Wat is er nieuw

hoe moet ik een voorfilter maken voor jbl cristalprofi 1501

tjvkooten

Well-known member
Lid geworden
10 maart 2016
Leeftijd
31
mijn nieuwe buitenfilter komt straks binnen en die wil ik graag zsm aansluiten zodat hij kan indraaien, ik heb alleen ook garnalen dus zal ik een voorfilter nodig hebben.

nu is 1 van mijn filters een filterspons op een stromingspomp, dus als ik die spons aan zou kunnen sluiten op de ingang van het buitenfilter heb ik een ingedraaide spons maar met meer stroming.
zou dit werken? (als het past natuurlijk)

wat zouden jullie als voorfilter gebruiken? desnoods een tijdelijke oplossing zodat in ieder geval het nieuwe filter kan gaan indraaien.

Ik heb een overloop in mijn aquarium gemaakt. Maar dan moet del de bak leeg en er moet gekit worden. Dit moet dan lange tijd uitdrogen en een paar keer gespoeld worden.... eventueel zou je (voorlopig dan) een pet fles kunnen doorsnijden. Hier een aantal gaatjes in prikken (genoeg!) een hard stuk buis van 20-22 in het midden en er rond vol proppen met witte watten. De bovenkant van de fles er over drukken et Voila!

Kun je niet om het korfje een filterspons doen van een sponsfilter? Er zijn ook aparte korfjes voor te koop.

dat is best een idee, in mijn filterspons zit al een korf dus hopelijk is het dezelfde maat. zijn die maten standaard of heeft ieder merk een ander soort aansluiting?

Via google kwam ik wel diverse maten tegen maar die uit de link past op iedere 12-16mm. Je moet even kijken welke maat je nodig het maar ik dacht ook 12/16mm.

ALS de spons van je sponsfilter om de korf van de inlaat heenpast zou dit perfect wezen.

indien niet is zo´n geval die john aanwijst wel handig.

weet wel dat ondanks zo´n ding er altijd hele piek kleine garnaaltjes alsnog in het filter terecht kunnen komen.

en meestal overleven deze het ook nog is, er zijn mensen die halen hele nieuwe kolonies garnalen uit hun potfilter 🙂

Via google kwam ik wel diverse maten tegen maar die uit de link past op iedere 12-16mm. Je moet even kijken welke maat je nodig het maar ik dacht ook 12/16mm.

Die passen wel op de 12/16 slangen, maar niet op de aansluitstukken van jbl die in de bak hangen (die zwarte plastic stukken). Die zijn groter dan 12/16 kwam ik achter 😳
Zelf heb ik een spons uit een aquaflow filter om de aanzuigkorf gedaan dus de spons van je sponsfilter kan prima werken (mits deze niet te grof is, anders zwemmen de garnalen er gewoon doorheen).

Heb een stuk filterspons gepakt, gat erin gemaakt en over de korf geschoven.
Werkte super 😀

Die passen wel op de 12/16 slangen, maar niet op de aansluitstukken van jbl die in de bak hangen (die zwarte plastic stukken). Die zijn groter dan 12/16 kwam ik achter 😳
Zelf heb ik een spons uit een aquaflow filter om de aanzuigkorf gedaan dus de spons van je sponsfilter kan prima werken (mits deze niet te grof is, anders zwemmen de garnalen er gewoon doorheen).

Ok, dan is een spons inderdaad het beste denk ik. Ik gebruik bij mijn 901 een Eheim slang en buis omdat ik problemen had destijds met die moer om hem aan te draaien.

het is aangesloten, en de spons van mijn ingedraaide sponsfilter paste er op, mijn drijfplanten (pistia) zijn niet erg blij met de stroming, maar de garnalen hebben er geen last van.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan