Wat is er nieuw

Hoe planten het beste snoeien?

Cindy77

Well-known member
Lid geworden
19 augustus 2024
Berichten
205
Leeftijd
47
De planten in mijn 50 bak groeien goed, met profito fertilizer en easy carbo. Ik heb wel wat bruine algen maar dat is bij de opstart heel normaal.
Ik wil wel graag wat advies over hoe je de planten die ik heb nu het beste kan snoeien? Is het bij de meesten gewoon de top eraf knippen? Of kan je ook de onderkant eraf halen? Aan de onderkant zitten natuurlijk meestal de wortels, maar soms word de onderkant van een plant vrij kaal en behoud je liever de bovenkant. Of kun je bijv ook een top eraf knippen en die weer terug planten in de bodem zodat er een nieuwe plant uitgroeit? Graag adviezen. Hierbij wat foto's.
 

Bijlagen

  • 20240901_220301.jpg
    20240901_220301.jpg
    4.1 MB · Weergaven: 31
  • 20240901_220307.jpg
    20240901_220307.jpg
    2.1 MB · Weergaven: 27
  • 20240901_220310.jpg
    20240901_220310.jpg
    2.1 MB · Weergaven: 27
  • 20240901_220314.jpg
    20240901_220314.jpg
    2.4 MB · Weergaven: 29
Top terugplanten kan bij heel veel planten en is heel vaak de beste methode om ze mooi te houden. Planten met een rozet (vallisneria/ cryptocryne bijv) haal je lelijke bladeren aan de onderkant weg.

Even een vraagje:waarom easycarbo?
 
Top terugplanten kan bij heel veel planten en is heel vaak de beste methode om ze mooi te houden. Planten met een rozet (vallisneria/ cryptocryne bijv) haal je lelijke bladeren aan de onderkant weg.

Even een vraagje:waarom easycarbo?
Oké, dus de top terug planten gaat meestal wel goed.. en groeit dan bij de plant waar je de top vanaf hebt gehaald, weer een nieuwe top terug? Ik heb in het verleden wel eens gehad dat ik dan ergens een top vanaf geknipt had, en dat daarna de originele plant dood ging..

Easycarbo als vloeibare CO2 en tegen algengroei. Werkt fantastisch moet ik zeggen.
 
Normaal gesproken gaat de ouderplant niet dood, maar uitzonderingen moeten er zijn. Vaak wordt de ouderplant weggehaald, omdat die niet zo mooi is als de jonge toppen, maar als je nog niet genoeg planten hebt, kun je ze nog goed gebruiken. In dat geval snoei je de ouderplant terug tot 3 a 4 knopen (vertakkingspunten zeg maar) weg en dan loopt ie dar weer uit.

Easycarbo is een bestrijdingsmiddel en behoorlijk giftig (hoewel daar de meningen over verschillen. Maar die verschillen ook over de giftigheid van roken.....). Als je het redt met de juiste balans van voeding, licht en de aanwezig CO2 zou ik het weglaten, maar dat is dus mijn mening.
 
Niet alle planten kunnen goed tegen carbo hoor.
 
Niet alle planten kunnen goed tegen carbo hoor.
Ook dat niet, en dat geldt ook voor de dieren in de bak.

Maar af en toe vind ik dat ik niet te hard mag strijden tegen easycarbo....Ik mag van mezelf niet mijn mening te hard opdringen aan anderen.
 
Maar af en toe vind ik dat ik niet te hard mag strijden tegen easycarbo....Ik mag van mezelf niet mijn mening te hard opdringen aan anderen.
Nou ja een mening mag je best geven hoor en ja je hebt voor en tegenstanders ervan. Zover ik lees en heb ervaren kan de aanbevolen dosering geen kwaad.
 
Ook dat niet, en dat geldt ook voor de dieren in de bak.

Maar af en toe vind ik dat ik niet te hard mag strijden tegen easycarbo....Ik mag van mezelf niet mijn mening te hard opdringen aan anderen.
Voordat het te bespottelijk wordt dan hangen we toch al op.
Net zegt er iemand, 10 tetras in een kom😂🤣😃
Die is blijkbaar ook niet zozeer vd meezoekers die het per cm en nog meer plaatjes opzoeken.
Ze willen tussen 2 scholen manen heen en weer zwemmen dan heb je het waarschijnlijk precies goed plusminus net genoeg over voor je
 
Laatst bewerkt:
Normaal gesproken gaat de ouderplant niet dood, maar uitzonderingen moeten er zijn. Vaak wordt de ouderplant weggehaald, omdat die niet zo mooi is als de jonge toppen, maar als je nog niet genoeg planten hebt, kun je ze nog goed gebruiken. In dat geval snoei je de ouderplant terug tot 3 a 4 knopen (vertakkingspunten zeg maar) weg en dan loopt ie dar weer uit.

Easycarbo is een bestrijdingsmiddel en behoorlijk giftig (hoewel daar de meningen over verschillen. Maar die verschillen ook over de giftigheid van roken.....). Als je het redt met de juiste balans van voeding, licht en de aanwezig CO2 zou ik het weglaten, maar dat is dus mijn mening.
Oké, dank je voor de tips met het snoeien. Ik ga dan voorlopig nog even de ouderplanten bewaren, tot alle jonge toppen goed gegroeid zijn.

Wat betreft de easycarbo
Normaal gesproken gaat de ouderplant niet dood, maar uitzonderingen moeten er zijn. Vaak wordt de ouderplant weggehaald, omdat die niet zo mooi is als de jonge toppen, maar als je nog niet genoeg planten hebt, kun je ze nog goed gebruiken. In dat geval snoei je de ouderplant terug tot 3 a 4 knopen (vertakkingspunten zeg maar) weg en dan loopt ie dar weer uit.

Easycarbo is een bestrijdingsmiddel en behoorlijk giftig (hoewel daar de meningen over verschillen. Maar die verschillen ook over de giftigheid van roken.....). Als je het redt met de juiste balans van voeding, licht en de aanwezig CO2 zou ik het weglaten, maar dat is dus mijn mening.
Oké, dank je wel voor het advies mbt de planten snoeien. Ik laat dan voorlopig de ouderplanten nog even staan ook, als ik ga snoeien.

Ik heb altijd easycarbo gebruikt en nooit iets ervan gemerkt dat het giftig is, wel dat de planten er ontzettend goed mee groeien en dat de kans op algen een stuk kleiner is. Ik blijf het dus gebruiken, zal de dosering wel de helft doen van wat aanbevolen is.
 
Ik heb een vraag ten aanzien van die rode plant die ik in mijn bakje heb staan. Is dit een plant die het ook zonder echte CO2 goed kan doen? Of heeft deze echt CO2 nodig om goed te kunnen groeien? Zo ja, dan haal ik die eruit. Hij groeit namelijk niet zo goed, en bovendien wil ik meer rust en eenheid in de bak dus ik wil meer planten van dezelfde soort erin zetten en het aantal soorten gaan terug dringen naar ongeveer 5 of 6. Ik heb het dan wel over achtergrond en midden. De voorgrond planten zijn helemaal prima zo, daar ga ik niks aan veranderen. Maar heb de indeling van de andere planten veranderd en nu is het ineens heel rommelig en ik vermoed dat dit komt doordat ik teveel verschillende soorten erin heb staan. Wil dus iets weg doen, en als die rode plant niet goed gaat groeien zonder CO2, is dat degene die weg gaat en ga ik er een andere voor terug nemen die ik al heb, bijv het plantje wat nu helemaal links staat, die wat bruin rode bladeren heeft. Ik vermoed zomaar dat die het beter doet zonder CO2 in de bak. Ik gebruik wel easy carbo maar ik denk dat de echt fel rode planten daar niet genoeg aan hebben, klopt dat?
 
Oh nog even een foto zoals ie nu is, en van de rode plant waarover ik twijfel of die het wel goed gaat doen..
PSX_20240918_234853.jpg
20240918_234649.jpg
 
Ik zou het even afwachten. je ziet vaak dat een aantal soorten de boekjes niet gelezen hebben, en het toch wél of juist niet doen. Dan dunt dat aantal vanzelf een eindje uit en houd je de planten over die het het beste doen.
 
Ik heb een vraag ten aanzien van die rode plant die ik in mijn bakje heb staan. Is dit een plant die het ook zonder echte CO2 goed kan doen? Of heeft deze echt CO2 nodig om goed te kunnen groeien? Zo ja, dan haal ik die eruit. Hij groeit namelijk niet zo goed, en bovendien wil ik meer rust en eenheid in de bak dus ik wil meer planten van dezelfde soort erin zetten en het aantal soorten gaan terug dringen naar ongeveer 5 of 6. Ik heb het dan wel over achtergrond en midden. De voorgrond planten zijn helemaal prima zo, daar ga ik niks aan veranderen. Maar heb de indeling van de andere planten veranderd en nu is het ineens heel rommelig en ik vermoed dat dit komt doordat ik teveel verschillende soorten erin heb staan. Wil dus iets weg doen, en als die rode plant niet goed gaat groeien zonder CO2, is dat degene die weg gaat en ga ik er een andere voor terug nemen die ik al heb, bijv het plantje wat nu helemaal links staat, die wat bruin rode bladeren heeft. Ik vermoed zomaar dat die het beter doet zonder CO2 in de bak. Ik gebruik wel easy carbo maar ik denk dat de echt fel rode planten daar niet genoeg aan hebben, klopt dat?
Even weer de volgorde: Of die rode plant niet goed gaat groeien zonder CO2? Alle planten zijn in meer of mindere mate CO2 nodig. Maar hier gaat het in eerste plaats om de lichtsterkte die de plant vraagt! Jou rode plant is een Alternanthera reineckii 'Rosa'. En dat is een plant die een hoge lichtsterkte vraagt. Pas dan gaat het groeien en vragen om voedsel. En onder voedsel valt ook CO2. Want ook dat is gewoon een "voedsel" deel voor de plant. Deze plant wil ook graag een voedselrijke bodem. Maar het begin is het licht. De lichtsterkte in dit geval. En als je een hoge lichtsterkte kan geven kan het zo zijn dat je voedselvraag door een hogere groeisnelheid omhoog gaat en je dus meer voeding, waaronder CO2, moet toevoegen. Probeer die denkvolorde te begrijpen! Overigens, ook je naaldgras (Eleocharis acicularis) vraagt om een hoge lichtsterkte en zal bij te weinig licht niet overleven. Wil of kan je dit niet bieden moet je de plantenkeuze aanpassen. Probeer, wanneer nieuwe planten aanschaft vóór de aankoop te bezien wat wat de groeivraag van je keuze is. Google is je vriend wat dit aangaat! Veel succes met je bak die er al best leuk uitziet!
 
Laatst bewerkt:
Even weer de volgorde: Of die rode plant niet goed gaat roeien zonder CO2. Alle planten zijn in meer of mindere mate CO2 nodig. Maar hier gaat het in eerste plaats om de lichtsterkte die de plant vraagt! Jou rode plant is een Alternanthera reineckii 'Rosa'. En dat is een plant die een hoge lichtsterkte vraagt. Pas dan gaat het groeien en vragen om voedsel. En onder voedsel valt ook CO2. Want ook dat is gewoon een "voedsel" deel voor de plant. Deze plant wil ook graag een voedselrijke bodem. Maar het begin is het licht. De lichtsterkte in dit geval. En als je een hoge lichtsterkte kan geven kan het zo zijn dat je voedselvraag door een hogere groeisnelheid omhoog gaat en je dus meer voeding, waaronder CO2, moet toevoegen. Probeer die denkvolorde te begrijpen! Wil of kan je dit niet bieden moet je de plantenkeuze aanpassen.
Qua licht kan ik best wel wat bieden, maar qua voeding dus helaas niet. Ik heb geen CO2 erin dus ik denk dat het daarmee ophoudt met die plant...
 
Qua licht kan ik best wel wat bieden, maar qua voeding dus helaas niet. Ik heb geen CO2 erin dus ik denk dat het daarmee ophoudt met die plant...
wat is 'best wat'? Een goede maat daarvoor is lumen (kun je opzoeken online van het betreffende lichtelement) per liter water (dus hardscape, maar ook de bodem) eraf. Voor rode planten heb je meer dan 40 lumen per liter nodig....
 
Om knallrood te groeien zal je de lichtintensiteit moeten verhogen.
En omdat daarmee ook de vraag van voeding zal toenemen moet je dat wel kunnen opvangen en daar gaat je huidige bemesting tekort in schieten.
Planten gaan door de versneld groei extra koolstof nodig hebben dus CO2 in gasvorm is een must.
Verzuim je dat dan gaat de plant de intern aanwezige koolstof gebruiken, en dan krijg je de 1e tekenen van verval in de kwaliteit: gaatjes in blad, verkleurd blad enz.
Daarmee krijg je en verhoogde DOC (Opgeloste Organisch Koolstof) in het water wat algengroei gaat triggeren omdat de ammoniak/ammonium levels gaan stijgen.
 
wat is 'best wat'? Een goede maat daarvoor is lumen (kun je opzoeken online van het betreffende lichtelement) per liter water (dus hardscape, maar ook de bodem) eraf. Voor rode planten heb je meer dan 40 lumen per liter nodig....
Ik heb geen idee hoeveel ik heb aan lumen. Maar dan heb ik nog steeds geen CO2 dus al zou het licht in orde zijn, zonder dat gaat het sowieso niet lukken.
 
Ook los van Co2 is de hoeveelheid licht van belang. Vergeet niet dat er uit de lucht ook CO2 beschikbaar is voor de planten. Het kan goed zijn dat dat voldoende is.
 
Om knallrood te groeien zal je de lichtintensiteit moeten verhogen.
En omdat daarmee ook de vraag van voeding zal toenemen moet je dat wel kunnen opvangen en daar gaat je huidige bemesting tekort in schieten.
Planten gaan door de versneld groei extra koolstof nodig hebben dus CO2 in gasvorm is een must.
Verzuim je dat dan gaat de plant de intern aanwezige koolstof gebruiken, en dan krijg je de 1e tekenen van verval in de kwaliteit: gaatjes in blad, verkleurd blad enz.
Daarmee krijg je en verhoogde DOC (Opgeloste Organisch Koolstof) in het water wat algengroei gaat triggeren omdat de ammoniak/ammonium levels gaan stijgen.
Klopt idd, dit had iemand anders ook al geschreven en eigenlijk wist ik het nog wel van vroeger maar op het moment dat ik planten kocht was ik dat even vergeten haha. Het maakt dus even niet uit hoeveel licht ik heb, ik kan sowieso niet bieden wat de plant nodig heeft want ik heb geen CO2. Dus dan houdt het op met rode planten. Dus ga ik die uiteindelijk vervangen voor bronskleurige die wel goed groeien zonder CO2.
Maar voorlopig ga ik zo eerst weer eens het bakje in duiken om alles een beetje terug te zetten hoe het stond want ik vind deze inrichting helemaal niks zo, het vorige was beter.
 
Ook los van Co2 is de hoeveelheid licht van belang. Vergeet niet dat er uit de lucht ook CO2 beschikbaar is voor de planten. Het kan goed zijn dat dat voldoende is.
Ja wat ik begrijp is dat hoe meer licht, hoe meer voeding de plant nodig heeft en dus ook CO2. En dat heb ik nu eenmaal niet dus dan houdt het op.
 
Nee dat begrijp je niet goed.
Bepaalde planten, bijv rode, hebben een hoeveelheid licht nodig om te kunnen groeien. Als je dat niet hebt, stopt alles. Aan de andere kant: als je dat wél hebt, kan het goed zijn dat je genoeg voedingsstoffen ZONDER CO2. Ze zullen harder gaan groeien als je er meer voeding (dus óók CO2) bij doet.
Alles begint bij je licht, en dus is het de moeite waard om eens te kijken hoeveel lumen je lamp geeft per liter. Als je dat weet, weet je er wat mogelijk is.
 
er zit geen verschil tussen groen of roodgekleurde planten: ze hebben beiden een basis behoefte licht en voeding nodig om te groeien.
Als je meer licht gaat geven krijgt de plant een impuls om het assimilatie proces te versnellen. Dat kost energie dus heeft de plant ook meer voeding nodig.
Een mooie bijeenkomstigheid is dat rode planten zich ook gaan beschermen tegen het teveel aan licht door extra pigment aan te maken. Dat geeft naast versnelde groei ook rodere planten. Maar ze hebben daarmee niet meer/ minder voeding/CO2 nodig dan een groene plant.

Andersom werkt het ook: als je weinig voeding toevoegt gaat de plant ook extra pigment aanmaken. Dus anders dan chlorofyl A of B, en zorgen ervoor dat er een betere en efficiëntere lichtopname mogelijk is, vooral bij stikstofbeperkende omstandigheden.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan