Wat is er nieuw

Hoe pak ik een 180L aan?

larientje

Member
Lid geworden
17 juli 2024
Berichten
12
Leeftijd
37
Rare dag vandaag...

Begon helemaal niet leuk.

Een uurtje geleden volledig in verrassingmodus want mijn vriend stond ineens voor de deur met een Eheim aquarium dat hij vond via 2e hands!
Iets waar ik al een tijdje van droom, maar hij zag dat niet zitten want ik heb al 1tje (60L) en hij is niet echt een visfanaat. Alleen als het op een bord ligt met een krokant randje errond.

En nu in soort paniekmodus want: aqua is 180Liter ! Dat is niet 2x maar gewoon 3x zo groot als mijn huidige. Dat is echt HUGE.
Mijn Ass is al niet zo heel goed met veranderingen en op een groter aqua met paar liters meer was ik 'mentaal' voorbereid maar niet 3x.

  • Kan mijn huidige visbestand mee? Een paar mannelijke guppen, vuurgarnalen en cory's (dat ik zoieso wil uitbreiden) en dat eventueel later uitbreiden? Of mag ik ook een ander visje kiezen op termijn?
    OhmG, ik weet zelfs niet wat voor vis ik zou willen houden ! (behalve mijn Cory's en garnalen) Is niet dat ik groter wilde voor een specifieke vis, eerder voor mijn huidige meer plaats te geven en stabiliteit in de bak
  • Mag ik hem in de veranda zetten? Komt geen rechtstreekse zon in maar je hebt wel t natuurlijke licht rondom.
  • Ik heb geen idee hoe lang de ledlamp er al in zit. Moet ik hem vervangen of kan ik dit uitstellen? (Volgens het meubel is het een eheim vivaline 180)
  • Hoe start ik zoiets op? Ik heb nu e buitenfilter Jbl e402 draaien in de 60L. Met biologisch filtermateriaal (Siporax, Eheim substrat pro, Seachum matrix)
    En ik heb nog wel het oude filter van de 60L waar ik ook wat biologisch in kwijt kan (Eheim aquaball met 1 uitbreiding) ...
  • Kan ik met 1 van de 2 al een opstart maken? Zo ja, welke?
  • Zet ik al een deel of gewoon alles van mijn planten en stenen over of hier ook 4weken afwachten?
  • Is mijn JBL e402 voorlopig voldoende op de 180? Ik heb niet echt budget om een heel dure nieuwe buitenfilter te kopen (heb zelfs geen idee wat op een 180L past)

Alle advies is op dit moment welkom.

PS: kan nog mijn 1e post niet zo lang geleden herinneren toen ik mijn bodem ging vervangen voor mijn cory's en dode vissen volgende dag vond 😱 Of dat ik net was aan het zoeken naar een buitenfilter voor mijn 60je waar ik jullie om adveis vroeg .... En nu zit ik hier weer xD Life is crazy, gelukkig ik ook een beetje :))
PPS: foto is mijn bakje nu
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2024-09-30 at 16.37.57.jpeg
    WhatsApp Image 2024-09-30 at 16.37.57.jpeg
    471.2 KB · Weergaven: 15
Heeft het haast? Zo nee, dan zet je die grote bak even weg (als die mogelijkheid er is). Wil je de kleine bak wel houden of is het de bedoeling dat die weggaat?
 
En ga rustig en op je gemak informatie verzamelen....
 
Haast niet echt (alleen voor plaats terug te hebben mss) 😉
Het is wel de bedoeling om de 60L weg te doen
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan