Hoe mooie plantenbak creëren?


R

Rohol

Guest
Een tijdje geleden kwam het idee bij mij naar boven om mijn 60 centimeter bakje te veranderen in een heuse plantenbak. In het begin kocht ik twee van die bosjes startersplantjes met waterpest, cabomba en nog een plantje waarvan ik de naam niet meer weet. Deze groeiden uiteraard als kool en ben begonnen met het toevoegen van andere planten. Op het moment bestaat het plantenbestand uit:
Die twee flink gegroeide starterspakketjes
Vallisneria spiralis
Vallisneria asiatica
Ludwigia palustris
Heteranthera zosterfolia
Echinodorus tellenus
En als drijfplantje Salvinia natans
Hiernaast zitten er nog twee zogenoemde Rainbow Pebble, van die rood gemarmerde, stenen in. Deze wil ik mooi in het zicht houden.

Van dit pakketje wil ik een mooi en dichtbegroeide bak maken, maar ik heb geen flauw idee hoe dit opgezet dient te worden. Misschien dat iemand mij tips kan geven? Hoe het aquarium er nu bij staat is te zien in Juwel 60 in mijn onderschrift.
 
Wil je een plantenbak 'jungle style' of een plantenbak Hollandse school?
 
Met de Vallisneria kan je mooi het binnenfilter uit het zicht werken bv en verder heb je standaard dingen zoals lage planten aan de voorkant en planten met dezelfde bladvorm niet naast elkaar zetten.
 
Meer de Hollandse school kant op, mooi vol maar overzichtelijk!
 
Heb je ook al gekeken voor een co2 set en alle andere middeltjes voor een optimale plantengroei?
 
Moet zeggen dat ik niet te klagen heb over de groei. Voeg EasyCarbo en Profito toe, zitten ook balletjes in van JBL. Sinds ik iedere dag EasyCarbo toevoeg, gaat het �cht in sneltreinvaart. Voorlopig wil ik nog niet aan een CO2 set, vanwege de onhandige plek waar het aquarium staat. Zou geen ruimte hebben om een CO2 set netjes weg te werken en zou ten aller tijden met de set in het zich blijven zitten. Wil het blijven proberen met EasyCarbo, mocht het toch minderen dan moet er worden nagedacht over een compleet ander aquarium.
 
Hollandse school dan ga je doorgaans met "straatjes" werken, meerdere van dezelfde soort die je bij elkaar plant zodat je duidelijk verschillende groepen van planten naast elkaar krijgt. Vaak worden structuur en kleur afgewisseld zodat het effect nog sterker wordt. Op internet tref je genoeg voorbeelden om inspiratie uit te halen.

Zolang je geen of weinig alg hebt en je planten goed groeien zie ik geen reden om direct naar de CO2 te grijpen. Hou je planten goed in de gaten zodat je bij de eerste tekenen van een tekort (alg, slechte groei etc.) e.e.a. kan corrigeren.
 
Dankje Hbee81, wordt gelijk een stuk duidelijker! Over de CO2, zo wil ik het inderdaad gaan aanpakken. Binnen nu en een jaar hopen wij toch verhuist te zijn en dan hoop ik toch echt over te gaan op een stuk groter. Tegen die tijd ga ik zeker nadenken over CO2!

De vallisneria staat nu rond het interne filter en heb de rest ook behoorlijk omgegooid. Moet zeggen dat het echt een verschil maakt! Hier een foto, misschien heeft iemand nog tips? Alles is nog een beetje wazig vanwege de veranderingen.

img_5422.jpg
 
Klik voor de keuringswijzer 'aangeharkte onderwatertuinen' van de NBAT. Staat heel veel nuttigs in voor wat jouw wensen zijn.

Vuistregel/richtlijn is 1 plantensoort per 10cm voorruit. Dat zou voor jou betekenen 6 plantensoorten.
Die Ludwigia is typisch een plant voor op een 'sterk punt'. Verdiep je eens in de theorie van de Gulden Snede.

Hier twee voorbeeldjes van 60cm Dutch Style bakjes, let ook goed op het commentaar:
- http://showcase.aquatic-gardeners.org/2014/show534.html
- http://showcase.aquatic-gardeners.org/2014/show597.html

Denk eens na over het volgende als startpunt:
- rechts langs de zijwand de Vallisneria;
- linksvoor een flink veldje H. tenellum (E. tenellus blijkt een verouderde naam).
Kun je van daaruit gaan werken met de contrasterende planten (qua bladvorm en kleur) en op zoek naar de sterke punten etc. De stenen kun je ook goed gebruiken als contrast met groen.

~ Ivo
 
Dat verklaart waarom ik niet heel veel over E. tenellus kon vinden, dankje Ivo. Vuistregel 1 plantensoort per 10 cm voorruit.. Ik ga me er eens in verdiepen! Hartstikke bedankt.
 
Zou me vooral niets aantrekken van regeltjes en je eigen inspiratie de vrije loop laten gaan.
Die van NBAT zouden ondertussen beter punten aftrekken voor het zoveelste Lobelia straatje. :D
Als je wat ruimte wil cre�ren in een klein bakje helpt het om wat planten te kiezen die wat kleiner blijven en fijnere bladeren hebben.
Weinig snelgroeiers helpt om een "bad hair day" te vermijden, en zo voorkom je dat ze andere planten snel overschaduwen.
 
backplay zei:
Zou me vooral niets aantrekken van regeltjes en je eigen inspiratie de vrije loop laten gaan.
Als je niet weet waar je moet beginnen kunnen regeltjes of richtlijnen heel goed zijn om je in den beginne wat houvast te bieden.
Ik noemde die keurwijzer ook 'nuttig' en niet 'heilig' ;)
Rome is ook niet in ��n dag gebouwd he? :D

~ Ivo
 
Persoonlijk vind ik dat jij je bak mooi moet vinden, en is het minder relevant wat anderen daarvan vinden.
Tuurlijk is het leuk als iemand je bak mooi vind, maar ik denk dat jij diegene moet zijn die tevreden is.

Ik wil eigenlijk zeggen dat je het moet doen zoals jij het wil en alle adviezen en sites kunnen je best helpen hoor.
Ik heb ook best veel planten in mn 2 bakken van 80 en 100cm, maar ik plaats planten het zoals ik het leuk vind ;).
Succes met je bak in ieder geval :daisy:.
 
Om even terug te komen op het CO2 verhaal, bedenk dat CO2 toevoegen niet per se nodig is. Het is ook heel goed mogelijk om een "low tech" plantenbak te houden, uiteraard wel onder bepaalde voorwaarden. Daarvoor is het bijvoorbeeld wel nodig om de hoeveelheid licht drastisch te verminderen (meer licht = snellere groei =meer vraag naar voedingsstoffen). Uiteraard zullen je planten dan ook een stuk langzamer groeien. Het is dus maar net wat je kiest. Hierbij even een artikeltje over een aquarium zonder CO2: http://www.aquascaping-blog.com/169/aquarium-zonder-co2

Of dit ook helemaal opgaat voor een "echte" Hollandse plantenbak weet ik niet.
 
Hollande school of Tarzan bak. De laatste jaren neig ik zelf meer naar de tarzan versie. Maar natuurlijk is er niets mis met de bakken waar Neerlands aquarium roem haar wortelen heeft.

OK genoeg flauwekul.

Sterke punten benutten is een must have in een Hollandse bak...gebruik er nooit meer dan 2 en dan steeds 2 punten diagonaaltegenover elkaar.Maar in een kleine bak zou ik er maar 1 benutten links danwel rechts achter.
 
Een volle bak of wat minder met volle met ruimtes, dat is inderdaad smaak gerelateerd.
Ik denk dat co2 zeker wel helpt, maar waar je zeker wel rekening kan houden is de vorm van het blad, probeer altijd verschillende types naast elkaar (straatje) en ook gevarieerd in kleur. Lage planten soorten vooraan met eventueel een brok hout als onderbreking/thema.
Persoonlijk hou ik wel van vol.-)
 
Ideetje: "7 volgroeide stekken met nieuwe stekjes aan de volgroeide stekken Lobelia cardinales mini �2,50" Klik!
 
Ik ben zelf ook halft met zo'n soort bakje bezig. (eigen invulling)
'Rubsico' is waarschijnlijk een typefout. :p

Bemesting volgens EI vind ik onzin, gewoon elke dag goed/teveel voeren en kleinbollen of kleibodem.
Plantenkeuze is ook erg belangrijk bij zo'n bakje.
Daardoor vind ik deze methode niet geschikt voor een 'hollandse plantenbak'.

Aanrader voor wie geinteresseerd is in dit onderwerp is het boek van Walstad (Ecology of the Planted Aquarium).
 
Het is ook zeker een kwestie van smaak, mee eens. Maar ik vind het erg lastig om een begin te maken, richtlijnen als 1 soort per 10 cm kan mij daarbij erg helpen. En lees in voorgaande reacties meer goede tips, hier ga ik dan ook mee aan de slag. Even kijken welke planten ik het mooist vind bij elkaar en het dan houden bij 6-8 plantensoorten. Heb nu twee roodkleurige planten en dat vind ik toch wel erg mooi staan in combinatie met het groen, ga deze denk ik ook uitbreiden.
Of de manier die ik nu gebruik qua bemesting optimaal is, is de vraag. Maar voorlopig groeit en bloeit alles, terwijl mijn waterwaarden mooi stabiel blijven. Tot dit gaat veranderen blijf ik even op deze voet doorgaan! :) Bedankt voor de tips allemaal.
 
franketrank zei:
Ik ben zelf ook halft met zo'n soort bakje bezig. (eigen invulling)
'Rubsico' is waarschijnlijk een typefout. :p

Bemesting volgens EI vind ik onzin, gewoon elke dag goed/teveel voeren en kleinbollen of kleibodem.
Plantenkeuze is ook erg belangrijk bij zo'n bakje.
Daardoor vind ik deze methode niet geschikt voor een 'hollandse plantenbak'.

Aanrader voor wie geinteresseerd is in dit onderwerp is het boek van Walstad (Ecology of the Planted Aquarium).

Toch heeft de EI methode zich inmiddels wel bewezen OOK voor Hollandse plantenbakken. Wat uiteraard niet zegt dat er niet meer wegen zijn om in Rome te komen.
 
Mooi resultaat heb je al :)
E�n opmerking misschien: die Ludwigia Palustris (rode plantjes in het midden vanvoor) kan je misschien beter verplaatsen meer naar de achtergrond toe. Het wordt tot 30cm hoog en gaat het zicht van je bak helemaal belemmeren zo in de voorgrond.
En een tip: die Echinodorus Tellenus links vanvoor heeft al heel wat mooie lopertjes. Je kan ze afknippen en planten, zo krijg je op den duur een mooi tapijt van Echinodorus in de voorgrond.
Maar dat bakje ziet al heel erg mooi uit!
 

Terug
Bovenaan