Wat is er nieuw

Hoe maak je een aquarium schoon na waterbuikzucht?

NathaliePip

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
26 december 2021
Wie heeft tips om een aquarium schoon te maken na buikwaterzucht? De bettaman is dood, dus wil het aquarium helemaal leeg halen en schoonmaken. Zijn er tips zodat de volgende betta niet ook ziek wordt?

Buikwaterzucht kan van allerlei oorzaken komen: van een interne vergroeiing/ tumor tot en met bemettelijke aandoeningen.
Ik heb mijn twijfels of een volledige ontsmetting veel nut gaat hebben, maar je zou de bak een paar weken zonder bewoners kunnen laten draaien met een aantal waterwissels. Dan krijgt het filter om eventuele bacteriën etc eruit te filteren en er zijn geen gastheren beschikbaar voor ziektekiemen.

Een extra grote waterverversing is vast voldoende voor een reset. 🙂 Ziekteverwekkers zitten altijd wel in je bak. Het is hooguit de concentratie ervan waar je invloed op hebt. En dan blijft gelden dat de ene vis(soort) wat bevattelijker is dan de andere. Even ervan uitgaande dat er een ziekte in het spel was, want er kunnen inderdaad meerdere oorzaken zijn.

Dank jullie wel. Dat klinkt goed. Dan adviseer ik waterwissels. En tijdelijk leeg laten staan. Mocht de oorzaak een ziektekiem zijn.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan