Wat is er nieuw

Hoe lang werkt een bioloog zonder aquarium

Jelle86

Well-known member
Lid geworden
11 juli 2012
Leeftijd
38
Hallo Allen,

Ondertussen heb ik nu zo'n 8 jaar mijn in de muur gebouwde aquarium (160*60*65) ingericht voor Malawi vrij zwemmers en wordt het tijd voor wat anders. Ik raak uitgekeken op zand met steen en elke poging tot wat groen wordt volledig teniet gedaan door de vissen:stom:
Ik nijg nu richting Zuid Amerika met Maanvissen als hoofdbewoners.
Ook is het e.e.a. wat aangepast moet worden aan het aquarium zoals lichtkap en verlichting, verversing gaat automatisch maar moet worden aangepast en nog wat andere zaken.
Het aquarium zal minimaal een maand leegstaan verwacht ik.

Nu vraag ik mij af of het zin heeft/toegevoegde waarde heeft om de ombouwtijd zo kort mogelijk te houden en het bioloog over zichtzelf te laten draaien, of dat ik beter vissen kan verkopen en alles incl bioloog leeg kan halen.
Het voelt zo jammer om de volledige bacterieculturen in het bioloog teniet te doen om een maand later volledig opnieuw op te starten.
Eventueel wat guppen in bioloog is wellicht ook nog een optie?

Ik hoor graag wat de ideeën zijn!

Je kunt je bioloog wel aanhouden, er zal genoeg ruimte zijn guppen garnalen en wellicht tetras🤔

Ik denk dat af en toe wat voer verkruimelen voldoende is toch?

Eigenlijk alle bijvis die je later bij je manen zou willen gaan houden kun je nu al in je bio laten, anders maak je er makkelijk extra ruimte in.
Onderschat niet de ķracht van een ingedraait systeem.
Het kleine spul leeft daar prima in en kan later tot voedsel dienen😀

Oke bedankt voor het antwoord. Lekker laten draaien dus.
Dan maar eens rustig aan beginnen de vissen aan te bieden.

Heeft totaal geen zin om het bioloog te laten draaien. De belasting op het bioloog is gedurende die maand veel te laag voor wat je van plan bent. He bacterie cultuur verhongert en sterft af. Vervolgens ga je er zware vervuilers inzetten en moet het bioloog het verschil compenseren.
Er zal dus wel wat nitriet ontstaan die het bioloog niet kan verwerken.

Guppen in je bioloog is trouwens geen goed plan. Heeft mij maanden gekost om van mijn guppen af te komen die boven in het aquarium zaten. Babies gaan tussen het filtermateriaal zitten en worden daar groot om vervolgens weer jongen te werpen.

Zo te horen moet je het niet doen!
Maar daar over mag je van gedachten verschillen dus, ik dacht eigenlijk dat een beetje leven beter als niets is.

Heeft totaal geen zin om het bioloog te laten draaien. De belasting op het bioloog is gedurende die maand veel te laag voor wat je van plan bent. He bacterie cultuur verhongert en sterft af. Vervolgens ga je er zware vervuilers inzetten en moet het bioloog het verschil compenseren.
Er zal dus wel wat nitriet ontstaan die het bioloog niet kan verwerken.
Ik ben geen expert Raoul maar is het niet zo dat bij minder voeding de bacterien in een soort van rustpauze gaan tot de omstandigheden weer goed zijn?

Ik ben geen expert Raoul maar is het niet zo dat bij minder voeding de bacterien in een soort van rustpauze gaan tot de omstandigheden weer goed zijn?
Zo lang leven bacteriën niet he 😛

Hoewel wat ik wel denk dat er erg onderschat word hoeveel belasting er in een filter bevind, als je deze biet schoon maaktm het ismaar een maandje. Dr zit waarschijnlijk genoeg prut in voor maanden. Dan is er een gezonde bacteriën cultuur als ent voor je volgende indraai

Ik zou de bioloog gewoon rond laten pompen en dan je plannen uitvoeren. Gewoon een beetje voer erin en als je de bak klaar hebt weer aansluiten.

Mocht de bioloog het niet overleeft hebben dan kan je alsnog de tijd nemen om opnieuw op te starten.

Zo lang leven bacteriën niet he
Volgens mij kunnen die in rustte flink lang overleven want zo zitten ze ook vaak deels in de bacteriepreparaten als ik het goed heb.
Ingewikkelde materie die bacterien.

Google.. hoelang leven bacteriën
IMG_20230629_094012.jpg

Welp
fear GIF

Voor die maand zou ik hem lekker laten draaien.
Of je nu een ingedraaid bioloog een maand door laat draaien, of een nieuw aquarium neerzet en deze leeg een maand laat indraaien.

Wat ik wel met @rjoemman eens ben is dat je niet direct de volledige bezetting aan volwassen vissen in 1x moet introduceren.

Ik zou halverwege die maand gewoon voeden met salmiak gebaseerd op de nieuwe bezetting.

Ik zou halverwege die maand gewoon voeden met salmiak gebaseerd op de nieuwe bezetting.
En het bioloog? Laat je die dan droog staan of met water zonder pompje/verwarming? En maak je die dan schoon?

Ik denk zelf in iedergeval ook dat in die maand bijvoeren in het bioloog misschien een beetje nutteloos is. Het zal niet veel doen denk ik. Ik zou zelf alleen het pompje laten draaien zodat er niet te veen anearobische bacteriën gaan groeien en de boel gaat rotten

En het bioloog? Laat je die dan droog staan of met water zonder pompje/verwarming? En maak je die dan schoon?
Het bioloog dus voeden met salmiak.
Terwijl het bioloog dus al die tijd op de bypass draait.

Zie salmiak topic.

Natuurlijk salmiak afmeten op het aantal liter bioloog en niet het aantal liter totale combi.

Zo heb ik destijds mijn bak gestart en direct 18 discus erin omdat het bioloog dat gewoon aan kan.

Elke andere methode is wat mij betreft zinloos.

Het bioloog dus voeden met salmiak.
Terwijl het bioloog dus al die tijd op de bypass draait.

Zie salmiak topic.

Natuurlijk salmiak afmeten op het aantal liter bioloog en niet het aantal liter totale combi.

Zo heb ik destijds mijn bak gestart en direct 18 discus erin omdat het bioloog dat gewoon aan kan.

Elke andere methode is wat mij betreft zinloos.
Ahh zo ik dacht dat je bedoelde niet draaien. Maar draaien met salmiak klink inderdaad ook erg logisch gezien de omstandigheden (voor wat ik begrijp hoe salmiak werkt) zal me er is een keertje in verdiepen. Ik kan me er wel in vinden denk ik 😄 benieuwd wat ts vind 😀

Bedankt allen voor de reacties. Salmiak kwam ik eerder tegen. Eens naar kijken.
In een keer het hele bestand er in doen lijkt mij nooit de beste keuze, helemaal niet als het niet nodig is.

Vorige keer (8jaar geleden) tijdens toevoegen gebruik gemaakt van zeoliet. Destijds ook nooit een piek gemeten of waar genomen.

Zeoliet is geen goed plan in een Zuid Amerika bak.
Zeoliet heeft een pH verhogende werking.

Daarnaast wordt zeoliet met zout ge hergenereerd.
Bij dat hergenereren komen alle opgenomen stoffen weer vrij, dus dat moet altijd buiten het aquarium gebeuren.
Stel dat er wat zeoliet in je bodem of in je filter achterblijft en je moet een keer een zoutkuur doen dan heb je een probleem.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan