Wat is er nieuw

Hoe start ik met een bak Neon Tetra

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sjors99
  • Startdatum Startdatum
S

Sjors99

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben compleet nieuw in de aquariumwereld. Ik ben nu zo'n 2,5 dagen onderweg met een bak waar ik uiteindelijk een groep van 15 neon tetra in wil doen.
Nu heb ik me natuurlijk goed ingelezen, maar ik kom veel afwijkende informatie tegen over het starten met een aquarium.

Ik heb nu een bak van 100 liter met een flink aantal (simpele) planten. Uiteraard ook met filter, lamp, warmteregelaar. Ik moet een aantal weken wachten voordat de bak is 'ingedraaid'. Ik heb er al een aantal dingen aan toegevoegd: Bactostart, Aquastart die beiden met het startpakket van Superfish zijn meegeleverd en daarnaast voeding voor het aquarium (Ferropool).

Wat zijn nu de logische stappen die ik in die 3 tot 4 weken moet aanhouden? Want hier hoor ik wisselende verhalen over. Wanneer ververs ik het water, wat moet ik testen voor ik er vissen in doe en zijn er verder nog zaken die ik moet doen voor ze erin kunnen?

Hartelijk dank alvast!

Welkom in de aquarium-wereld! Als eerste is het denk ik belangrijk om de stikstofkringloop in een aquarium te begrijpen en op deze link kun je daar van alles over lezen. Het indraaien van een aquarium is dan ook zorgen dat die kringloop op gang is gekomen en de afval van de vissen, het voer en eventueel een plantje / blaadje dat aan het rotten is op te vangen. Dit kost even tijd maar moet je wel begeleiden door te zorgen voor afvalstoffen. Alleen een bak met water en planten neerzetten en wachten is niet genoeg. Een veel gebruikte methode is af en toe alvast wat visvoer in de bak te gooien zodat dit kan gaan ontbinden en afvalstoffen zal afgeven. Weer een linkje voor je met informatie over verschillende manieren van indraaien.

In het kort zijn de logische stappen nu zorgen voor wat voer in het water en elke week een beetje nieuw voer toevoegen en dan inderdaad 4 weken wachten. Water verversen zou ik pas aan het einde van de 4 weken doen, vlak voor je er vis in doet. Als je het water wilt meten dan is het voornamelijk belangrijk om te letten op No2 (nitriet) en No3 (nitraat). Nitriet moet helemaal 0 zijn voor je vissen plaatst (maar zal nu ook nog 0 zijn omdat er nog geen afvalstoffen zijn) en Nitraat moet juist wat opgelopen zijn. Zodra er vissen zijn hou je de nitraat het liefst onder de 20 ppm en dat doe je door water te verversen. Het liefst wekelijks iets van 20%.

Succes!

Wat zijn nu de logische stappen die ik in die 3 tot 4 weken moet aanhouden? Want hier hoor ik wisselende verhalen over. Wanneer ververs ik het water, wat moet ik testen voor ik er vissen in doe en zijn er verder nog zaken die ik moet doen voor ze erin kunnen?

10 mensen, 10 meningen.. ook in de aquariumhobby :))
maar doorgaans zijn er meerdere wegen die je kan bewandelen.

Zoals ik het aanraad (zeker bij personen die nog niet zo bekend zijn in de aquarium wereld):
bak opstarten en 4 weken laten draaien, elke week een beetje voer in de bak verkruimelen (als afvalbron voor de "goede" bacteriën)
2 dagen voor de 1e vissen erin komen doe je een 70% waterwissel, even goed die nitraat waardes resetten.

beetje afhankelijk van je bezetting en gebruikte bemesting methode voor je planten is 20-30% verversen per week daarna genoeg.

Komen er alleen neon tetra's in of was je ook nog wat anders van plan?

Hoi, bedankt voor je reactie.

Nee er komen alleen neonvissen in. Mogelijk later nog eens garnalen.

Bedankt voor de uitstekende informatie

Wat is de lengte en breedte van je bak?

Die is 70 bij 40

Even een tussenstandje na 3 weken

Mijn planten:

Monte Carlo: Blaadjes bijna allemaal afgestorven, op een paar na. Paar kleine blaadjes komen er nu bij. Meeste wortels nog wel goed.
Cryptocorine; Groeit lekker door
Vallisneria Spiralis: Gaat ook wel goed, al zijn er een aantal afgestorven.

Waterkwaliteit: Vrijwel alle waarden zijn goed. Maar ik kan maar geen nitraat/nitriet vinden in de watertest. Hij test elke keer op 0. Terwijl ik er iedere week verkruimeld visvoer in gooi om dit wat op gang te brengen.

- In de bak zie ik heel erg kleine mosseldiertjes komen, bijna niet zichtbaar met het oog maar ze zitten er.
- Er zijn ook wat algen aan het ontstaan, lange draden aan de planten.

Zou mijn bak al na 4 weken klaar zijn?

Advies gewenst!

Hou rekening met dat Ferropol geen complete plantenvoeding is, zit geen nitraat en fosfaat in. Die waarden zul je dus extra in de gaten moeten gaan houden.

Lange draden zullen duiden op teveel licht tov co2. Licht dus terugschroeven (8u per dag) of co2 gaan toevoegen.
Na 4 weken kán je bak klaar zijn; maar 15 vissen in 1x betekent ook dat je van 15 vissen in 1x ontlasting krijgt die je filter moet gaan verwerken waarop die niet is voorbereid. Je kunt ze beter in groepjes van 5-7 toevoegen en dan een week of wat de tijd geven aan je filter om op niveau te komen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan