Wat is er nieuw

hoe regenwater voorbereiden

  • Onderwerp starter Onderwerp starter bourks
  • Startdatum Startdatum
B

bourks

Guest
goedendag,

ik ben al een tijdje aan het zoeken naar dit onderwerp, maar kan er weinig info over vinden. Mocht het hier wel beschreven staan, excuus dan.

ik heb een regenwater ton staan. Deze wordt gevuld door het dak van een houthok, (dakpannen en plastic dakgoten)

hiervan wil ik wekelijks wat gebruiken voor mijn aquarium.

hoe ga ik dit regenwater filteren?
of kan het zonder filteren?

laten jullie het water een aantal dagen binnen staan om op temp te komen?
 
Ik heb er geen ervaring mee maar weet wel dat het vaak over kool nog wordt gefilterd.
 
Ik weet dat er andere mensen zijn die het doen, je hebt iig geen lood op het dak liggen of iets in die trend dus dat is al mooi meegenomen.

alleen dan nog even 48uur over kool filteren en dan moet het bruikbaar zijn.
 
Ik kan het niet meer terugvinden (klok en klepel verhaal) maar ik meen me te herinneren dat er een lid was dat NH3/4 kon meten in het regenwater, zeer waarschijnlijk afkomstig van de bio-industrie. Zal ongeveer een maand of negen geleden gepost zijn.
 
alleen dan nog even 48uur over kool filteren en dan moet het bruikbaar zijn.


en nu was ik idd op zoek naar hoe dit over kool te filteren?? daar zou ik graag wat meer over horen,
 
en nu was ik idd op zoek naar hoe dit over kool te filteren?? daar zou ik graag wat meer over horen,

Nouja zover ik weet hangen ze gewoon een binnenfiltertje gevuld met actief kool in de bak om eventuele chemicaliën eruit te filteren, dit doe je dan 48uur lang en dan moet het goed zijn.

Ik kan het niet meer terugvinden (klok en klepel verhaal) maar ik meen me te herinneren dat er een lid was dat NH3/4 kon meten in het regenwater, zeer waarschijnlijk afkomstig van de bio-industrie. Zal ongeveer een maand of negen geleden gepost zijn.

nu je het zegt.... dit kan ik mij ook herinneren.
Was dat niet iemand die in een gebied met zware industrie woonde?
 
en nu was ik idd op zoek naar hoe dit over kool te filteren?? daar zou ik graag wat meer over horen,

Vrij simpel: Een filter aan je regenton hangen waar kool in zit. Ik heb in mijn 'aquariumton' een oud intern Juwel filter staan waar een zak actiefkool in zit. Dat ding draait 24/7, dus mijn water is wat dat betreft altijd goed.
 
Ik heb er geen ervaring mee maar weet wel dat het vaak over kool nog wordt gefilterd.
Vaak wordt het water ook door zand gefilterd. Of er verder iets verkeerds in het water zit hangt natuurlijk af vanwaar het afgevangen wordt en misschien ook van de zuurgraad van het water. Vroeger heb ik vrij vaak regenwater gebruikt voor mijn bakken. Inderdaad filterde ik dit door, heel fijn, zand. Kool kan ik me eigenlijk niet herinneren dat ik dit ooit gebruikt heb maar zou in de huidige tijd wellicht nodig kunnen zijn. Problemen had ik nooit met dit water maar we praten nu wel over zo'n 50 jaar geleden... Nu ik dit zo lees, gatverdamme, ik wordt oud(er)...
 
Nou ik had niet verwacht dat jij de 50 al was gepasseerd Ben😀😉
Nu is m'n dag weer goed! Dank....dank!
259201-23be46d707b76f57f21589f4709a6463.jpg
 
Ik meen van wel
 
Ik weet dat @BigSmoke meestal regenwater gebruikt.

Hij heeft een oude Eheim classic met kool op de regenton staan.
 
Ik gebruikte ook regenwater voor mijn discusvissen zonder te filteren nooit problemen mee gehad.
Bij mij zat het wel onder de grond in een put +- 7000L
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan