Wat is er nieuw

Hoe of wat nieuw filter systeem ivm oude filter en algen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Nizza
  • Startdatum Startdatum
N

Nizza

Guest
Heren en dames,

Vraagje

Ik heb een 40L aquarium met een interne filter die tegen de achterkant is vast geplakt.

Alles is onder controllen kwa waardes enz enz

Maar blijf last houden van bruin alg en blauw alg,
Nou wel in de vorm van een heel klein beetje wat goed bij te houden is en niet explodeert tot grote problemen,maar
het is wel frustrerend en ik denk zelf dat het komt door me vaste filter tegen de achterkant waar een ruimte achter zit van +- een halve centimeter waar ik dus niet achter schoon kan maken en waar dus denk ik nog algen achter zitten en daarom steeds terug kerende algen onstaan.

Nou wil ik een eheim Eheim Classic 150 kopen en de interne filter verwijderen.

Nou de vraag 🙂

Hoe kan ik de nieuwe filter laten indraaien zonder dat het word vervuild met het water van de bak waar dus de algen sporen ( zo heet dat toch ) in zit.
Of kan ik hem gewoon laten indraaien in de bak en na ( hoeveel weken kan ik dan me oude filter dan verwijderen )

Mvg
Een beginner

Foto van de filter tegen de achterkant geplakt met de ruimte er tussen
Ruimte ziet er op de foto groter dan in werkelijkheid
238776_0_82_20150331_1707171.jpg

Het is belangrijk dat je de oorzaak aanpakt van de algen.
Hoelang draait je bakje nu dan?? Zit de alg door de hele bak?

Blauwalg zie ik na de grote schoonmaak op zaterdag zo na 2 a 3 dagen op de planten verschijnen en dan praat ik over ongeveer 10 a 15 super fijne en korte draadjes aan de top van me plantjes en een paar draadjes op de stenen ..en tegen de zaterdag aan (week later) weer kleine beetje.. denk op 5% van het witte grind verschijnen in de vorm van plekjes te grote van speldenknopjes

De bruin alg is alleen te zien op het steen.

Bak draait nu +- 4 maanden

Na 4 maanden is de bacteriecultuur normaal wel op orde. Heb je veel vervuiling door bv voer misschien of is de stroming niet echt goed??
Wat zijn je waterwaarden nu eigenlijk dan??

Als het echt achter die filter ontstaat dan kan daar wellicht vuil zich ophopen. Daar is ook geen stroming denk ik.

Stroming is denk ik dik in orde.
Heb voor me 40 liter bakjes een filterpomp van 400L/U
en een extra stromings pompje van 220l/U
Ik voer om de dag enkel einde dag paar korreltje per vis en dan nog geleidelijk aan ook zodat ik kan stoppen als de vissen het ook niet meer op eten

water waardes zijn

40 liter Aquarium
Dennerle Nano Deponit Mix grond
24gr
6 watt led verlichting 7 to 8 uur per dag
Toevoeging...
Co2 2 drups per sec
1 ml easycarbo per dag
Volg EI methode
En zaterdags 50% waterversen
Bakwaardes

No3=25 mg/l
No2-0 mg/l
Gh =7
Kh =9
Ph =7
Ci =0
NH 3/4= 0

jessicapilon zei:
Als het echt achter die filter ontstaat dan kan daar wellicht vuil zich ophopen. Daar is ook geen stroming denk ik.

Je ziet er duidelijk bruine drap op het ruit zitten achter het filter.
Kan ongeveer 1/3 erachter schoonmaken maar nooit echt goed ( kom er gewoon niet goed achter.

Inderdaad der zit geen tot zeer weinig stroming achter

Het is niet omdat je algen ziet achter je filter dat dit de reden is dat je ergens anders in je bak last krijgt van blauwalg.
Zelfs in gewoon drinkwater zitten er sporen van algen zet maar een pot water in de zon en na een tijdje zullen er daar algen in ontwikkelen.
hoe je het moet oplossen, kijk dan vooral eens naar de uitleg op de volgende site

aquascaping-blog

Je zegt dat je draadjes ziet; dat is dan geen blauwalg.

Kan je eens een foto plaatsen en ook je waterwaardes?
Je lost het niet op met een ander filter.

MelvinB zei:
Je zegt dat je draadjes ziet; dat is dan geen blauwalg.

Kan je eens een foto plaatsen en ook je waterwaardes?
Je lost het niet op met een ander filter.
Waterwaardes staan hier boven en draadalg groeit extreem hard ( das bij mij juist niet het geval )

en oorzaak van draadalg.....
Zorg ervoor dat je CO2 optimaal is! Draadalg is altijd een teken van een CO2-tekort. Als je een CO2-systeem hebt, raad ik je aan om wekelijks een beetje de CO2 te verhogen tot het betert
Dat doe ik al en co2 is goed nu
Voeg alle voedingsstoffen toe aan je aquarium: zowel de macro-elementen (CO2, nitraat & fosfaat) als de micro-elementen (ijzer, mangaan, �) moeten aanwezig zijn
Heb ik,volg EI dus voldoende aanwezig
Verlaag je licht. Aquariumverlichting bepaalt namelijk de vraag naar voedingsstoffen. Een gemakkelijke oplossing is dus het terugschroeven van de lichtintensiteit zijn en de lichtduur: max 8u, geen reflectors, drijfplantjes, � Hierdoor gaat de vraag naar CO2 dalen want je plantjes groeien trager, waardoor ook het CO2-tekort verdwijnt.
Heb ook maar max 8 uur
Combineer dit met extra CO2 en je zit helemaal goed!
Heb ik dus
Zorg ook voor voldoende stroming doorheen je hele bak zodat er geen �dead spots� ontstaan en al je planten voldoende voeding krijgen, ook de voorgrondplantjes.
Stroming komt intotaal van 2 pompen een van filter en een van stromings pompje,
Bij elkaar is dat goed voor 6 a 700 L/U

Heb dus deadspots achter me filter!
Voeg EasyCarbo toe samen met de CO2. Dit is dan een alternatieve bron van CO2 voor je plantjes + het bevat een stof waar draadalg niet tegen kan
Voeg dagelijks easycarbo toe
Foto word lastig omdat je het dus erg slecht ziet omdat het zo weinig is en dun,en wat op de bodem ligt is duidelijk blauwalg en blijf dus ook last houden van terug komend bruinalg...
heb dus ook al paar weken een zakje Seachem Purigen toegevoegd aan het filter om van die bruin alg af te komen.
Omdat me filter systeem zo moeilijk schoon te maken is en achter me systeem dus een plek zit waar ik niet kan schoonhouden denk ik zelf dat het dweilen met de kraan open is.

Alle waardes zijn goed,
Goeie planten groei,
Vissen zijn en doen het goed,
voeg veel co2 toe
Voeg easycarbo toe
Volg EI
Heb veel stroming in me bakje,
Heb max 8 uur per dag licht,
Ververs 1 a 2 x per week 40 a 50% water

En bruin en blauw alg komt heel langzaam en in kleine beetjes terug,
dus daarom denk ik...
correct me if a am wrong
226356_0_82_20150330_192648.jpg

757321_0_82_20150327_184206.jpg

Jb Malawi zei:
Het is niet omdat je algen ziet achter je filter dat dit de reden is dat je ergens anders in je bak last krijgt van blauwalg.
Zelfs in gewoon drinkwater zitten er sporen van algen zet maar een pot water in de zon en na een tijdje zullen er daar algen in ontwikkelen.
hoe je het moet oplossen, kijk dan vooral eens naar de uitleg op de volgende site

aquascaping-blog
Dat heb ik allemaal gedaan op de totalen verduistering van 4 dagen na en de bleuexit ook nog niet geprobeert.
Ik heb gewoon een behoorlijk deadpsot+ophoping in en achter het filter wat lastig schoon te maken is

jessicapilon zei:
Inderdaad totaal geen stroming daar :O

Meestal met een nieuwe opstart van een aquarium krijg je de eerste paar weken last van alg.
Aangezien jij 1 OF 2 keer in de week 50% van 40 liter ververst, begin je in mijn beleving steeds opnieuw met een aquarium opstarten.
Blauwalg krijg je door rotting van voedsel of planten resten ed

caddyladdy zei:
Meestal met een nieuwe opstart van een aquarium krijg je de eerste paar weken last van alg.
Aangezien jij 1 OF 2 keer in de week 50% van 40 liter ververst, begin je in mijn beleving steeds opnieuw met een aquarium opstarten.
Blauwalg krijg je door rotting van voedsel of planten resten ed
1x in de week is normaal,teminste wat ik lees
2x in de week is om de eventuele afvalstoffen af te voeren,, en ook wat ik lees.
Begrijp me niet verkeerd,ben echt nog een groentje in het aquarium wereldje en doe alles volgens de lijntjes van de bekende namen op het net,
zoals co2,verlichting,opstarten,voeren, voeding,stroming enz enz,
of ik het goed doe is iets anders.
Leer elke dag weer bij en heb al veel foutjes gehad wat ik bij me volgende bak dus al beter ga doen.
🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan