Hoe slangen losmaken om schoon te maken (Oase Biomaster)


Maite

Member
Lid geworden
24 mei 2022
Berichten
14
Leeftijd
38
Ik heb waarschijnlijk een hele newbie vraag, maar ik heb een Oase Biomaster 250 Thermo aan mijn aquarium en de doorstroming is een stuk minder geworden. Ik heb de rest allemaal al schoongemaakt inclusief de rotor, dus ik vermoed dat de leidingen een beetje verstopt zijn. Ik ben zo bang dat het een waterballet wordt als ik eraan ga sleutelen (zou niet de eerste keer zijn) dus kan iemand mij helpen met concrete tips hoe ik dit doe zonder dat mijn woonkamer blank komt te staan?

Is het genoeg als ik de flow ‘unlock’? Dan zit er volgens mij nog steeds water in de slangen zelf… Ik kan niet heel gemakkelijk bij de slangen (het meubel staat dicht tegen de muur), dus losdraaien en meteen in een emmer laten leegstromen kan lastig worden. Ik kan wel de hele in/outflow eruit tillen, maar blijft het probleem met water dat eruit kan stromen… Tips en tricks van veteranen op het gebied van filter schoonmaak?
 
1. Filter uit
2. Emmer bij de hand
3. Dan de adapter eruit halen
4. Alle buizen enz uit je aquarium halen
5. En dan slangen los maken vanuit de adapter en het water wat in je slang zit leeg laten lopen in je emmer
6. Los maken van adapter
7. Alles raggen incl buizen
8. Dan alles weer terug koppelen
9. Zorg voor de inlet op de IN gekoppeld is en Outlet op de OUT.
En dan klaar

Edit: Ik las enkel eerste gedeelte van je post.
Wil je slangen raggen en schoonmaken dan zou je toch ff moeten prutsen om te slangen los te maken vanuit je muur.
 
Ik doe het op de volgende manier:

Paar handdoeken en emmers klaarzetten. Eventueel handdoeken rondom het aquarium leggen tegen waterdruppels.
Klep(pen) van het aquarium eraf halen zodat je genoeg ruimte hebt.
Filter uitzetten (duh).
Slangkoppeling loskoppelen (schuifje naar rechts).
De slangkoppeling eraf halen met een doekje tegen de druppels.
Eventueel de spraybar eruit halen.
Dan haal ik zowel de intake als de outflow omhoog en hang ik in de emmer.
Dan wat prutsen zodat de spangkoppeling achter de kast langs komt.
Hele zooi naar de gootsteen en daar alles losmaken en schoon ragen.

Als de slangkoppeling niet achter de kast langs kan moet het anders.
Sowieso altijd eerst de intake en de outflow boven water halen.
In een emmer hangen.
Een andere emmer klaar zetten.
Dan de slangen van de slangkoppeling prutsen boven de emmer.
Wanneer de slangen eraf zijn lopen ze leeg.

Succes.
 
Vroeger hadden wij hier op school kabeltrekveren voor. Zolang de leiding niet volledig verstopt is kan je door de hele lengte met zo'n ding. Aan de andere kant dan een bol watten binden en weer terugtrekken.
 
als je 1 kant van de slang kan afsluiten blijft het water er in zitten als je hem loskoppel.

zelf leg ik alles in een grote emmer en dan naar buiten.
daar kan ik zoveel knoeien als nodig
 
Heb je je voorfilter ook al wel eens schoongemaakt? Ik heb zelf ook een Biomaster en als ik het voorfilter schoonmaak is de doorstroming weer een stuk beter.
 
Heb je je voorfilter ook al wel eens schoongemaakt? Ik heb zelf ook een Biomaster en als ik het voorfilter schoonmaak is de doorstroming weer een stuk beter.
Ja, dat had ik als eerste gedaan. Die was inderdaad wel erg vies, maar daarna bleef het een prut-stoompje.

Bedankt voor alle tips. Het is gelukt zonder al te veel gedoe en mijn plantjes staan nu weer zachthes te wiegen in de stroom :)
 

Terug
Bovenaan