Hoe lang voordat corydoras gewend zijn aan nieuw aquarium

  • Onderwerp starter Garnaalkardinaal
  • Startdatum

G

Garnaalkardinaal

Guest
Een week geleden heb ik een groepje corydorassen toegevoegd. Ze struinen de hele bak af, zijn er als de kippen bij als er voer te halen is en zijn erg leuk om naar te kijken. Ze vertonen alleen nog regelmatig stressgedrag waarbij ze heel druk op en neer en heen en weer zwemmen (niet luchthappen). Hoe lang zou het duren voordat ze echt gewend zijn? Wat is jullie ervaring?
 
Donker hoekje, maar geeft wellicht een idee
 
Corydoras hebben hun "speelkwartier" dan gaan ze ineens op en neer langs de voorruit enz. Dat is normaal gedrag. Maar als ze de hele dag dit doen, niet. Maar zoals ik zelf zie is dit normaal gedrag.
 
Hier heeft het altijd best lang geduurd voor onze corydorassen in hun "normale" gedrag kwamen. Misschien omdat ze nog jong waren, ik weet het niet.

Maar ik heb het dan echt wel over een maand tot enkele maanden.

Druk, veel zwemmen. Nu scharrelen ze meer over de bodem. Hier was dat zowel bij corydoras panda als corydoras habrosus.
 
Ze doen het gelukkig niet continue, maar toch wel vaker/ langer dan een kwartier. Soms scharrelen regelmatig door de bak heen zoals ik verwacht had bij deze soort, maar zo nu en dan krijgen ze het flink op hun heupen. Soms een of twee en soms meerdere. Ik heb het idee dat er in ieder geval één heel fanatiek is, die zie ik er vaak bij. Ze zijn totaal niet schrikkerig wat ze wel wat waren op de eerste twee dagen. Als ik voer in de bak doe zijn ze even rustig, maar dan begint er toch wel weer een hyper te doen. Ik vind het niet echt fijn gedrag, ziet er zo onrustig uit, lijkt me voor de vissen zelf ook niet echt aangenaam. Ik hoop dat ze zich snel helemaal op hun gemak voelen.
 

Bijlagen

  • 20200707_213034.mp4
    30.5 MB
Dat is wel normaal gedrag voor ze, ik heb ze al jaren en zie het nog steeds dat ze zo op en neer tegen de ruit gaan. Ik heb altijd het idee dat ze proberen er doorheen te zwemmen omdat ze gewoon de kamer in kunnen kijken, en dan niet echt doorhebben dat dat niet kan. Geen idee maar ik denk niet dat het stress gedrag is. Overigens zijn ze ook zo actief als er een vrouwtje eitjes gaat leggen maar dat lijkt me nu nog niet het geval als je ze net hebt.
 

Terug
Bovenaan