Wat is er nieuw

Hoe ontstaat een Kh 0.5 in het aquarium

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Melle001
  • Startdatum Startdatum
M

Melle001

Guest
In mijn 150m bak heb ik een KH van 0,5. Dit is naar mijn idee extreem laag. Ik heb in mijn grotere aquaria altijd al last gehad van een lage Kh. Nu woon in op de veluwe met zacht water, dat werkt ook mee.
In mijn garnalen bakje heb ik een Kh van 3.
Gh ook geprobeerd te meten, maar ik denk dat mijn testvloeistof niet goed meer is. Na 20 druppels verkleurde het water nog niet naar de gewenste kleur. Dat lijkt me heel erg onlogisch aangezien die vroeger nooit zo hoog lag. Deze week haal ik een nieuwe druppeltest voor de Gh.

Hoe kan het komen dat de Kh zo extreem laag is in mijn grote aquarium?
Op dit moment word er geen Co2 toegevoegd. Alleen planten voeding, macro en sporen elementen.
1 a 2 wekelijkse waterwissel van 20-25%
redelijk wat planten en wat posthoornslakken.
En helaas last van baardalg.
 
KH wordt verbruikt door slakken (denk dat dit wel verwaarloosbaar is). Maar de KH wordt ook verbruikt door het bufferen van zuren. (Misschien heb je zelfs een pH verlagende bodem? Of turf in het filter?)

Dus langzaam zal de KH iets omlaag gaan. Een KH van 3 is niet hoog om mee te starten (als dit uit de kraan komt?), dus dan is de buffer snel 'op'. Met water verversen gaat er weer wat bij, maar eens in de twee weken 20/25% haalt het totaal natuurlijk niet weer naar 3.
 
Als je geen Kh toevoegt met je leidingwater zal er ook geen in je aquarium zitten.
Dit beetje wordt dan ook gebuikt door alles wat groeit in je bak.
Als je daarbij nog een een goeie verdamping hebt, die je aanvult met leidingwater kan je opeens wel een situatie hebben waarbij je Gh door het plafond gaat.
 
0,5 is wel laag ja. Dan moet er structureel iets zijn wat het omlaag brengt. Draait de bak al lang? En wat komt er eigenlijk bij je uit de kraan? Hier aan de andere kant van de Veluwe is het ook niet heel veel; ik meet 4,2 in het kraanwater. In de bakken is het 3-nogwat.
 
KH wordt verbruikt door slakken (denk dat dit wel verwaarloosbaar is). Maar de KH wordt ook verbruikt door het bufferen van zuren. (Misschien heb je zelfs een pH verlagende bodem? Of turf in het filter?)
Ik het filterzand op de bodem liggen en filter niet over turf oid.
Kraanwater heeft een Kh van 4

Ik denk ook gelijk aan de bodem.
Ik heb filterzand op de bodem liggen, dat zou normaal geen Kh behoren te verlagen toch?
 
Als je daarbij nog een een goeie verdamping hebt, die je aanvult met leidingwater kan je opeens wel een situatie hebben waarbij je Gh door het plafond gaat.
Ik heb geen open aquarium, dat scheelt voor de verdamping wel een hoop.
Wel vul ik mijn aquarium altijd met leidingwater, de laatste keer dat ik GH gemeten heb, was de Gh 7 met een Kh van 1,5.
Ik wil best nog eens doorgaan met duppelen van Gh, maar omdat de Gh nooit zo hoog is geweest, vond ik het wel heel raar dat hij over de 20 heen ging. In beide aquaria trouwens. Ook in degene die een Kh van 3 heeft.
 
Draait de bak al lang? En wat komt er eigenlijk bij je uit de kraan? Hier aan de andere kant van de Veluwe is het ook niet heel veel; ik meet 4,2 in het kraanwater. In de bakken is het 3-nogwat.
Mijn bak staat hier nu ruim 2 jaar. (2 jaar geleden verhuisd en daarbij nagenoeg opnieuw gevuld met kraanwater.)
Uit de kraan komt Kh4

Waarmee zou jij de Kh omhoog brengen?
 
Mijn bak staat hier nu ruim 2 jaar. (2 jaar geleden verhuisd en daarbij nagenoeg opnieuw gevuld met kraanwater.)
Uit de kraan komt Kh4

Waarmee zou jij de Kh omhoog brengen?
I see. 🙂
Als meer water verversen niet helpt, kun je overwegen zoiets als dit te gebruiken: https://www.aquaristikshop.com/aquaristic/Aqua-Medic-Coral-Sand-2-5-mm/365235/

Leg het ergens in je filter (in een zakje) of op een stromingsrijke plek. Het zal in de loop der tijd oplossen in je water en (o.a.) je KH verhogen. Af en toe moet je het aanvullen of vervangen.

Persoonlijk ben ik niet zo van de toevoegingen/bijsturingen. Als het met wat meer waterwissels op te lossen is, is dat net zo makkelijk.
 
In januari heb 2x per week een waterwissel van 40% gedaan (dus 4 x 40% in 2 weken tijd), omdat zoonlief was uitgeschoten met de nitraat toevoegen (nitraat >100).
Kh zat toen op 1, maar ik heb niet verdund om te zien of het lager was of niet.
N03 is inmiddels terug naar 15, maar Kh blijft op 0.5 staan.
Die grote water verversingen hebben de Kh niet omhoog gebracht.

Ik ben zelf ook geen voorstander om dingen toe te gaan voegen, maar ik wil eigenlijk mijn C02 wel weer op mijn aquarium zetten voor mijn planten. Dat is met deze lage Kh toch wel riskant.
 
Duidelijk. 🙂 Dan zou ik zeker kijken naar de optie koraalgrind of andere vormen van "crushed coral". Ben benieuwd welke effecten je meet als je zoiets (of een kh-verhogend middel uit een flesje) gaat gebruiken. Houd ons op de hoogte..? 🙃
 
Ik ga vandaag of vrijdag toch naar mijn LFS om mijn nieuwe lamp op te halen.
Ik zal hun ook om hun mening vragen wat zij een goed middel vinden om de Kh te verhogen. Ik wil ook wat water meenemen om te laten testen bij hun op Kh eb Gh. Kijken of zij dezelfde waarden eruit halen.
 
Als je KH echt 0,5 is terwijl je wekelijks ververst met water wat een KH heeft van 4 gaat er denk ik iets niet goed.

KH verhogen zou je vrij makkelijk kunnen doen met natrium bicarbonaat (baking soda) of met kalium bicarbonaat.
Beide zijn eenvoudig uit te rekenen op rotala butterfly
 
Ik heb geen open aquarium, dat scheelt voor de verdamping wel een hoop.
Wel vul ik mijn aquarium altijd met leidingwater, de laatste keer dat ik GH gemeten heb, was de Gh 7 met een Kh van 1,5.
Ik wil best nog eens doorgaan met duppelen van Gh, maar omdat de Gh nooit zo hoog is geweest, vond ik het wel heel raar dat hij over de 20 heen ging. In beide aquaria trouwens. Ook in degene die een Kh van 3 heeft.
Als de GH test niet meer klopt, is de KH test dan nog wel goed? Deze gaat na openen vrij snel 'over datum' heb ik gehoord. Zou ongeveer 6 maanden na openen goed moeten blijven.
 
Bij de LFS (ocean and lake) geweest. Ze testen een nagenoeg niet meetbare Kh en een veel te lage Gh.
Advies Kh+ toevoegen. Even op de fles gekeken. de hele fles verhoogd 750 liter met 1 dh. Euh ik heb 500 liter staan, dat gaat niet opschieten dus.
Voor het gemak hebben ze aangeraden om toch teststrips te gebruiken om het sneller te doen. Kraan water testen en aqua testen en daarna doseren.

Zojuist 30% ververst, Kh is na verversen 1.75 ( 7 druppels op 4x verdund) zonder toevoegen van Kh+
Simpel rekensom, rekent ook uit dat dit klopt.
aquarium was 0.5 Kh 30% ververst met een Kh van 4. verschil is 3.5 KH
1/3 van 3.5 is 1.05 -> 1.05 + 0.5 = 1.55. Met enige meetonnauwkeurigheid klopt dit.

Ik ga nu dagelijks meten wat de Kh gaat doen. Of deze in de loop van de week toch zo veel omlaag gaat.
Zoja, dan ben ik heel benieuwd wat daarvan de oorzaak kan zijn. Alleen de planten? zouden die zoveel gebruiken?

Is anders een optie om deze week 3x een waterwissel van 30% te doen al is het alleen maar om te kijken wat de KH gaat doen bij zulke extreme waterwissels. (kan dat eigenlijk kwaad voor de vissen?)

KH verhogen zou je vrij makkelijk kunnen doen met natrium bicarbonaat (baking soda) of met kalium bicarbonaat.
Beide zijn eenvoudig uit te rekenen op rotala butterfly
Ik heb baking soda in de kast staan voor andere doeleinden. Is dat gewoon veilig te gebruiken?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Om je doel te bereiken van 3ppm dKH moet je 45 grams (equivalent to 3 tbsp + 0 tsp + 1/2 tsp + 1/4 tsp + 1/8 tsp + 1/32 tsp + 1/64 tsp ) NaHCO3 toevoegen aan jouw 500L aquarium.
NAHCO3 is toch baking soda?
 
"Indien ook de KH-waarde (zuurbindend vermogen) van het vijverwater te laag is kan deze worden opgevoerd met Velda KH Plus."
Dat zeker een stuk voordeliger in gebruik. Rare is dat het spul kh plus heet, maar de gh verhoogd. Dat staat letterlijk in de tekst 🙄

Hoezo misleidend!
 
Om je doel te bereiken van 3ppm dKH moet je 45 grams (equivalent to 3 tbsp + 0 tsp + 1/2 tsp + 1/4 tsp + 1/8 tsp + 1/32 tsp + 1/64 tsp ) NaHCO3 toevoegen aan jouw 500L aquarium.
NAHCO3 is toch baking soda?
Correct.
Goedkoopste oplossing om je KH omhoog te krijgen.
Alleen opletten dat je natrium niet te ver op loopt.
Maar wat te ver is word nergens echt genoemd, meningen zijn vaak wel dat je het onder de 100ppm moet houden omdat je anders je planten “vergiftigd”
 
Is anders een optie om deze week 3x een waterwissel van 30% te doen al is het alleen maar om te kijken wat de KH gaat doen bij zulke extreme waterwissels. (kan dat eigenlijk kwaad voor de vissen?)
Kan geen kwaad. Je kunt ook in één keer 50% doen, en kijken hoe de KH het in de loop van een week doet? Dat zou al meer duidelijk moeten maken.
Anders ben je 3 keer bezig en steeds gedeeltelijk "vers" water van de vorige verversing eruit aan het kieperen. Is wel her te berekenen, maar de uitslagen van de KH zullen bij die kleinere tussentijdse veranderingen een grotere overlap van meetonzekerheid hebben.
 
In mijn 150m bak heb ik een KH van 0,5. Dit is naar mijn idee extreem laag. Ik heb in mijn grotere aquaria altijd al last gehad van een lage Kh. Nu woon in op de veluwe met zacht water, dat werkt ook mee.
In mijn garnalen bakje heb ik een Kh van 3.
Gh ook geprobeerd te meten, maar ik denk dat mijn testvloeistof niet goed meer is. Na 20 druppels verkleurde het water nog niet naar de gewenste kleur. Dat lijkt me heel erg onlogisch aangezien die vroeger nooit zo hoog lag. Deze week haal ik een nieuwe druppeltest voor de Gh.

Hoe kan het komen dat de Kh zo extreem laag is in mijn grote aquarium?
Op dit moment word er geen Co2 toegevoegd. Alleen planten voeding, macro en sporen elementen.
1 a 2 wekelijkse waterwissel van 20-25%
redelijk wat planten en wat posthoornslakken.
En helaas last van baardalg.
Dit zou kunnen liggen aan de voedingsbodem. Zo heb ik bij mijn 30l exact hetzelfde probleem gehad. De aquascape (korrel) voedingsbodem nam alle kh op uit het water. Al gooide ik een heel flesje 250ml kh+ erin, aan het einde van de week was het water altijd weer tussen de 0-2 kh.
 
Ik heb nooit een voedingsbodem gehad in dat aquarium, alleen puur filterzand. Daaraan kan het niet liggen helaas.

De volgende verversing zal ik dit weekend doen en dan 50% verversen. Ik zal jullie op de hoogte houden.
Helaas in de korte tijd die ik bij de LFS had, vergeten om een nieuwe gh test mee te nemen.
 
Dit zou kunnen liggen aan de voedingsbodem. Zo heb ik bij mijn 30l exact hetzelfde probleem gehad. De aquascape (korrel) voedingsbodem nam alle kh op uit het water. Al gooide ik een heel flesje 250ml kh+ erin, aan het einde van de week was het water altijd weer tussen de 0-2 kh.
Wat jij voedingsbodem noemt is gebakken klei, een soil. Geen voedingsbodem dus.
Het is de taak van die soil om je Kh op 0 te houden, samen met de Ph op een gemiddelde 6,3.
Door daar telkens nieuwe Kh aan toe te voegen put je de soil snel uit, met onstabiee ph tot gevolg.
Soils dienen dan ook altijd gebruikt te worden met osmose water (of variant) en minerale toevoegingen zonder Kh.
 
Kh vanmorgen weer gemeten en deze is gedaald naar 1.5.
0.25 punt per 1,5 dag gaat best hard.
 
Wat jij voedingsbodem noemt is gebakken klei, een soil. Geen voedingsbodem dus.
Het is de taak van die soil om je Kh op 0 te houden, samen met de Ph op een gemiddelde 6,3.
Door daar telkens nieuwe Kh aan toe te voegen put je de soil snel uit, met onstabiee ph tot gevolg.
Soils dienen dan ook altijd gebruikt te worden met osmose water (of variant) en minerale toevoegingen zonder Kh.
Weer wat nieuws geleerd, dankjewel!
 
Wat jij voedingsbodem noemt is gebakken klei, een soil. Geen voedingsbodem dus.
Het is de taak van die soil om je Kh op 0 te houden, samen met de Ph op een gemiddelde 6,3.
Door daar telkens nieuwe Kh aan toe te voegen put je de soil snel uit, met onstabiee ph tot gevolg.
Soils dienen dan ook altijd gebruikt te worden met osmose water (of variant) en minerale toevoegingen zonder Kh.
Bedankt voor de heldere uitleg! :petjeaf:

Weer wat nieuws geleerd, dankjewel!
Ik ook, dit wist ik allemaal ook nog niet. Wat leren we toch een hoop hier op het forum!
 
Ik heb tot nu toe het volgende gedaan:
14-4-21 30 % waterwissel KH na de wissel 1.75
16-4-21 KH 1.5
19-4-21 KH 1.5
21-4-21 50% ververst KH 2.25
21-4-21 KH plus van dennerle toegevoegd, 100 ml wat de ph met 0.6 zou moeten verhogen
22-4-21 KH 2.5

Ik moet hierbij vermelden dat 2.25 met een 4x verdunning is getest en de 2.5 met een 2x verdunning. Potje met KH test vloeistof is bijna leeg kwam ik achter.
Dat spul wat ik toegevoegd heb, heeft wel iets gewerkt, maar niet wat ze hebben voorspeld. Ik vond het gisteren in mijn kast met opruimen, daarom dat eerst maar gebruikt ipv baking soda.
De verwachting was dat de KH nu 2.85 zou zijn, Andere kant, dat is nog steeds 5 druppels op 10 ml water. Dat zou dus kunnen.

Vanavond wil ik 120 ml toevoegen, als dat er nog in zit. en dan nogmaals meten. Ik zal dan wel met een verdunning van 4x meten. Heel benieuwd of de KH dan naar 3.5 gaat.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan