Wat is er nieuw

Hoe maak ik een extern filter passend in dit aquarium en welk filter kies ik?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Fishy303
  • Startdatum Startdatum
F

Fishy303

Guest
Ik heb mijn oog laten vallen op de JBL CrystalProfi e401 Greenline, extern filter.
Maar deze past denk ik niet.

Ik heb een Ferplast Capri 80 en het deksel rust geheel op het aquarium.
Dat betekend dat de slangen er van achter niet oppassen.

Past wel, maar dan kan het deksel er niet goed op waardoor ik de waterlijn zie en de kap dus niet goed meer aansluit op het aquarium zelf.

Er zitten uitsparingen in de kap en die kan ik eventueel wel groter maken, maar dan nog past het niet goed, zie onderstaande foto.

249267_0_82_555.jpg

Iemand een idee hoe ik hier een extern filter op kan laten draaien en zo ja, welk filter?

Ik heb een Ferplast Capri 80, netto inhoud 100 liter.

Voorbeeld foto aquarium: http://www.ferplast.com/gb/capri-80.html

Ik denk dat de uitstroombuizen van de buitenfilters een beetje vergelijkbaar zijn. Ik denk dat het dan lastig is met jouw bak. Er zal dan een stukje uit de kap moeten zodat de buizen erdoor passen. het zal wel willen als je handig bent maar makkelijk is het niet denk ik.
Ik ben altijd bang dat er dan iets gaat scheuren namelijk.

jessicapilon zei:
Ik denk dat de uitstroombuizen van de buitenfilters een beetje vergelijkbaar zijn. Ik denk dat het dan lastig is met jouw bak. Er zal dan een stukje uit de kap moeten zodat de buizen erdoor passen. het zal wel willen als je handig bent maar makkelijk is het niet denk ik.
Ik ben altijd bang dat er dan iets gaat scheuren namelijk.

Is het dan misschien beter om de Eheim Classic 2213 te kiezen?

Als ik goed kijk zijn deze buizen minder groot die door de kap moeten?

Ik heb hier ook Eheim filters waaronder ook de 2213. Misschien dat die buizen iets minder grof zijn dan die van de JBL. Ik heb de 901 ook dus weet niet hoe dat bij de 401 eruit ziet.
Als je moet hakken en breken zeg maar dan zou ik wel een filter kiezen die zo min mogelijk ruimte nodig heeft in de kap.
In feite zijn de bekende merken allemaal wel goed hoor.

jessicapilon zei:
Ik heb hier ook Eheim filters waaronder ook de 2213. Misschien dat die buizen iets minder grof zijn dan die van de JBL. Ik heb de 901 ook dus weet niet hoe dat bij de 401 eruit ziet.
Als je moet hakken en breken zeg maar dan zou ik wel een filter kiezen die zo min mogelijk ruimte nodig heeft in de kap.
In feite zijn de bekende merken allemaal wel goed hoor.

Nu alleen nog eentje vinden die niet zulke dikke slangen heeft bij de in- en uitlaat vanwege de kap.

Ik heb even snel getest met een stukje tuinslang.

Deze past er nog net door,.... dikker kan absoluut niet.

Welk extern filter zou dan in aanmerking komen?

( Ik zou eventueel de bak een stukje af kunnen plakken aan de bovenkant zodat de waterlijn niet te zien is voor het oog, dan lijkt dat ook weer een stuk netter.
Maar dan moet de kap van het aquarium nog wel een stukje kunnen steunen op het aquarium zelf).

Ik boor ze uit met een staal boor, begin klein en dan steeds iets groter.

Met een rattestaart, of half ronde vijl.

Beetje ruimer vijlen.

wat gerrit en bertus zeggen, en anders met een dremel uitvrezen.
of een figuur zaagje als je het handmatig wilt doen.

echt slopen doe je het niet zomaar.

rattestaart is trouwens een grove ronde vijl 😉

Dat gaat niet,. want dan moet ik in het glas boren/vijlen.

In de kap heb ik genoeg ruimte nu denk ik, ik heb een tussenstukje weg geknipt.
Hoger kan niet/wil niet,..want dan zit je al boven in de kap zelf.

Probleem denk ik wat er nu nog is, is dat als ik een extern filter heb aangesloten, ik de kap er niet meer op krijg, vanwege de dikte van de slangen van het externe filter.
Zeg maar die ronding die over het aquarium heen gaat aan beide kanten vanen naar het filter.

En stuk tuinslang past er tussen, maar dan is de kap wel wat hoger dan normaal en zie ik net een stukje van de waterlijn.
Maar dat kan ik afplakken.

Toch twijfel ik nog of een extern filter wel past,..want past het niet dan kan ik hem denk ik niet terug brengen.
Tenzij ik duidelijke afspraken maak dat ik alleen de slang met buis probeer, maar dan is die wel nat geweest dus denk niet dat die dan nog terug kan als de kap er niet terug op past.

En dan nog weet ik niet welk extern filter de dunste slangen heeft zodat het deksel van het aquarium niet te ver omhoog getild gaat worden.

Je kunt toch nog een 20 mm omhoog?
Ja, dan zit je in de kap, nou en?
Dat zie je toch niet.

De maat tuinslang is ook eheim, 14-16 mm
en andere filters.

De zwaardere zijn 16-19.mm.

Laatst was hier iemand met het zelfde probleem en volgens mij had die gewoon een hoekje uitgezaagd aan de achterkant van de deksel.

Externe filters hebben verschillende dikte slangen zoals al gezegd. Je kunt deze info meestal wel vinden op het internet hoor.

Bijvoorbeeld

Eheim Classic... een 9-12 en een 12-16 slang (is mm.)
Eheim Experience 150... twee keer 12-16
Eheim Ecco 130... twee keer 12-16
JBL 401... twee keer 12-16

Ik denk dat je eerder moet gaan kijken naar de bevestigingsmethode van de slang op de in- en uitlaat. Daar waar de slangen het aquarium in gaan.

De JBL heeft een hoekig vormige buis naar de aanzuigkorf
De eheim een ronde vorm

Maar wellicht kun je dit zelf aanpassen met wat zaagwerk 😉

Ik denk dat het gelukt is en wel met een kniptang en een schaar 🙂

Nu is er wel genoeg ruimte.

Geen idee dat de kap zo mee zou geven dat ik het er eigenlijk gewoon uit kon knippen 🙂

Nu nog kiezen welk filter,... ik open daarvoor even een nieuw onderwerp om het overzichtelijk te houden.

Bedankt voor het meedenken allemaal 🙂

Mooi dat dit makkelijk ging.

jessicapilon zei:
Mooi dat dit makkelijk ging.

Makkelijker dan ik dacht 🙂

Nu kan ik tenminste een extern filter gebruiken 🙂

En heb ik ook gelijk meer ruimte in het aquarium zelf.

Ideaal is dat he 🙂. Erg prettige overgang, vond ik ook!

Het filter is inmiddels binnen en draait.

Na wat gepruts past het deksel van het aquarium erop.

Ben heel blij met dit filter.

Gelukkig dat het allemaal toch passend is geworden :thumbs:.

jessicapilon zei:
Gelukkig dat het allemaal toch passend is geworden :thumbs:.

De openingen van de kap zitten wat meer naar het midden en niet direct aan de zij-kant zeg maar.

Maar met een extra verlengstukje en de grote afstand-zuignappen ( alles was er bijgeleverd), is het toch gelukt 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan