Wat is er nieuw

Hoe planten met pincet in bodem drukken?

Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Berichten
661
Ik heb een bult planten besteld waarvan o.a de Rotala met behulp van de pincet in de grond gedrukt moet worden, vanwege de kleine ruimte tussen plant/hout.

Ik weet nog van de vorige keer dat ik dat probeerde dat het mij gewoon niet lukte.
Elke keer kwam de plant/steel weer mee omhoog toen ik de pincet naar boven bewoog.
Zelfs met een tutorial van YouTube erbij, lukte het mij niet om het voor elkaar te krijgen.

Wie heeft de gouden tip?
Hoe krijg ik het wel voor elkaar?
En gebruik ik het beste een rechte, of kromme pincet?

(Foto komt van Google en dient ter voorbeeld
Bron foto: Google).
 

Bijlagen

  • 550x453.jpg
    550x453.jpg
    18 KB · Weergaven: 3
Ik zou denken na het planten de pincet goed open laten gaan en dan heel rustig uit de bodem trekken. Maar ik heb ook een hekel eraan om met een pincet dat te doen en werk met mn vingers.
 
tyny-25

Een pincet is niet echt nodig, het kan allemaal met de hand.
Soms wordt geadviseerd om bij nieuwe planten een gedeelte van de wortels weg te knippen, knip je te veel weg, dan wil de plant (omhoog) wortels zorgen kunnen er voor zorgen dat de plant in de bodem verankerd blijft.
Knip desnoods de eventuele zwarte wortels weg voor zover aanwezig.

Laat een groot gedeelte of alle wortels intact en duw de plant met zig zag bewegingen verticaal in de bodem, zodra de plant 'staat' duw dan voorzichtig wat grind of zand rondom de steel van de plant en de plant blijft staan.

Ook wel belangrijk om geen bladeren in de bodem te stoppen, daar bedoel ik mee zo van haal enkele blaadje's van de plant / steel aan de onderzijde weg.
 
Bij stengelplanten maak ik soms een klein bosje, 3/4 steeltjes met een heel klein kabelbindertje en dan met een pincet de bodem in.
 
Hou er dan rekening mee dat de afstand tussen de stengels van de planten en de bladeren elkaar verticaal niet raken, dus liever niet bundelen.
 
je pakt de plant bij de wortels in de bek van de pincet, met de kromming naar beneden. Met dat geheel ga je naar beneden en wiebel je met de bek van de pincet stevig dichtgeknepen, maar niet zodanig stevig dat je de wortels en de plant beschadigd. Je graaft je met dat wiebelende het zand in (vergelijk het maar een schol die zich ingraaft bij gevaar), totdat je dieper zit, dan je eigenlijk moet. Dan doe je de bek van de pincet open en trekt die horizontaal van de wortels weg en dan voorzichtig naar boven. Je kunt eerst nog even met dichte bek een beetje zand over de wortels schuiven.
Dan staat de plant dus dieper dan hij staan moet, met een beetje extra zand tegen het stammetje. Dan trek je met je vingers de plant heel zachtjes en voorzichtig ietsje omhoog, tot de plant op de juiste diepte staat.

Het vereist een klein beetje oefening, maar als het eenmaal lukt, wil je niet anders meer.
 
Hou er dan rekening mee dat de afstand tussen de stengels van de planten en de bladeren elkaar verticaal niet raken, dus liever niet bundelen.
Nooit echt problemen mee gehad eigenlijk, voor de TS waar het moeilijk is met ruimte is het miss. een oplossing.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan