Wat is er nieuw

Hoe ontkoppel je de slangen van het filter?

blablabla

Well-known member
Lid geworden
12 oktober 2009
Beste medefanaten,

Ik heb een eheim filter, maar het is zon gevecht om de slangen los te krijgen van het mondstukje. Ik ben soms een kwartier bezig om die krengen los te krijgen. Ook de spreidstukken krijg ik niet los

Hoe doen jullie dit? Ik heb wel eens verwarmd, maar ben bang dat het dan uittrekt en niet meer vacuum is en dat mn hele kamer dan onderloopt zeg maar 😛

Ik hoop dat jullie ideeen hebben, want ik overweeg steeds vaker om een intern filter aan te schaffen, omdat het me zoveel moeite kost elke keer

blablabla zei:
Beste medefanaten,

Ik heb een eheim filter, maar het is zon gevecht om de slangen los te krijgen van het mondstukje. Ik ben soms een kwartier bezig om die krengen los te krijgen. Ook de spreidstukken krijg ik niet los

Hoe doen jullie dit? Ik heb wel eens verwarmd, maar ben bang dat het dan uittrekt en niet meer vacuum is en dat mn hele kamer dan onderloopt zeg maar 😛

Ik hoop dat jullie ideeen hebben, want ik overweeg steeds vaker om een intern filter aan te schaffen, omdat het me zoveel moeite kost elke keer
Waarom wil je ze los maken ? Ik heb kranen in de aan- en afvoerslangen om het filter los te koppelen !

om welk type eheim gaat het

groet

jaap

Ik gebruik deze kranen, is dan heel simpel 😉

Doe deze link maar eens open 🙂

https://www.google.be/search?q=dubbele+ ... d=0CCwQsAQ

936397luc_0_82_ddddd.jpg

luc zei:
Ik gebruik deze kranen, is dan heel simpel 😉

Doe deze link maar eens open 🙂

https://www.google.be/search?q=dubbele+ ... d=0CCwQsAQ

936397luc_0_82_ddddd.jpg

Ik heb deze ook maar echt goedkoop zijn deze weer niet vind ik.
Daarnaast willen ze wel eens gaan druppen als je de filter met het kraantje wil knijpen. Dat kun je dus beter niet doen.

Ik heb zowel diverse grote als de kleine John, heb dit nooit meegemaakt dat deze lekken, zelfs niet als er geknepen wordt, enkel een klein vingerhoedje water als je ze uit elkaar draait, maar dit is niet de moeite om over te praten.

Inderdaad, dubbelle kranen.14,50

Eheim Dubbele kraan 12/16

luc zei:
Ik heb zowel diverse grote als de kleine John, heb dit nooit meegemaakt dat deze lekken, zelfs niet als er geknepen wordt, enkel een klein vingerhoedje water als je ze uit elkaar draait, maar dit is niet de moeite om over te praten.

Het viel me bij het knijpen op namelijk en heb toen een topic hier geopend. Daaruit bleek dat ik niet de enige ben die hier last van heeft.
Maar ja of ze het allemaal doen weet ik niet. Ik heb wel de originele van Eheim ook.

jessicapilon zei:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1646662#Post1646662

Zie de 2 reacties in het topic. Misschien dat de oplossing van Bertus wel werkt. ik heb ze gewoon helrmaal open gezet na het druppelen.

Het probleem is dat er twee ongunstige ervaringen zijn, maar ook 2 positieve(Bertus en ikzelf)
Ik had op zeker ogenblik bij 3 potfilters(1x 2213 en 1x 2250 en 1x 2260)
de laatste twee zijn de zwaardere uitvoering)dubbel koppelingen staan.
Bij deze drie potfilters had ik 2 x dubbel kranen staan per potfilter.
Daarbij had ik twee eheim opvoerpompen waarop bij elk 1 dubbel kraan stond.

Heb regelmatig deze of die wat genepen, nooit problemen mee gehad.

Misschien ligt het er ook aan of er druk opstaat, bedoel hiermee,
bij mij zijn mijn slangen soms omhoog gebonden zodat de koppelingen niet onder druk komen te staan, dwz deze zullen op dat moment geen druk voelen om te knakken.

Bedankt voor alle reacties!

Het is een Eheim 2224. Het probleem is niet het ontkoppelen van de slangen zelf, maar het losmaken van de slangen van de ontkoppeling. Om het schoon te maken zeg maar 😉

Wat gaat er zo moeilijk dan? Het is toch gewoon: dat plastic dingetje losdraaien en slang eraf trekken? Slang er weer op, lastic dingetje aandraaien, klaar.. ?

Dan pak je de slang pilaar, andere hand de slang.
Maak nu en draaiende bebeging met de slang, en gelijk zachtjes trekken, net als een autoband afwippen.
Schuift hij over de scherpe rand.

SaskiaP zei:
Wat gaat er zo moeilijk dan? Het is toch gewoon: dat plastic dingetje losdraaien en slang eraf trekken? Slang er weer op, lastic dingetje aandraaien, klaar.. ?

Op deze manier heb je meer kans dat de slang kan losschieten of er lekkage kan, onstaan, dit dmv dat na enkele keren de slang niet meer goed aansluit als je hem erop zet, of omdat je door wat dan ook de slang niet echt goed erop zet.
Ik wil het niet meemaken dat ik s'morgens op sta en tot de constatering komt dat al het water op de vloer ligt en de vissen liggen te spartelen.

Beter is dan om er kraantjes tussen zetten, heb je die miserie niet.

Kraantjes is ideaal ja.. Je hebt ook goedkopere varianten dan die van Eheim maar die vertrouw ik niet..
En als ik toch een keer slang los moet halen dan draai ik die er voorzichtig af met een tangetje voor de grip.
Als ie er dan weer op moet snij ik er eerst een stuk af zodat je weer verse slang hebt.

Die van Eheim vind ik ook prima en makkelijk werken hoor.
Alleen zoals ik al zei is afknijpen niet verstandig want dan kun je druppelvorming krijgen.
Daar waren meer leden mee bekend dus.
Maar afkoppelen is heel eenvoudig.

luc zei:
SaskiaP zei:

Op deze manier heb je meer kans dat de slang kan losschieten of er lekkage kan, onstaan, dit dmv dat na enkele keren de slang niet meer goed aansluit als je hem erop zet, of omdat je door wat dan ook de slang niet echt goed erop zet.
Ik wil het niet meemaken dat ik s'morgens op sta en tot de constatering komt dat al het water op de vloer ligt en de vissen liggen te spartelen.

Ik heb ook kraantjes, maar naar wat ik begreep ging het echt om de vraag hoe je de hele slang kunt losmaken. Natuurlijk hoeft dit maar zeer weinig te gebeuren..

Ja alleen als de slangen echt vies zijn gaan ze er hier af maar verder nooit natuurlijk.

SaskiaP zei:
luc zei:
SaskiaP zei:

Ik heb ook kraantjes, maar naar wat ik begreep ging het echt om de vraag hoe je de hele slang kunt losmaken. Natuurlijk hoeft dit maar zeer weinig te gebeuren..

De slang los maken aan de filter(mondstukje) zo lees ik dat 😉
Als je geen kraantjes tussen zet bij bv. een eheim 2213 dan ben je wel verplicht de slang telkens je de filter wil kuisen eraf te halen(of je moet filter en slangen tegelijkertijd naar bv. de badkamer brengen)
En dat kan je volgens mij beter proberen te vermijden.

blablabla zei:

Het is een Eheim 2224. Het probleem is niet het ontkoppelen van de slangen zelf, maar het losmaken van de slangen van de ontkoppeling. Om het schoon te maken zeg maar 😉

Die maak ik nooit los.

Neem daar een gordijnveer voor. Met haakje, pluk watten in haakje,dicht knijpen, steek je hem zo van de slangpilaar naar de slang.
Zet ik de pomp even opzij, dan bakje eronder, en veer terug trekken, valt de blubber in het bakje,,dan even door laten stromen, dat hij schoon is.
kraantje dicht,pomp terug en aansluiten.
5 minuten werk.

blablabla zei:

Oeps, hier helemaal overgelezen :sorry: 🙂

luc zei:
blablabla zei:

Oeps, hier helemaal overgelezen :sorry: 🙂

Nou je bent dus niet de enige Luc 😉.
Tja dat gaat soms wat zwaar en vervelend moet ik bekennen.
Ik draai die moer dus zo dat de slang eraf kan en door wat te wrikken en te trekken krijg je hem dan wel los hoor.
Maar bij de Eheim vind ik dat vrij goed gaan. De aansluiting op bv de spraybar vind ik veel lastiger om eraf te krijgen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan