Hoe nou écht stenen testen?


E

Emmbillie

Guest
hoi iedereen,

Ik heb nieuwe stenen gekocht en vraag mij iets af.
Welke manier van azijn testen is nou voldoende?
Als ik een scheut azijn over de stenen gooi schuimt of borrelt er niks. Maar doe ik ze in een emmertje azijn dan wil het nog wel wat bruisen.

Echter, mijn dragonstone stenen (bekend dat ze geen kalk bevatten) doen hetzelfde wanneer deze ondergedompeld in een emmertje azijn staan.

Ik snap er niks van.
Het water verkleurd ook niet geel, zie geen kalk loslaten, enkel een beetje een Spa rood effect.
Verder geen schuim en wanneer ik deze stenen uit het azijn laat en overspoel met azijn, gebeurd er ook niks.

Is een scheut al voldoende voor de test? Althans dat maak ik op uit andere topics, maar zie nu wel dat een scheut en onderdompeling een ander resultaat hebben.

Graag hoor ik jullie ervaringen :D
 
ik had ook stenen die niet bruisde met azijn, maar met zoutzuur als een malle. dus ik test met zoutzuur.
 
Ter beeldvorming;
de stenen enkel besproeid met azijn foto 1 + 2 (geen schuim of bellen) en de stenen in een emmertje azijn foto 3 (Spa rood maar geen gele verkleuring in het water)

0F0014D1-8B02-417B-8F0D-BEAB6B8995A9.jpeg

38914706-F777-4FF0-B80E-F35F980EA897.jpeg

23F6A2F0-AF0C-4C68-8681-1B3E3E4B53EC.jpeg
 
Als er kalk in zit dan schuimt het echt. Meer badschuim effect dan spa rood. Onderdompelen is het beste, want zoals dirk al aangeeft kan de samenstelling per deel/laag verschillen. Maar niet iedereen heeft een emmer azijn thuis en daarom lees je vaak een scheut.
 
ik had ook stenen die niet bruisde met azijn, maar met zoutzuur als een malle. dus ik test met zoutzuur.

Kan het geen kwaad om dan een steen na schoonmaken weer in een bak te doen? Of gebruik je dan speciaal een steen die je toch weg gooit?
 
Als er kalk in zit dan schuimt het echt. Meer badschuim effect dan spa rood. Onderdompelen is het beste, want zoals dirk al aangeeft kan de samenstelling per deel/laag verschillen. Maar niet iedereen heeft een emmer azijn thuis en daarom lees je vaak een scheut.

Oh kijk dat is goed om te horen. Dit is zeker geen badschuim, eerder frisdrank.
Maar zegt dit dan dat het ‘veilig’ is? (Tussen haakjes omdat veilig een groot woord is).
Wellicht is het verstandig deze een nacht in een emmertje osmosewater te leggen en de EC waarde ‘s ochtends te meten?
Of zou dat eerder een week nodig zijn.
 
Ik zou er niet zo bang voor zijn. Dat frisdrank effect heb je altijd een beetje. Ik zou ze gewoon in het aquarium doen. Als ze al kalk afgeven (wat ik betwijfel) dan gaat het echt minimaal zijn.
 
Die stenen van je foto's is ardenner breuksteen en bevatten kalk maar is niet zo dat deze in water gelijk kalk afgeven,zeker niet in een bak met gewoon kraanwater.
Met zuurder water zal dit wel gebeuren maar hoe of wat precies op welke termijn zou ik niet weten.
 
Ik zou er niet zo bang voor zijn. Dat frisdrank effect heb je altijd een beetje. Ik zou ze gewoon in het aquarium doen. Als ze al kalk afgeven (wat ik betwijfel) dan gaat het echt minimaal zijn.

Bedankt voor je antwoord.
Ze gaan begin december de bak in bij een 70-tal neocaridina’s.
De GH staat daar op 7 a 8 dus een graad meer zou geen ramp zijn.

Wellicht interessant om er 1 in een emmertje te leggen en te kijken wat het na een week doet wat betreft de waarden.
En andere kan ik er altijd nog tillandsia’s aan knopen ;)
 
Als het ardenner breuksteen is bevat deze inderdaad kalk.

Maar iets van 100 kilo op 400 liter doet bij mij de KH/GH maar met 1 punt stijgen tov kraanwater.
Dit is gemeten na 1 week vóór de 50% wissel.
 
Als het ardenner breuksteen is bevat deze inderdaad kalk.

Maar iets van 100 kilo op 400 liter doet bij mij de KH/GH maar 1 punt stijgen.

Oh kijk eens, nou bij mij komt er max 5 kilo stenen op 120 liter dus dat komt wel goed.

Ik heb ook seiryu stenen (of de variant daar van) en die bruist eigelijk evenveel als de breuksteen.
Kan ik hier uit concluderen dat het dus ook best mee valt? (Ongeveer 3,5 kg seiryu, 1,5 kg Ardennen breuksteen)

Mijn ph zit normaal gesproken op 7,5 dus heb geen extreem zure omgeving voor deze stenen.
 
Die stenen van je foto's is ardenner breuksteen en bevatten kalk maar is niet zo dat deze in water gelijk kalk afgeven,zeker niet in een bak met gewoon kraanwater.
Met zuurder water zal dit wel gebeuren maar hoe of wat precies op welke termijn zou ik niet weten.

Ik gebruik osmosewater met toevoeging van mineralen. Mijn ph is doorgaans 7.5 dus niet echt zuur.

Ik zal de pan om ze uit te koken alvast pakken :D bedankt voor de tips. Kijk er naar uit ze in het bakkie te stoppen.
 
Oh kijk eens, nou bij mij komt er max 5 kilo stenen op 120 liter dus dat komt wel goed.

Ik heb ook seiryu stenen (of de variant daar van) en die bruist eigelijk evenveel als de breuksteen.
Kan ik hier uit concluderen dat het dus ook best mee valt? (Ongeveer 3,5 kg seiryu, 1,5 kg Ardennen breuksteen)

Mijn ph zit normaal gesproken op 7,5 dus heb geen extreem zure omgeving voor deze stenen.

Mijn PH is hetzelfde, er zijn hier meerdere leden met breuksteen in hun gezelschapsbak zonder problemen.
 
Ik zal de pan om ze uit te koken alvast pakken :D bedankt voor de tips. Kijk er naar uit ze in het bakkie te stoppen.

Massieve stenen uitkoken is zonde van de energie want dat heeft totaal geen nut,ff afborstelen onder de kraan is meer dan voldoende.
Ik ben ook benieuwd naar je bak dus foto's tegen die tijd zouden leuk zijn! ;)
 
En als ze niet helemaal massief zijn heb je ook nog kans dat ze ontploffen door het uitzetten van de lucht... Gewoon onder de kraan afborstelen is inderdaad voldoende.
 
Massieve stenen uitkoken is zonde van de energie want dat heeft totaal geen nut,ff afborstelen onder de kraan is meer dan voldoende.
Ik ben ook benieuwd naar je bak dus foto's tegen die tijd zouden leuk zijn! ;)

Ik zal foto’s maken!
Stenen kook ik altijd even uit, weet maar nooit waar ze hebben gelegen.
Tevens hebben ze een klein beetje alg. Misschien wat overdone, maar ze passen mooi in mijn aquariumkookpannetje hoor ;) Kan wel alvast een foto laten zien van het bijzondere stuk kienhout dat ik gescoord heb.

Maar dus als korte samenvatting:
-een bruisend effect geeft aan dat er enigsinds kalk in zit maar niet zo veel dat het persé risico vormt, daarvoor moet het echt schuimen (laagje oo het water, gele verkleuring water)
-3,5 Seiryu en 1,5 kg breuksteen op 120 liter geeft een stijging in de GH die verwaarloosbaar (wellicht zelfs onmeetbaar) is

Corrigeer me gerust als ik wat verkeerd heb opgevat.

En natuurljk een foto van mijn nieuwe liefde, waar de stenen om de onderkant heen komen te staan met planten.

19742D11-3BA7-41A6-BABF-F70240566D34.jpeg


57086DEE-15F0-4133-A151-590B6314C4E9.jpeg
 
En als ze niet helemaal massief zijn heb je ook nog kans dat ze ontploffen door het uitzetten van de lucht... Gewoon onder de kraan afborstelen is inderdaad voldoende.

Oh wauw, wat naar. Bedankt, je zegt het net op tijd ;)
 
En het hout gaat het verwaarloosbare effect van de stenen weer tegen met zijn verwaarloosbare zurende effect.
 
Dat is een mooi stuk hout,lijkt enorm groot maar kan bedrog zijn?

Ja redelijk groot, zo’n 50x50x18-20
Komt in mijn Lido 120, deze Is 60x50x40.
Mocht hij te diep zijn kan ik er wat afzagen, maar aangezien het de eyecatcher is, mag hij best goed opvallen.
Uiteraard met stenen en planten ter aanvulling.
Ik twijfel nog of ik hem tegen één kant zet, of centreer.
Hij is namelijk in een hoek van 90 graden gezaagd.
Maar daar ga ik nog wat mee spelen en kijken of de restvorm mooi uit komt.
Ik denk dat de garnalen het fantastisch zullen vinden.

Dit zijn de 2 opties, moet je alleen wel even de voerbak wegdenken ;)

9D5716C7-ADBB-45D0-B61D-773D93AFD7EE.jpeg


50869010-B41F-4BC8-9FC6-65007243C33C.jpeg


En het hout gaat het verwaarloosbare effect van de stenen weer tegen met zijn verwaarloosbare zurende effect.

Fantastisch :D
 
Denk dat ik voor de eerste positie zou gaan.
Echt mooi met al die gaten,kan je mossen en bucephalandra inproppen bv.
 
180 graden draaien lijkt mij beter, één kant is recht afgezaagd en dat zit nu boven.
 
Denk dat ik voor de eerste positie zou gaan.
Echt mooi met al die gaten,kan je mossen en bucephalandra inproppen bv.

Precies, was ook mijn idee!
Geeft ook wat extra ruimte onder het hout, dat is optisch ook wat mooier vind ik.
Gecentreerd is denk ik iets te symmetrisch.
 
180 graden draaien lijkt me beter, één kant is recht afgezaagd en dat zit nu boven.

Klopt, deze heb ik afgezaagd omdat de deksel anders niet dicht kan ;)
Onder water zal het dus niet opvallen.
 

Terug
Bovenaan