Wat is er nieuw

Hoe omgaan met pH?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter JoKi
  • Startdatum Startdatum
J

JoKi

Guest
Hoi allemaal,

Ik heb een vraag omtrent pH...

Het leiding water in mijn gemeente heeft een pH van 8, wat voor een aquarium net te hoog is, of is een stabiele pH van 8 wel ok?
Zo niet, wat kan ik doen om mijn pH rustig te laten zakken en dan opnieuw stabiel te houden? Ik ga er van uit, ALS de pH zou zakken, dat die weer omhoog gaat bij een een waterverversing, toch?
Ik ben geen voorstander om ph/kh minus te gebruiken, heb gehoord dat je dan felle schommelingen gaat krijgen.

Alle advies is van harte welkom.
Alvast dank
JoKi
 
Heb je wat meer info over je waterwaarden o.a. je KH en of je al dan niet Co2 gebruikt?
 
Heb je wat meer info over je waterwaarden o.a. je KH en of je al dan niet Co2 gebruikt?
Uiteraard!
kh en gh zijn 6 en gebruik vloeibare "co²", is niet echt co² geloof ik. Ik weet niet wat je nog meer wil weten, maar vraag maar raak.
 
Vloeibare Co2 is naar ik aanneem EasyCarbo welke inderdaad geen Co2 is.
Echte Co2 zal je PH wel laten dalen, ik weet even niet wat voor bak je hebt en de grote daarvan, maar dat zou te overwegen zijn evenals het bijvoegen van osmose of regenwater bij de waterwissels.
 
Vloeibare Co2 is naar ik aanneem EasyCarbo welke inderdaad geen Co2 is.
Echte Co2 zal je PH wel laten dalen, ik weet even niet wat voor bak je hebt en de grote daarvan, maar dat zou te overwegen zijn evenals het bijvoegen van osmose of regenwater bij de waterwissels.
Heb een Rio 125 (81x36x50) relatief klein bakje, maw, een co² installatie kan ik niet echt kwijt.
Hoe ga ik om met osmose (wat is dit eigenlijk precies?). Bedoel dan verhoudingen en dergelijke?
 
Osmose, gedemineraliseerd of regenwater hebben een zeer lage PH waarde, dus in de juiste hoeveelheid samen gevoegd zal je PH doen dalen.Waar uiteraard de vraag bij komt welke waarde jou vissen verlangen.

P.s. een Rio 125 is geen kleine bak hoor 😀
 
heeft je aquariumwater ook een PH van 8? of weet je het alleen van je waterleverancier?

die KH en GH van 6 zijn perfect mijn inziens.
 
heeft je aquariumwater ook een PH van 8? of weet je het alleen van je waterleverancier?

die KH en GH van 6 zijn perfect mijn inziens.
leiding water is 8 en daardoor aquarium ook. Aquarium draait wel nog maar 43 dagen.
 
Osmose, gedemineraliseerd of regenwater hebben een zeer lage PH waarde, dus in de juiste hoeveelheid samen gevoegd zal je PH doen dalen.Waar uiteraard de vraag bij komt welke waarde jou vissen verlangen.

P.s. een Rio 125 is geen kleine bak hoor 😀
Ik denk... weet het niet helemaal zeker, dat 7.5 of 7 ideaal zou zijn. Heb er neon's, pristella's, cory's, garra's en garnalen in zitten.

Iemand zei me wel dat de pH nog uit zich zelf zou zakken naar 7.5, mits geduld. Klopt dit?
 
Wat lager zou wel mogen zeker voor de pisterella, tussen de 6 en 7, dus water toevoegen met een lage Ph waarde kan de uitkomst bieden, daarbij is regenwater de goedkoopste oplossing, maar deze moet je wel kunnen opvangen, (ik ken uiteraard je woonomstandigheden niet.)
 
Wat lager zou wel mogen zeker voor de pisterella, tussen de 6 en 7, dus water toevoegen met een lage Ph waarde kan de uitkomst bieden, daarbij is regenwater de goedkoopste oplossing, maar deze moet je wel kunnen opvangen, (ik ken uiteraard je woonomstandigheden niet.)
Lol, appartementje 😀 dus ben beperkt...
Iemand zei me wel dat de pH nog uit zich zelf zou zakken naar 7.5, mits geduld. Klopt dit?
 
Wel handig om te vertellen dat sediment- en koolfilter jaarlijks vervangen moeten worden en membraan NOOITdroog mag komen te staan.
Daar zijn meningen over verdeeld, en nooit droog staan heeft ook te maken met de frequentie van gebruik, wekelijks aanmaken wat je nodig het b.v.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het tijdig vervangen van de filters zal, net zo als het doorspoelen van het membraan, de levensduur van het membraan alleen maar ten goede komen. Ik heb hier voor € 150 aan membranen draaien. Dan ga ik niet bezuinigen op filters van € 8 euro per stuk.
 
Ik zou dat kraanwater eens een dag in een emmer laten staan en dan eens meten.
Zal vast anders zijn.
Dat gebeurd ook in uw bak.
 
Osmose, gedemineraliseerd of regenwater hebben een zeer lage PH waarde
Kan ik opgevangen regenwater direct gebruiken of moet dat nog behandeld/gefiltert worden alvorens in de aquarium te gieten?
 
Kan ik opgevangen regenwater direct gebruiken of moet dat nog behandeld/gefiltert worden alvorens in de aquarium te gieten?
Beter wel even over kool kool filteren😉
 
  • Leuk
Waarderingen: JoKi
Ik zou ten alle tijden filteren over kool. Je hebt anders geen idee wat er in het water kan zitten door vervuiling van industrie en verkeer.
 
Ik heb deze vraag ten aanzien van regenwater net ook in een ander topic gesteld: Waarom zou ik mijn regenwater voor mijn bak over kool filteren, terwijl ik dat bij mijn vijver niet doe? :S
 
Ik heb deze vraag ten aanzien van regenwater net ook in een ander topic gesteld: Waarom zou ik mijn regenwater voor mijn bak over kool filteren, terwijl ik dat bij mijn vijver niet doe? :S
Denk omdat je in je vijver een kleinere hoeveelheid regenwater is, als je kijkt naar de gehele vijver. Als je 20% per week in een aquarium ververst, is dat meteen al 1/5 van je hele aquarium. En als er dan iets inzit, is dat meteen een grote hoeveelheid water waar dar inzit. Hopelijk een beetje begrijpbaar dit stukje tekst😀


En de tweede reden is, dat et regenwater voor het aquarium ook eerst over het dak gaat, en dan in een regenton komt, en dan gebruik je hem pas.😉
 
Ja, maar als ik standaard regenwater gebruik, dan zal uiteindelijk het effect van de verversing hetzelfde zijn als bij volledig kraanwater, toch? Enige wat je zou kunnen stellen is dat de samenstelling van regenwater onbetrouwbaarder is dan van kraanwater, maar dan lijkt me weer vissen toch wel iets kunnen hebben...

Bij mij loopt het regenwater van pvc golfplaten, via pvc leidingen in een kunstof regenton, maar bij een asbestdak zou ik wel weer de neiging hebben om voorzichtiger te zijn. Vast ongefundeerd, maar toch.
 
Ik stel mij ook vragen bij de algemene wijsheid van het filteren over kool van regenwater.
Ik gebruik al 1,5 jaar 100% regenwater voor de verversingen en dat lijkt geen problemen te leveren. Het regenwater komt rechtstreeks uit de put (10.000 liter beton) zonder filtering, zelfs geen zandfilter.
Het is mij ook nog niet duidelijk welke schadelijke stoffen erin zouden zitten. NO3, NO2, NH3, SO4 en PO4 komen slechts in zeer lage concentraties voor in regenwater. Als er een duif op het dak kakt, zal dat wel wat hoger zijn, maar nog steeds niets hoogs.
Moeten we het dan zoeken in de zware metalen? PAK's? POP's? Ziektekiemen?
 
Om even door te gaan op het ph" verhaal" .
Als je vissen koopt bij je lokale vishandel, dan zitten deze ook op hetzelfde door jou gebruikte kraanwater. Dus (tenzij je speciale visjes hebt welke een lagere ph wensen) zou ik me niet druk maken om de phwaarde en allerlei middelen inzetten om dit te bereiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoKi
Om even door te gaan op het ph" verhaal" .
Als je vissen koopt bij je lokale vishandel, dan zitten deze ook op hetzelfde door jou gebruikte kraanwater. Dus (tenzij je speciale visjes hebt welke een lagere ph wensen) zou ik me niet druk maken om de phwaarde en allerlei middelen inzetten om dit te bereiken.
Iemand zei me, en dat leunt wat aan op jouw reactie, dat vissen beter af zijn met een stabiele pH van 8 dan indd middeltjes te gebruiken om die pH omlaag te krijgen, waardoor de pH kan gaan beginnen schommelen. Klopt dit?
 
Iemand zei me, en dat leunt wat aan op jouw reactie, dat vissen beter af zijn met een stabiele pH van 8 dan indd middeltjes te gebruiken om die pH omlaag te krijgen, waardoor de pH kan gaan beginnen schommelen. Klopt dit?


Het hangt er een beetje vanaf welke vissen of garnalen je wilt houden.
Kijk, als je kiest voor vissen die van nature uit in een ph van 5-6 zwemmen, dan is het niet goed om ze continue in een ph van 8 te hebben leven.
Ik ben zeker met je eens dat een schommelende ph of andere waterwaarden, schadelijker zijn, dan een kleine afwijking continue.

De vissen bij de LFS zitten over het algemeen vaak allemaal op de zelfde waterwaarden, maar dat wil niet zeggen dat je dat thuis ook kan doen.
Bij de lfs zitten ze slechts tijdelijk.

Vaak zegt de eigenaar, ja hoor, kan makkelijk, hier doen ze het ook goed hoor!
En hier zitten ze ook in een bakje van 60 cm, kijk maar.
 
  • Leuk
Waarderingen: JoKi
Het hangt er een beetje vanaf welke vissen of garnalen je wilt houden.
Kijk, als je kiest voor vissen die van nature uit in een ph van 5-6 zwemmen, dan is het niet goed om ze continue in een ph van 8 te hebben leven.
Ik ben zeker met je eens dat een schommelende ph of andere waterwaarden, schadelijker zijn, dan een kleine afwijking continue.

De vissen bij de LFS zitten over het algemeen vaak allemaal op de zelfde waterwaarden, maar dat wil niet zeggen dat je dat thuis ook kan doen.
Bij de lfs zitten ze slechts tijdelijk.

Vaak zegt de eigenaar, ja hoor, kan makkelijk, hier doen ze het ook goed hoor!
En hier zitten ze ook in een bakje van 60 cm, kijk maar.
Duidelijke uitleg, dank je.
Ken jij mss een website/database waar er een mooi overzicht is van de gewenste waarden per vis?
 
Duidelijke uitleg, dank je.
Ken jij mss een website/database waar er een mooi overzicht is van de gewenste waarden per vis?

Seriouslyfish.com (wetenschappelijke naam invullen)
 
  • Leuk
Waarderingen: JoKi
Ik gooi altijd een heel klein scheutje eikenextract bij het schone water met verversen. Hierdoor zakt de ph naar 7 en dan gooi ik het in het aquarium. Werkt perfect
 
peter, een hoge KH betekent hard water met veel calcium in (kalk). Dit werkt bufferend op je pH en zorgt voor een hogere stabiele pH. Door bv. regenwater, of osmosewater te gebruiken, verlaag je het kalkgehalte in het water (calcium), waardoor je KH daalt. Hierdoor wordt het bufferend vermogen van het water bijgevolg lager, waardoor de pH sneller zal dalen door bv. de organische zuren in het water en in mindere mate de CO2 in je bak (bacterien en vissen produceren dus CO2 doordat ze ademen, maar dit migreert snel uit je bak). Een lagere KH betekent per definitie NIET een lagere pH, maar het zal wel onrechtstreeks zorgen voor een snellere daling van de pH gezien er minder bufferend vermogen in het water overblijft, en door aanwezige zuren, zal de pH van zachter water sneller dalen dan van harder (leiding)water. Zoek eventueel de chemie van "bufferend vermogen van water" op op internet, indien je meer details wenst,... hierover is veel te vinden.

Een hoog bufferend vermogen (van hard water met hoge KH of GH), is dus in principe het vermogen om je pH stabiel te houden (en hoog), daarom gaat een hoge KH vaak samen met een hoge pH. CO2 (zuur) toevoegen, doe je enkel als je planten wil laten groeien en niet om je pH te verlagen, want CO2 is in principe altijd slecht voor je vissen, vissen hebben O2 nodig en zeker geen CO2. Gedoseerd CO2 toevoegen in een plantenbak is echter niet erg voor vissen, gezien de planten het CO2 direct omzetten naar O2 via fotosynthese als het licht is (dus enkel overdag, daarom zet je 's nachts steeds je CO2 toevoeging af). Easycarbo toevoegen om je pH te regelen doe je ook niet omwille van dezelfde reden, dit doe je ook enkel in een plantenbak als plantenvoeding.

Je hebt inderdaad beter een stabiele hoge pH / KH dan een schommelende lagere pH / KH. Ik heb amazonevissen continue op KH 10 en pH 7,8 al jaren zonder problemen !! Doe dit niet met wildvang vissen die uit lage pH komen, doe dit enkel met vissen die nakweek zijn of gewend op harder water. Als je wil kweken, is het weer een ander verhaal en dien je soms je pH / KH / GH / geleidbaarheid aan te passen (ter info : hoe lager de KH / GH, hoe lager de geleidbaarheid) door bv. steeds een bepaald % hard leidingwater te combineren met een bepaald % zacht osmosewater of regenwater bij elke waterwissel (regel : 50 % osmosewater toevoegen bij leidingwater verlaagt je KH van het uiteindelijk mengsel met 50 %, gezien KH van osmosewater bijna nul is). Ook deze relatie is gemakkelijk verder in detail op te zoeken op internet.

Hou rekening dat je biologische filter een stuk minder efficient werkt bij een pH daling in het zure deel. Op een heel zuur water (bv. bij altums) van bv. pH 5 heeft een biologische filter (bijna) geen rendement meer, en moet je continue zuur water verversen, gezien geen ammonium meer wordt omgezet. Anderzijds is de toxiciteit van ammonium in zuur water veel lager dan eenzelfde hoeveelheid ammonium in basisch water, wat bovengemeld nadeel weer deels compenseert. Een harsfilter is in dat geval wel een bijkomende optie ... maar ik denk dat dit ons voorlopig te ver leidt in dit topic, gezien je sowieso best niet naar heel zuur gaat.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: JoKi
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan