Wat is er nieuw

Hoe starter TL vervangen?

panchax

Well-known member
Lid geworden
18 maart 2009
Berichten
1,372
Locatie
uit het zonnige Zeeland.
Beste mensen,

Mijn verlichting werkt niet meer, ik denk de starter, maar hoe krijg ik de Juwel lichtbalk open?
Het gaat om een oude Juwel Vision bak met twee T8 / 38 watt tl-lampen erboven.
Als de lampen aangaan, gaan ze na ongeveer 1 seconde weer uit. Er is pas een lamp vervangen en nu was er weer ��n kapot (dacht ik), dus nieuwe gehaald en telkens bij het aanspringen gaan ze meteen weer uit.
Lijkt mij dan de starter, maar krijg nergens de lichtbalk open om 'm te vervangen.
Alles lijkt ��n geheel, alleen de uiteinde(waar deze balk op de bak rust) is vast gesmolten en lijkt op losse delen.

Heeft iemand hier ervaring mee?
 
Bertus kan jou dat zo vertellen en heeft ook foto's om het te laten zien.
Zal nog wel reageren hier maar je kan ook een pb naar hem doen natuurlijk 😉
 
Bertus, ze zijn je nodig hier..... 😀
 
Als je ze niet ziet,zitten er geen starters in.
Die werken dan ook op een Evsa.!!!.

Heb je al 2 Nieuwe buizen tegelijk geprobeert?
Blijkt er toch 1 minder,dan doen ze het allebei niet.


Ga eens naar Google afbeeldingen.
Juwel lichtkap open maken.

Doen ze van boven af.
Op de andere manier sloop je de kap.
 
Kijk hier boven,oud Topic van 2011.

Juwel multilux vervangen.
 
Aan de zijkant op zoek gaan naar een zwart rond dekseltje ;

riostrip-detail.jpg
 
Ik heb weer licht, :! voordat ik de lichtbalk wilde gaan slopen ben ik toch maar de lampen gaan testen en wat blijkt, dat de nieuwe lamp die k zo'n paar weken geleden vervangen had, kapot is.
Wat wel erg snel is.
Die laatste twee nieuwe lampen zijn Juwel (Color-Lite), die wel flink goedkoper zijn dan die ik voorheen had (Arcadia).

Bedankt allemaal :thumbs:
Bertus, nu ben ik wel iets wijzer geworden met EVSA zonder starters 😉
Nadat ik dat topic las, hoop ik toch wel dat de mijne het iig lang volhoudt.
 
Zijn wel de slechtste lampen die er bestaan..
 
Ligt er maar net aan hoe je 'slecht' definieert... veel visjes kleuren er prachtig mee namelijk.

~ Ivo
 
Klopt. Het is innerdaad een individuele kwestie van smaak.
Zelf hou ik er meer van als de vissen een natuurlijke uitstraling hebben.
 
@Tom, wat bedoel je met slechtste lampen? Slechte kwaliteit, slecht voor dieren en planten of de kleuren die het geeft?

Deze lampen maken rood en blauw opvallender en maken mijn vissen net iets mooier gekleurd.
Heb intussen allerlei lampen gehad, maar dit vind ik het mooiste effect geven, witter licht maakt alles zo bleek of opvallend groene planten met een "Plant grow"-lamp, maar vissen zijn dan onopvallend.
Een combinatie Trop. Color-lamp met Plant-grow(groen/geel licht) is ook mooi.
Ik vond altijd de Arcadia 'tropical-light' het mooist, maar heb nu de Juwel color-lite ernaast en zie weinig verschil. Eigenlijk iets donkerder, wat ik alleen maar mooier vind en zijn meer als de helft goedkoper in aanschaf.

Maar is inderdaad een kwestie van smaak..
Het geeft alles net iets meer kleur en is echt niet overdreven rood/blauw, heb deze lampen meestal s'avonds aanstaan. Overdag of als ik niet thuis ben draait de bak op een andere extra lamp, ��n 'plant-grow-lamp, om de algengroei in toom te houden bijv. 🙂
 
+1
Ik vind het effect van color lampen ook het mooist in mijn bak. De vissen, achterwand etc kleuren gewoon veel mooier dan met bijv daylight lampen.
Ik heb de tropical color lampen van Dennerle (t5) boven mijn bak maar bij mijn oude bak had ik color lampen van Jbl. De kleuren van de Jbl lampen vond ik wel iets intenser (lees mooier) van kleur. Met plant grow lampen heb ik geen ervaring maar ga daar nog wel eens mee aan de slag.

Gr Robin
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Ed Tensen: 8 Acro's rijker
      Terug
      Bovenaan