neem een specie kuip of een ander kunstof box.
hevel hier water in over uit je aqarium
zet je filter hier op over en laat hem draaien het liefst met andere slangen dah kan je hem snel overzetten
vang je vissen en zet die er bij.
planten en overige water in een ander kuip zetten.
oude bak weghalen
nieuwe plaatsen
bodem er in (goed uitspoelen)
slangen plaatsen voor de pomp
wat water er in planten er in voorzichtige meer water er in (je oude water)
aanvullen met vers water (let op de temperatuur)
pomp over (dit moet je redelijk snel doen hij moet zo kort mogelijk stilstaan)
vissen vagen en overzetten.
zo heb ik het een aantal keren gedaan niet ideaal maar maar bij mij heeft eigenlijk alles het steeds overleeft.
Waarom met andere slangen? Maakt geen biet uit.
Vissen en planten mogen best samen in 1 bak.
Bodem uitspoelen of niet is zéér sterk afhankelijk van de bodem die je gaat gebruiken.
Oude water zou ik juist niet gebruiken; kunnen wel afvalstoffen en opgehoopte voedingsstoffen in zitten; maar geen bacteriën waar je iets aan hebt dus zinvol is het niet.
'zo kort mogelijk stilstaan' klinkt alsof er haast bij is; je pomp overleeft best wel even hoor, is geen spoedklus. Bij mijn verhuizing overleefde die ook gewoon.
Als je de oude bodem wilt/kunt gebruiken is dat denk ik / waarschijnlijk ook van meerwaarde voor de stabiliteit.
Toen ik vorig jaar van bak verhuisde heb ik de bodem in lagen uit de oude bak geschept en zoveel mogelijk die lagen in dezelfde volgorde geplaatst in de nieuwe bak. Dus aparte emmers voor met name de toplaag (meeste bacteriën) en die als laatste toegevoegd.
Uiteindelijk geen idee gehad hoeveel het heeft uitgemaakt, maar het leek me beter dan alles door elkaar flikkeren.
Oude bodem gebruiken kan zeker voordelen hebben, daar zitten wél bacteriën in waar je wat aan hebt. Let wel op een eventuele ammoniakpiek. Volgorde maakt overigens niet uit voor je bacteriecultuur, is alleen van belang als je bijvoorbeeld een laag zand op soil wil.
Risico is wel dat als er bijvoorbeeld cyanobacteriën in de bodem zitten, je deze meeverhuist naar je nieuwe bak.
Ingedraaid filter is in principe afdoende, ingedraaide bodem kan helpen. Ik ben laatst van 30 naar 60 overgegaan met hetzelfde filter en nieuwe bodem, geen issues gehad. Filter zelf ging na een week helaas kaduuk dus die vervangen, maar filtermedia overgezet - Filter heeft dus zo'n 1,5 á 2 uur stilgestaan in de tijd dat ik een nieuw filter ben gaan kopen.