Wat is er nieuw

Hoe start ik met een bak Neon Tetra

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sjors99
  • Startdatum Startdatum
S

Sjors99

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben compleet nieuw in de aquariumwereld. Ik ben nu zo'n 2,5 dagen onderweg met een bak waar ik uiteindelijk een groep van 15 neon tetra in wil doen.
Nu heb ik me natuurlijk goed ingelezen, maar ik kom veel afwijkende informatie tegen over het starten met een aquarium.

Ik heb nu een bak van 100 liter met een flink aantal (simpele) planten. Uiteraard ook met filter, lamp, warmteregelaar. Ik moet een aantal weken wachten voordat de bak is 'ingedraaid'. Ik heb er al een aantal dingen aan toegevoegd: Bactostart, Aquastart die beiden met het startpakket van Superfish zijn meegeleverd en daarnaast voeding voor het aquarium (Ferropool).

Wat zijn nu de logische stappen die ik in die 3 tot 4 weken moet aanhouden? Want hier hoor ik wisselende verhalen over. Wanneer ververs ik het water, wat moet ik testen voor ik er vissen in doe en zijn er verder nog zaken die ik moet doen voor ze erin kunnen?

Hartelijk dank alvast!

Welkom in de aquarium-wereld! Als eerste is het denk ik belangrijk om de stikstofkringloop in een aquarium te begrijpen en op deze link kun je daar van alles over lezen. Het indraaien van een aquarium is dan ook zorgen dat die kringloop op gang is gekomen en de afval van de vissen, het voer en eventueel een plantje / blaadje dat aan het rotten is op te vangen. Dit kost even tijd maar moet je wel begeleiden door te zorgen voor afvalstoffen. Alleen een bak met water en planten neerzetten en wachten is niet genoeg. Een veel gebruikte methode is af en toe alvast wat visvoer in de bak te gooien zodat dit kan gaan ontbinden en afvalstoffen zal afgeven. Weer een linkje voor je met informatie over verschillende manieren van indraaien.