Wat is er nieuw

Hoe ophangen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rakjetakje
  • Startdatum Startdatum
R

Rakjetakje

Guest
Hoi!

Ik heb gisteren mijne eerste aquarium gekocht en ben deze nu zo goed en zo kwaad als gaat aan het indraaien zoals dat schijnt te heten.
Ik heb mijn grind, mijn plantjes en mijn stukje hout er al in en het licht stond vanmiddag ook aan. Nu is mijn vraag, hoe moet ik mijn filter ophangen? Ik heb een interne filter. Zo'n bakje met groene spons erin en korreltjes met een uitsteeksel eraan waar het water uit kleine gaatjes weer eruit komt. Moet dit staafje zo ver boven het water hangen dat er belletjes in het water komen of is dit niet noodzakelijk?
Ook heb ik er een warmte-elementje bij gekregen. Moet deze in de buurt hangen van de filter of niet? Met de gedachte dat de warmte die dit staafvormige apparaatje afgeeft makkelijker door de kom gaat ipv dat het op 1 plek blijft hangen en het aan die kant van het aquarium warm is en in een hoek aan de andere kant koud.

Excuses alvast als mijn tweede vraag niet in dit onderwerp thuis horen, maar ik wist niet waar ik het anders moest vragen.

Groetjes

De uitstroombuis kan je het beste net iets onder het wateroppervlak houden,zodat het oppervlak net een beetje in beweging is.

Als het goed is staat er rondstroming in je bak en op die manier zal het water langs het element gaan en zo heel de bak verwarmen dus kan bv aan de andere kant van de bak idd.
Denk alleen dat het voorlopig niet nodig is om te gebruiken ivm de omgevingstemperatuur en het water in de bak al warm genoeg is.

Ik heb het warmte element inderdaad nog niet ge�nstalleerd. De vorige eigenaar van die aquarium zei dat het water verdampte van de lamp, dus de lamp zelf zal nu ook voor voldoende warmte zorgen voor de planten.
De medewerker in de winkel waar ik de plantjes gekocht heb vertelde mij echter dat het wel raadzaam is om straks met de visjes erin het warmte element wel aan te zetten, om schommelingen te voorkomen. Is dat waar? De temperatuur zou ingesteld moeten staan op 22/23 graden.

Het is wel een feit dat je anders met de winter wellicht in de nacht een te koude bak krijgt. Hangt ook van je visbestand af wat de temp moet zijn.

Als lees wat jij vraagt, kan ik maar een ding aanraden.
Verdiep u in het opstarten van een aquarium.
Door de vraag over je verwarming, krijg ik echt het gevoel dat je echt niet weet wat je aan het doen bent.

Tip
Zet u achter de pc
Typ google.nl in
Zoek naar hoe een aquarium opstarten?

Lees een lees leer en leer.
Je gaat er veel plezier van hebben, je dieren gaan er veel plezier aan hebben, en je geldbeugel gaat er plezier aan hebben. Omdat je bv. Niet volgende week terug naar de winkel moet om andere vissen te kopen omdat ze " ineens zijn gestorven " og je voor een middeltje moet gaan tegen die algen die heel je bak overwoekeren.
De enigste die niet zo blij gaat zijn is de aquariumwinkel, hij verdient niet veel aan je omdat je nu weet wat mag doen en wat niet.

Veel plezier bij het opstarten van je bak, en hethouden van vissen

Jb Malawi

Ik heb het filtertje ook net 1 cm onder het oppervlak en dan zonder de buis met die gaatjes.
Maar die kun je prima wel gebruiken hoor.

Verder is het advies van Malawi wel zinnig denk ik want als beginner moet je nog een boel leren en dat zal je vast een hoop ellende besparen.

Vragen doe je pas als het antwoord niet kan vinden, er is al heel veel geschreven.
Dus de eerste drie weken mag ik je niet horen, want dan ben je nog aan het lezen.
:book: :book: :book: :help: :stop: :koffie: :book: :book: :book:

:smitten: en niet. :S. Of. 😳

:c
Jb Malawi

Rakjetakje zei:
De medewerker in de winkel waar ik de plantjes gekocht heb vertelde mij echter dat het wel raadzaam is om straks met de visjes erin het warmte element wel aan te zetten, om schommelingen te voorkomen. Is dat waar? De temperatuur zou ingesteld moeten staan op 22/23 graden.
Hangt af van de soort visjes die er in komen.. voor veel soorten is een te constante temp ook weer niet goed, voor andere soorten is het misschien weer wel gewenst.

Het klopt wat Malawi zegt, ik moet nog erg veel leren aangezien dit mijn eerste aquarium is en mijn moeder vroeger gupjes hield in een onverwarmde bak met alleen een filtertje. Dat wil ik graag ietsje beter doen, bandaat de aanschaf van een klein aquarium die toch te klein blijkt te zijn voor guppies. Oeps...

Het aquarium wat ik nu heb (30 liter) ben ik toch aan het indraaien en heb ik volledig opgestart aan de hand van het artikel op dit forum over aquarium opstarten. Ik kon daar echter niets vinden over een plaats van de warmte thermostaat en ik dacht dat mijn gedachtegang over water dat plaatselijk kouder is wel logisch.

Het is in ieder geval fijn dat er zulke lieve mensen op dit forum zijn die graag hun mening en/ of advies willen geven. Super leerzaam!

En Malawi, ik ben dit hele forum aan het doorspitten, dus over 3 weken weet ik alles!

Rustig aan, geen enkele aquariumhouder weet alles.. al zijn er zat die dat denken 😉
Je hier aanmelden, vragen stellen.. is heel wat meer als veruit de meesten doen, goed bezig dus :thumbs:

Een aquarium van 30 liter is op zich misschien niet zo geschikt voor vissen, heb je al eens gedacht aan een populatie mooie siergarnaaltjes? Een speciaalbakje dus?
Heb je meteen een levendige en kleurrijke bak, en ook een beetje uitdaging.. garnaaltjes zijn de makkelijkste niet maar je hebt vele soorten die ook voor een beginner heel goed te doen zijn.

Was maar een geintje mark! Je bent nooit uitgeleerd denk ik, dus alles weten is praktisch onmogelijk.

Ik had al een eerder topic geopend over het aanschaffen van guppies, en daar werd mij (misschien ook wel door jou Mark) hetzelfde geadviseerd. Dus ben weer een beetje aan het googelen geslagen.

Beste leden,
Gelet op het verloop van het topic hebben wij deze opgeschoond zoals jullie kunnen zien.
Graag vanaf nu dus on topic blijven.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan