Hoe maak ik zelf voeding voor garnalen?


iloveyoujoof

Member
Lid geworden
15 juni 2021
Berichten
24
Leeftijd
27
Heyhey Aquarianen!
Ik vroeg mij af of het ook mogelijk is om zelf voeding voor garnalen te maken. En zo ja, hoe zou ik dit dan kunnen doen?
Ik had een recept gevonden (enige die ik kon vinden) waar veel bloem in werd gebruikt. En las dat bloem slecht was voor de garnalen...

Oh en ik moet natuurlijk ook dierlijke voedingsstoffen nodig waren voor garnalen. Dus misschien is hier ook nog iets van een recept voor? (Ik neem namelijk aan dat ik geen kip kan gebruiken :p )

Groetjes! En bedankt alvast!!
 
Heej das mogelijk bloem kan wel hier een lid op het forum die dat ook in zijn voer gebruikt. ik zou zelf sojaboon meel kiezen en dan het liefst gemaakt van die schilletjes van de sojaboon

de proteine kun je vis meel gebruiken of mossel of muggen larven drogen van alles mogelijk.
 
Heej das mogelijk bloem kan wel hier een lid op het forum die dat ook in zijn voer gebruikt. ik zou zelf sojaboon meel kiezen en dan het liefst gemaakt van die schilletjes van de sojaboon

de proteine kun je vis meel gebruiken of mossel of muggen larven drogen van alles mogelijk.
Oh dank u wel voor de informatie!
Weet u toevallig ook waar ik deze soorten meel kan krijgen? (Muggenlarven kan ik volgens mij wel uit de lokale dierenwinkel kopen)
En is er ergens een 'recept' voor het voer met bvb de sojaboonmeel?
 
Oh dank u wel voor de informatie!
Weet u toevallig ook waar ik deze soorten meel kan krijgen? (Muggenlarven kan ik volgens mij wel uit de lokale dierenwinkel kopen)
En is er ergens een 'recept' voor het voer met bvb de sojaboonmeel?
moet je echt google en dergelijk om een idee te krijgen van de hoeveel heid kun je bij beter merken garnalen voer kijken wat er in zit hier een voor beeld van glasgarten voer


Ingrediënten
zoöplankton, proteïne-extracten van plantaardige oorsprong, inktvis, omega-3 olie, Gammarus, Daphnia, witte kool, Spirulia, spinazie, rozemarijn, Nannochloropsis algen, Moringa oleifera, mineralen, gist, groenlipmossel, pekel garnalen, balsem, chlorella algen , venkel, pollen, druivenpitten

Additieven (per kg)
Nutritionele toevoegingsmiddelen: vitaminen, pro-vitamine en chemisch gedefinieerde stoffen met een gelijkaardige werking: 2000 IE vitamine D3 671 E, 200 mg vitamine E, 250 mg vitamine C
Aminozuren: 20 g L-lysine, 10 gram L-treonine
Kleuring: 300 mg astaxanthine

Analytische bestanddelen
48% ruw eiwit, ruw vet 9%, 3,2% ruwe vezels, 12,3% ruwe as, 5,5% vocht
 
Ik heb gewoon groenten gepureerd (wortel, courgette, erwt) en gedroogd in de oven.

Groente puree goed uit laten hangen zodat het vocht zoveel mogelijk eruit is.
Flinterdun laagje op bakpapier smeren. Dan drogen in een voedseldroger of de oven (max 80/100 graden).
Knoflooksnippers zijn ook prima zelf te drogen. Bladeren zoals van de brandnetel.

Garnalen (tenminste de neocaridina) hebben niet enorm dierlijk voer nodig. Je zou eens in de zoveel tijd voor het dierlijke voer wat (kwalitatief goed) visvoer kunnen geven. Al is mijn ervaring dat garnalen ook wel actief levend voer vangen (watervlooien).
 
Bedankt voor de reactie!! Een beetje erg late reactie vanaf mijn kant... Maar hier ga ik zeker mee stoeien!!
Nog een klein vraagje. Hoe vaak moet ik dan dierlijk voer geven? Zo'n 1x in de week zou voldoende zijn, of niet?
 
Ik dacht ik reageer ook nog maar even op dit topic! :petjeaf:

Ik heb gewoon groenten gepureerd (wortel, courgette, erwt) en gedroogd in de oven.

Groente puree goed uit laten hangen zodat het vocht zoveel mogelijk eruit is.
Flinterdun laagje op bakpapier smeren. Dan drogen in een voedseldroger of de oven (max 80/100 graden).
Knoflooksnippers zijn ook prima zelf te drogen. Bladeren zoals van de brandnetel.

Garnalen (tenminste de neocaridina) hebben niet enorm dierlijk voer nodig. Je zou eens in de zoveel tijd voor het dierlijke voer wat (kwalitatief goed) visvoer kunnen geven. Al is mijn ervaring dat garnalen ook wel actief levend voer vangen (watervlooien).
Zoiets als dit doe ik zelf ook. Ik heb het nu twee keer gemaakt met verschillende resultaten. De eerste keer was de beste keer. Ik heb toen 1/3 diepvries spinazie, 1/3 wortel en 1/3 brandnetels uit eigen tuin gebruikt. Alles in een pan. Een uurtje laten koken. Toen laten afkoelen wat vocht afgegoten en de rest gepureerd met een staafmixer tot het heel fijn gemalen was. Toen in een oud shirt laten uitleggen en uitgeperst zodat het meeste vocht er uit was. Daarna heb ik het goedje uitgesmeerd op een bakpapiertje. Ik heb het toen met een pizzaroller in stukjes gesneden op de bakplaat en dit 2 uur lang op 100 graden in de oven laten drogen. Na anderhalf uur heb ik alles uit de oven gehaald. De substantie op de bakplaat van elkaar losgebroken en door elkaar geschud. En toen nog een half uurtje laten doorbakken. Daarna kon ik het mooi in een schoon glazen potje stoppen en erg lang bewaren. Al is het inmiddels alweer bijna op! De garnalen zijn er dol op. :petjeaf:
 
Kun je dit niet doen zonder het drogen in de oven? Het zal dan langer duren denk ik maar moet je echt het in de oven drogen dan?
Ja het drogen gaat ook vast goed zonder oven hoor. Maar ik heb daar zelf geen ervaring mee. Dit komt vooral door mijn ongeduld. :juggle:
 
Bedankt voor de reactie!! Een beetje erg late reactie vanaf mijn kant... Maar hier ga ik zeker mee stoeien!!
Nog een klein vraagje. Hoe vaak moet ik dan dierlijk voer geven? Zo'n 1x in de week zou voldoende zijn, of niet?

weet niet wat je op het moment voer als je voer genoeg vismeel/proteine heeft is het niet nodig is ook meer een truck je om ze aan de kweek te krijgen net als in de zomer vallen er insecten in het water en die eten ze dan en stimuleert de kweek
 
Bedankt voor alle reacties!! Ik heb besloten om voorlopig niet zelf garnalen voeding te maken. Wel ben ik een beetje aan het puzzelen qua wat de garnaaltjes lekker vinden. Zo heb ik er al eens een komkommer in gegooid die binnen een paar uur op was. Terwijl een gepofte (droge, uit de oven) erwt lekker lang bleef liggen :') (Die heb ik eruit gehaald)
 

Terug
Bovenaan