Wat is er nieuw

Hoe lang wachten voor een baby Platy in grote bak mag.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Vlinderken
  • Startdatum Startdatum
V

Vlinderken

Guest
Hallo iedereen,

Ik heb sinds een jaar Platy's in mijn aquarium.
Al na een paar weken had ik jongen en kon ik terug naar de winkel voor een kweekbakje.
Nu vraag ik me af hoe lang ik moet wachten tot ik de kleintjes vrij mag laten. Ik ben steeds bang dat ze nog te klein zijn en zullen worden op gegeten of opgejaagd worden door de grote.
Ook vraag ik me af hoe veel ik er bij elkaar mag zetten in zo een klein bakje.
De eerste jongen zijn al na een paar maanden na de eerste geboorte gestorven, de jongste is maar een paar weken oud geworden.
Ik weet niet goed of dit van de hitte deze zomer was, of door dat ze met 4 bij elkaar zaten.
Nu heb ik 4 jongen, 3 heb ik al durven bij grotere vissen plaatsen. Daarmee heb ik 3 maanden gewacht.
Is dit te lang, te vroeg.
Ik weet niet wat gedaan.

Al vast bedankt.

Tja, dat is lastig te zeggen want dat hangt mede af van de bewoners van je bak en hoe snel het jonge grut groeit. Ik liet ze zelf altijd gewoon in de bak ter wereld komen en dan flink wat drijvers erin doen. Dan hebben ze een redelijke kans om te overleven. In kweekbakjes moeten leven lijkt me ook geen pretje en daarom ben ik geen voorstander van dit soort bakjes 😉.

Beter is het inderdaad dat je die kweekbakjes niet meer gebruikt, het zijn ondingen. Het water daarin bederft razend snel en daardoor krijg je weer ongezonde jonkies. Beter is het zoals John zegt, wat drijfplanten kopen (bv Mosselplantje, Pistia stratiotes). Als er gevaar drijgt kunnen de jongen tussen de wortels zich verschuilen. De snelsten (en dus de gezondsten) zullen het dan overleven

Je laat beter de Platy bevallen in de grote bak.

Als je bak goed beplant is, kan het geen enkel probleem geven.

Dan ga je zeker wat jongen overhouden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan