peter, een hoge KH betekent hard water met veel calcium in (kalk). Dit werkt bufferend op je pH en zorgt voor een hogere stabiele pH. Door bv. regenwater, of osmosewater te gebruiken, verlaag je het kalkgehalte in het water (calcium), waardoor je KH daalt. Hierdoor wordt het bufferend vermogen van het water bijgevolg lager, waardoor de pH sneller zal dalen door bv. de organische zuren in het water en in mindere mate de CO2 in je bak (bacterien en vissen produceren dus CO2 doordat ze ademen, maar dit migreert snel uit je bak). Een lagere KH betekent per definitie NIET een lagere pH, maar het zal wel onrechtstreeks zorgen voor een snellere daling van de pH gezien er minder bufferend vermogen in het water overblijft, en door aanwezige zuren, zal de pH van zachter water sneller dalen dan van harder (leiding)water. Zoek eventueel de chemie van "bufferend vermogen van water" op op internet, indien je meer details wenst,... hierover is veel te vinden.
Een hoog bufferend vermogen (van hard water met hoge KH of GH), is dus in principe het vermogen om je pH stabiel te houden (en hoog), daarom gaat een hoge KH vaak samen met een hoge pH. CO2 (zuur) toevoegen, doe je enkel als je planten wil laten groeien en niet om je pH te verlagen, want CO2 is in principe altijd slecht voor je vissen, vissen hebben O2 nodig en zeker geen CO2. Gedoseerd CO2 toevoegen in een plantenbak is echter niet erg voor vissen, gezien de planten het CO2 direct omzetten naar O2 via fotosynthese als het licht is (dus enkel overdag, daarom zet je 's nachts steeds je CO2 toevoeging af). Easycarbo toevoegen om je pH te regelen doe je ook niet omwille van dezelfde reden, dit doe je ook enkel in een plantenbak als plantenvoeding.
Je hebt inderdaad beter een stabiele hoge pH / KH dan een schommelende lagere pH / KH. Ik heb amazonevissen continue op KH 10 en pH 7,8 al jaren zonder problemen !! Doe dit niet met wildvang vissen die uit lage pH komen, doe dit enkel met vissen die nakweek zijn of gewend op harder water. Als je wil kweken, is het weer een ander verhaal en dien je soms je pH / KH / GH / geleidbaarheid aan te passen (ter info : hoe lager de KH / GH, hoe lager de geleidbaarheid) door bv. steeds een bepaald % hard leidingwater te combineren met een bepaald % zacht osmosewater of regenwater bij elke waterwissel (regel : 50 % osmosewater toevoegen bij leidingwater verlaagt je KH van het uiteindelijk mengsel met 50 %, gezien KH van osmosewater bijna nul is). Ook deze relatie is gemakkelijk verder in detail op te zoeken op internet.
Hou rekening dat je biologische filter een stuk minder efficient werkt bij een pH daling in het zure deel. Op een heel zuur water (bv. bij altums) van bv. pH 5 heeft een biologische filter (bijna) geen rendement meer, en moet je continue zuur water verversen, gezien geen ammonium meer wordt omgezet. Anderzijds is de toxiciteit van ammonium in zuur water veel lager dan eenzelfde hoeveelheid ammonium in basisch water, wat bovengemeld nadeel weer deels compenseert. Een harsfilter is in dat geval wel een bijkomende optie ... maar ik denk dat dit ons voorlopig te ver leidt in dit topic, gezien je sowieso best niet naar heel zuur gaat.