veel of te weinig?

Ik meende hier juist gelezen te hebben dat je nooit algen kon krijgen als je te veel plantenvoeding zou geven.

Nu wil ik vanaf volgende week ( weekend) ook Easylife Carbo gaan gebruiken.
Wat zou ik daarvan dan moeten doseren ?
 
Geef nu eerst eens antwoord op de vraag naar je waterwaardes. Zomaar iets in het wilde weg gaan gokken heeft geen enkele zin. Daar heeft niemand iets aan
 
AquaVISie zei:
Geef nu eerst eens antwoord op de vraag naar je waterwaardes. Zomaar iets in het wilde weg gaan gokken heeft geen enkele zin. Daar heeft niemand iets aan

Dan moet ik nu eerst gaan testen.
Ik heb een druppeltest, maar dat gaat wel even tijd in beslag nemen dan omdat ik dan alles even ga testen als ik er toch bij moet.

Met ongeveer 30 minuten staat hier dan de uitslag van de druppeltesten.
Als je daar dan even naar zou willen kijken, graag :)
 
Zet er dan ook meteen even bij hoeveel planten dat je van elke soort hebt

"ruim beplant" is een vrij rekbaar begrip
 
AquaVISie zei:
Zet er dan ook meteen even bij hoeveel planten dat je van elke soort hebt

"ruim beplant" is een vrij rekbaar begrip

Is goed, zal ik doen.

Rond 14 uur zal dan alles hier staan in een volgend berichtje.
 
Gaat rond 14.30 uur worden.
Ik had twee tests verknoeid en die moeten nu even overnieuw.
Ik test alles ��n voor ��n en niet tegelijk zodat ik niet in de war raak.




Annie zei:
AquaVISie zei:
Zet er dan ook meteen even bij hoeveel planten dat je van elke soort hebt

"ruim beplant" is een vrij rekbaar begrip

Is goed, zal ik doen.

Rond 14 uur zal dan alles hier staan in een volgend berichtje.
 
Water is gemeten met Sera druppeltesten.

Ph 8,0

Gh: 15

Kh: 7

Nh3/4: 0 mg/l

No2: 0 mg/l

No3: 10 mg/l

Po4: 1 mg/l

Fe: 0,25 mg/l

Cu: 0 mg/l


Planten:

7x Javavaren

3x Cryptocoryne amicorum

3x Anubia barteri

1x Anubia minima

1x Anubia nana

2x Cryptocoryne Parva

10x halve mosbol op steen

2x bos Cabomba als drijfplant

??x stukjes Kroos
 
De Cabomba gebruik ik als drijfplant.

Dat kan,maar staand is mooier.

Die zet je in de bodem,hoor. krijgt hij kronen.
Heb je ceramieken rolletjes, stek er 2 of 3 steeltjes door, en dat in de bodem.
 
Bertus zei:
De Cabomba gebruik ik als drijfplant.

Dat kan,maar staand is mooier.

Die zet je in de bodem,hoor. krijgt hij kronen.
Heb je ceramieken rolletjes, stek er 2 of 3 steeltjes door, en dat in de bodem.

Ik weet dat dat ook kan, Bertus.
Maar als drijver vind ik het mooier.

Heb ook geen ruimte meer om de Cabomba als plant neer te zetten in de bodem.

De inrichting is nu precies zoals ik het hebben wil, dus ik verander er liever niks meer aan.
 
In principe zijn deze waardes nog niet zo gek. Alleen fosfaat is ten opzichte van nitraat iets verhoogd, maar aangezien dit een bak is die nog maar net draait is het hele proces nog niet op gang gekomen. Pas na een week of 3-4 kan je meer zeggen. Voorlopig zou ik dus helemaal niets doen.

PS

Je zei dus "zwaar beplant" . Aangezien mosballen geen planten zijn maar sieralgen zou ik dus willen zeggen : Zeer matig beplant. De enige echte waterplant die je hebt is de Cabomba, en die zou ik inderdaad net zoals Bertus zegt in de grond zetten in een bos. De overige planten zijn moerasplanten, en die doen aanzienlijk minder voor je waterkwaliteit dan de echte waterplanten
 
Wat ik onder beplant versta is een bak waarin planten staan, ongeacht wat voor soort ook.

Mijn aqua staat vol zal met planten nu.
Wil ook nog wat ruimte voor vissen over houden.

Maar hoe nu verder dan?

Heb de verlichting nu terug gezet naar 9 uren.
( 13.30 uur tot 22.30 uur).

Zit ik goed met de plantenvoeding tot nu toe?

En doe ik er verstandig aan om vanaf volgende week te gaan beginnen met Easylife Carbo?
 
Wat zeg ik nu hierboven ??? Sorry, maar me dunkt dat ik duidelijk was. Ik zei dus het volgende : aangezien dit een bak is die nog maar net draait is het hele proces nog niet op gang gekomen. Pas na een week of 3-4 kan je meer zeggen. Voorlopig zou ik dus helemaal niets doen.

Duidelijker kan toch niet lijkt mij. Meer zal ik hier dus niet meer over zeggen
 
Ok, duidelijk.
 
Annie, is in deze bak water gebruikt uit het andere aquarium? Is filtermateriaal overgeheveld naar of uitgeknepen in het filter van dit aquarium?

Overigens: eerst was ruim beplant nog een rekbaar begrip en nu is 8 plantensoorten (de mosbal niet meegeteld) in een 80cm aquarium ineens zeer matig (zie ik hier niet de 1 plant per 10cm voorruit richtlijn van de NBAT voor Hollandse plantenbakken terug, welke - zou ik toch zeggen - niet door kunnen gaan voor zeer matig beplant?). Apart. Helemaal omdat 'ruim beplant' helemaal niets zegt over welke planten het dan betreft. Dat moerasplanten minder doen voor de waterkwaliteit ok�, maar de verhouding waterplanten/moerasplanten maakt een bak niet ruimer om minder ruim beplant. Hoogstens 'meer waterzuiverend' of 'minder waterzuiverend' of iets dergelijks.

Enneh kroos, da's een echte waterplant en misschien wel een van de besten voor de waterkwaliteit, zo niet de beste.

~ Ivo
 
In principe hebben planten voldoende aan een belichtingsduur van 8 uur dus met 9 uur zit je wel goed. ook je waarden zijn best netjes voor nu denk ik.
Ik zou gewoon zoals op de bijsluiter staat plantenvoeding en carbo doseren.
Bij al mn bakken die ik heb opgestart heb ik altijd direct plantenvoeding en co2 gegeven.

In het "oude" water zitten betrekkelijk weinig nuttige bacteri�n. Die zitten meer in de bodem en je filtermateriaal.
 
Mascha&Ivo zei:
Annie, is in deze bak water gebruikt uit het andere aquarium? Is filtermateriaal overgeheveld naar of uitgeknepen in het filter van dit aquarium?

* knip*

Enneh kroos, da's een echte waterplant en misschien wel een van de besten voor de waterkwaliteit, zo niet de beste.

~ Ivo

Filtermateriaal is uitgeknepen en meteen weer gebruikt.
Kwam uit een draaiend aquarium weg.

Bodem is nieuw en meeste water ook.
 
jessicapilon zei:
In principe hebben planten voldoende aan een belichtingsduur van 8 uur dus met 9 uur zit je wel goed. ook je waarden zijn best netjes voor nu denk ik.
Ik zou gewoon zoals op de bijsluiter staat plantenvoeding en carbo doseren.
Bij al mn bakken die ik heb opgestart heb ik altijd direct plantenvoeding en co2 gegeven.

In het "oude" water zitten betrekkelijk weinig nuttige bacteri�n. Die zitten meer in de bodem en je filtermateriaal.

Ik heb me vertelt gisteren,.. licht staat nu op 10 uur.

Dan profito gewoon 1x per week geven of in 1x?

Carbo ook gewoon 1x per week geven?

Of,... hoe zou ik het het beste kunnen verdelen dan?
 
ProFito � Nederlands - Easy Life


ProFito Easy-Life ProFito is een extra complete, universele plantenvoeding
geschikt ... Door de optimale verhouding van de ingredi�nten, komen planten
niets ...
www.easylife.nl/nl/zoetwater/profito


EasyCarbo � Nederlands - Easy Life


EasyCarbo brengt dan de oplossing. Na circa 2 weken gebruik van EasyCarbo
gaan planten duidelijk beter groeien en er beter uitzien. Dit geldt met name voor
...
www.easylife.nl/nl/zoetwater/easycarbo -
 
Tja sommige mensen verdelen het over de week. Ik voeg alles in 1x toe. Dus gewoon 1x in de week de dosis plantenvoeding erin.
Wat je kan doen om een middenweg te zoeken is het in 2x doseren. Maar met 1x heb ik zelf goede ervaringen. Ook in de kleine bakken en in de grote.

Als er een oude ingedraaide spons is uitgeknepen dan zal dit de bacteriecultuur wel bevorderen hoor. Zo heb ik ook wel nieuwe bakken ge�nt.
 
Mascha&Ivo zei:
Overigens: eerst was ruim beplant nog een rekbaar begrip en nu is 8 plantensoorten (de mosbal niet meegeteld) in een 80cm aquarium ineens zeer matig (zie ik hier niet de 1 plant per 10cm voorruit richtlijn van de NBAT voor Hollandse plantenbakken terug, welke - zou ik toch zeggen - niet door kunnen gaan voor zeer matig beplant?).

Voor wat betreft het aantal soorten heb je natuurlijk 100 % gelijk, ga je echter kijken naar de aantallen per soort dan is de term " zeer matig " natuurlijk w�l op zijn plaats.
 
Annie zei:
Mascha&Ivo zei:
Annie, is in deze bak water gebruikt uit het andere aquarium? Is filtermateriaal overgeheveld naar of uitgeknepen in het filter van dit aquarium?

* knip*

Enneh kroos, da's een echte waterplant en misschien wel een van de besten voor de waterkwaliteit, zo niet de beste.

~ Ivo

Filtermateriaal is uitgeknepen en meteen weer gebruikt.
Kwam uit een draaiend aquarium weg.

Bodem is nieuw en meeste water ook.
Dan is je indraaicyclus dus al behoorlijk op gang. Dan gaat alles een beetje sneller dan de 3 a 4 weken die normaal gelden.

AquaVISie zei:
Mascha&Ivo zei:
Overigens: eerst was ruim beplant nog een rekbaar begrip en nu is 8 plantensoorten (de mosbal niet meegeteld) in een 80cm aquarium ineens zeer matig (zie ik hier niet de 1 plant per 10cm voorruit richtlijn van de NBAT voor Hollandse plantenbakken terug, welke - zou ik toch zeggen - niet door kunnen gaan voor zeer matig beplant?).

Voor wat betreft het aantal soorten heb je natuurlijk 100 % gelijk, ga je echter kijken naar de aantallen per soort dan is de term " zeer matig " natuurlijk w�l op zijn plaats.
Ik hoop inderdaad niet dat het gaat om 3 en 2 individuele stekjes van de Cryptocoryne's, maar 3 en 2 porties of potjes.
Anders ben ik te snel geweest...

Misschien moet Annie even toelichting geven?
 
Het gaat gewoon om een volle portie Crypto.
Geen 4 kleine stekjes ofzo.

Het zijn allemaal mooie volle bossen om het zo maar te zeggen.
 
Terug
Bovenaan