Wat is er nieuw

Hoe slangen potfilter door achterwand kast halen zonder resonantie?

dr.Apisto

Member
Lid geworden
19 juli 2023
Ik heb voor het eerst een potfilter een eheim ecco pro 300. Het ding maakt best veel lawaai, dus heb ik een achterwandje gemaakt in de aquarium kast.
Daarin heb ik 2 gaten geboord met een klokboor. Om zo de slangen naar het aquarium te lijden.

Die slangen blijven echter niet in positie en eens ze in contact komen met de achterwand, heb ik natuurlijk veel lawaai door de resonantie.

Hoe valt dit op te lossen ? Want als ik klemmen ga gebruiken op de kast dan zal dat ook gewoon resonantie geven?

Daar had ik ook last van. Heb de gaten vrij groot gemaakt, zodat de slangen alleen aan de onderkant contact maken met de wand en heb de slangen met schuimrubber beplakt op de plekken die contact maken met de achterwand (op advies van anderen op dit forum). Dat hielp goed.

Weet je zeker dat het alleen resonantie is? hoe lang draait je filter? Kan het nog lucht zijn?
ik heb zelf de eheim classic, en die slangen raken de kast ook wel, maar ik hoor geen geluid van resonantie.

je kunt natuurlijk altijd je slangen inpakken in bijv dit vd bouwmarkt.
https://www.gamma.nl/assortiment/bu...VOYODBx2gmAsNEAQYASABEgJ1VPD_BwE&gclsrc=aw.ds

Ge woon in het gat iets om de buis wikkelen. Ik deed er gewoon wat filterwatten tussen.

Weet je zeker dat het alleen resonantie is? hoe lang draait je filter? Kan het nog lucht zijn?
ik heb zelf de eheim classic, en die slangen raken de kast ook wel, maar ik hoor geen geluid van resonantie.

je kunt natuurlijk altijd je slangen inpakken in bijv dit vd bouwmarkt.
https://www.gamma.nl/assortiment/bu...VOYODBx2gmAsNEAQYASABEgJ1VPD_BwE&gclsrc=aw.ds
De geluidsoverlast is zeker niet enkel resonantie. Maar resonantie is zeker een probleem. Over de pomp zelf klaag ik in volgend topic: eheim ecco pro 300 (2036) lawaaierige pomp

Ik heb zo buisisolatie al geprobeerd. Die geeft de trilling teveel door aan de kastwand. Is misschien omdat het gat wat kleiner is en de isolatiebuis samengenepen wordt door de kastwand.

Ik heb het momenteel opgelost met een spons, waar ik de slang op laat steunen. Spons zit buiten het gat, want ook de spons geef trilling door als ik de spons in het gat pers.

Onderstaand een filmpje die de resonantie illustreert. Als ik de slang die meest trilt weghaal van tegen de kast daalt het geluidsniveau ongeveer 10dB.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan