Wat is er nieuw

Hoe plantenmest veilig toedienen

Ronald_J

Well-known member
Lid geworden
12 september 2021
Berichten
1,320
Leeftijd
47
Wat doen jullie om ervoor te zorgen dat de plantenmest geleidelijk in het water komt?

Waarom vraag ik dit? We weten dat teveel nitraat niet goed is voor vissen. Mijn vissen zijn enorm nieuwsgierig. Wat gebeurt er als ik mest in de bak doe? Ze komen meteen kijken wat het is en of je het kunt eten. Je gooit het spul in de bak en op dat moment is het even sterk geconcentreerd. Lijkt me niet goed voor de vissen.

Ik gebruik de flessen vloeistof van Aqua rebell. Daar kun je ook een pompje bij kopen. Dat leek me wel handig. Een keer drukken is 1 ml. Je geeft dan niet veel tegelijk, en meestal deed ik het op verschillende plekken boven de bak.
Nu sloeg vorige week het noodlot toe. Er was een beetje ingedroogd in het pompje. Ik druk erop en... flots! Er komt een vlok kaliumnitraat uit vliegen. Een killivis dacht "Ha, lekkers!" en hap sloek weg. Deze week hebben we hem moeten euthanaseren. Hij was helemaal opgeblazen. Schubben stonden wijd uit en er zat weinig leven meer in :'(

Dat wil ik eigenlijk liever niet nog een keer herhalen. Nu kan ik natuurlijk eers de boel in een bekertje spuiten en dan zonder vlokken erin gieten, maar dan komt er weer meteen een heleboel op een plaats terecht. Dus vandaar de vraag. Hoe lossen jullie dit op?
 
Mij vloeibare bemesting, overigens gemaakt van de poeders vanAquariumbemesting, werden dagelijks toegedient op een vaste plek door een eigen gemaakte doseerder. Van bovengenoemde problemen heb ik nog nooit iets gezien of gehoort moet ik zeggen. Zou het ook mogelijk zijn dat je vis door een andere oorzaak is overleden? Vissen pikken wel vaker iets op maar als ze het niet lusten wordt het ook, en dat heb ik wél eens gezien, weer uitgespuwd.
 
Ja, het kan in theorie. Maar het zou wel heel toevallig zijn. En hij spuugde het ook niet uit. Mogelijk omdat het toen al uit elkaar gevallen was?
Maar zou het ook kwaad kunnen als ze er doorheen zwemmen als het vloeibaar is? Of duurt dat te kort?
 
plantenvoeding geven per dag en bij filter uitlaat is het gelijk verspreid.
 
Ja, het kan in theorie. Maar het zou wel heel toevallig zijn. En hij spuugde het ook niet uit. Mogelijk omdat het toen al uit elkaar gevallen was?
Maar zou het ook kwaad kunnen als ze er doorheen zwemmen als het vloeibaar is? Of duurt dat te kort?
Dat laatste lijkt me zeker niet. Plantenbemesting is geen gif. Hoewel in sommige gevallen voor ons kunstmatig geproduceerd. Ook in de natuur worden planten op de een of andere manier gevoed. Je omschreven probleem lijkt me eigenlijk niet aan de orde. Maar misschien zijn er mensen die er anders over denken en dit ook kunnen onderbouwen?
 
Ik schud het flesje eerst, giet wat in een plastic glas en doseer voor een dag met een spuitje. De stroming van. Het filter zorgt voor de verdeling.
 
Ja, schudden is lastig met zo'n pompje. Wat in het flesje zit mengt wel, maar wat er in het pompje zit niet. Dus dat pompje is dan sowieso misschien niet zo handig. Een beetje water uit de kraan of de bak bijmengen zou ik inderdaad ook wel kunnen gaan doen. Dan weet je het zeker.
 
Of schudden, pompje verwijderen als dat kan en dan bijvoorbeeld het spuitje gebruiken. Werkt simpel en perfect.
 
We weten dat teveel nitraat niet goed is voor vissen.
Dan praat je over vrij hoge waarden van boven de 100 mg en als je het in het water doet dan zal het met de stroming snel verspreiden.
 
Ja, dan gaan we het in elk geval zonder pompje doen. Ik heb waarschijnlijk ook nog wel ergens een maatbekertje staan.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan