Wat is er nieuw

Hoe moet de indeling van de Juwel filter Rio 180?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Zora
  • Startdatum Startdatum
Z

Zora

Guest
De filter van de Juwel Rio 180 komt standaard met filtermateriaal.

Maar ik wil de koolspons er niet in en de groene spons ook niet.

Met welke blauwe spons kan ik die vervangen?

Grof of fijn en hoe is de indeling daarvan dan?

Ik ga ook Cirax gebruiken van Juwel, die komt op de plek die "over/leeg" is ( te zien op afbeeldingen/boekje/doos van Juwel).

Mijn indeling van boven naar beneden

1e (houder) filterwatten - Blauw grof - Blauw grof , (2e houder) Cirax - blauw fijn - blauw fijn

Werkt goed bij mij. Er zijn meerdere variaties. Maar ik vind dubbele blauwe sponzen fijn om mijn bacteriecultuur goed te houden. Na een poosje (om de 3 maanden ongeveer) knijp ik bv het 1e blauwe grove filter uit en de week erna het 2e blauwe grove filter. Zo heeft het uitgeknepen filter weer een week om de bacteriecultuur te laten herstellen.

Bor zei:

1e (houder) filterwatten - Blauw grof - Blauw grof , (2e houder) Cirax - blauw fijn - blauw fijn

Werkt goed bij mij. Er zijn meerdere variaties. Maar ik vind dubbele blauwe sponzen fijn om mijn bacteriecultuur goed te houden. Na een poosje (om de 3 maanden ongeveer) knijp ik bv het 1e blauwe grove filter uit en de week erna het 2e blauwe grove filter. Zo heeft het uitgeknepen filter weer een week om de bacteriecultuur te laten herstellen.

Ok� :thumbs:

Wat bedoel je met "meer variaties"?

En welke filterwatten gebruik je?
Die standaard dingen van Juwel of iets anders?

De zwarte en de groene kunnen er wel uit hoor. Je kan het beste van onderaf aan de grove doen en hoe hoger hoe fijner. Vandaar ook de filterwatten als laatste 😉.
De onderste spons kun je dus het beste grof doen en de fijne voor hoger in de filter.

jessicapilon zei:
De zwarte en de groene kunnen er wel uit hoor. Je kan het beste van onderaf aan de grove doen en hoe hoger hoe fijner. Vandaar ook de filterwatten als laatste 😉.
De onderste spons kun je dus het beste grof doen en de fijne voor hoger in de filter.

Bor heeft het net andersom,...

Ik zou graag willen weten wat nu het beste is/werkt.

@zora:

ik gebruik de originele filterwatten van Juwel, deze zijn wel een paar keer her te gebruiken door ze onder de kraan uit te spoelen. Ik kan ze ongeveer 4 a 5 keer uitspoelen, voordat het filter zijn vorm teveel verliest.

Ik houd de volgorde van Juwel aan qua volgorde, Sommige doen het inderdaad (zoals Jessicapilon) van fijn naar grof, dat is wat ik bedoel ik variaties er zijn meerdere manieren waar mensen goede resultaten mee halen.

Dit is wat juwel zegt ( Het water van van boven naar onder gefilterd bij een intern juwel filter):

De witte filterwat als mechanische voorfilter. Tip: ze neemt het grootste vuil op en verhindert dat de andere filtermiddelen snel verstopt geraken.
De blauwe filterspons met grote pori�n is het eerste biologische filterniveau. Scheiding van de waterstroom Deel 1 van het gefilterd water stroomt via de stijgbuis van de pomp direct terug in het aquarium. Deel 2 van het gefilterd water stroomt in het "tweede" filterniveau van de biologische "langzame filter".
Cirax, de witte korf met de filterkeramiek, filtert grondig onder zuurstofrijke omstandigheden.
De blauwe filterspons met fijne pori�n vormt het eerste biologisch filterniveau, dat sterk werkt in zuurstofarme omstandigheden. Daarna loopt het meermaals gefilterde water terug in het aquarium.

Witte waten: mechanische filtratie
Grove Spons: aeroob biologisch filter
Cirax: aeroob biologisch filter
Fijne spons: Anaeroob biologisch filter

Bor zei:

Bij ons het het vrijwel gelijk. Het verschil zit in de eerste houder. Deze is bij ons: filterwatten - Blauw grof - Cirax.

Wij hebben er dus 2 bakjes Cirax in. Daar zijn we zeer tevreden over.

Ok, bedankt.

Ik ga de volgorde van Juwel zelf aanhouden, dus wat Bor zegt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan